מספר דיפלומטים בגמלאות, פנו במכתב גלוי לחברי הקונגרס האמריקאי, זאת בתגובה לרצף הראיונות שקיים בימים האחרונים ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקשורת המקומית. לטענתם, דברי נתניהו הינם "דברים מטעים אודות ההפיכה המשטרית והסכנה שזו מהווה לדמוקרטיה".

בליכוד טוענים: "לא עוסקים רק ברפורמה, השיח הפך להיות אלים"
המכבדים, המתנגדים והמתחמקים: העמדות השונות בליכוד בנוגע לכיבוד פסיקת בג"ץ

"אנחנו, שגרירים ודיפלומטים בכירים בדימוס, כותבים בלב כבד, על רקע מסע הראיונות של ראש הממשלה לתקשורת האמריקאית. זו מכוונת לציבור האמריקאי ולמחוקקים, תוך שהוא מתעלם מהתקשורת בישראל. לכן מצאנו לנכון להעמיד דברים על דיוקם לגבי המצב, ולגבי אמינותו של ראש הממשלה", נכתב בפתח המכתב. 

עוד הוסיפו: "הממשלה נבחרה כדין, ואמורה לקדם את מטרות מרכיביה ולפעול לטובת כל הציבור. אך מאז כינונה, היא מתמקדת בקידום חקיקה מזורזת שמטרתה להשתלט על מערכת המשפט ועל שומרי הסף. יעד זה כמעט לא הוזכר לפני הבחירות. הדמוקרטיה ספגה הפסד בשבוע שעבר, בהצבעה על עילת הסבירות, למרות הבטחות ראש הממשלה לנשיא ביידן ולסוכנויות אשראי בינלאומיות להעביר חקיקה מסוג זה רק בהסכמה רחבה, וחרף ניסיונות להגיע לפשרה או לדחות את ההצבעה". 

הם המשיכו לתקוף את אישורו של החווק לצמצום עילת הסבירות: "דמיינו שחוק בארצות הברית, אפילו תיקון לחוקה, היה יכול לעבור במושב אחד וברוב רגיל, ותבינו מדוע אנחנו חוששים מההשלכות לערכינו המשותפים. אנחנו חרדים מהשלכות מעשיות, החל בהרתעת משקיעים, דרך מינויים לא ראויים ושחיתות, ועד הפיכת החקיקה והשפיטה בנות ערובה לקיצוניים. יש בכך איום על מה שהוקם כאן, כנגד כל הסיכויים".

"ראש הממשלה טוען שהחקיקה שולית והיא תחזק את הדמוקרטיה בישראל. מי שהגן בעבר על מערכת משפט עצמאית אינו מודה שבהיותו נאשם, הוא בעל עניין. אמירותיו המטעות מקטינות את החרדות של מאות אלפי ישראלים שיוצאים בקביעות להפגין", הוסיפו. 

לסיום, כתבו: "אנחנו מבקשים מכם לבחון שוב את דברי ראש הממשלה, ומולם את דברי רוב בכירי מערכת הביטחון הקודמים, שופטים בכירים בדימוס, כלכלנים ואנשי עסקים ועוד רבים, כולל אנחנו, שהקדשנו את חיינו לשירות המדינה".