שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ, ביקר אתמול (שלישי 1.8.23) באסדת לוויתן, לראשונה מאז החל את תפקידו. הביקור, שנערך במסגרת ציון עשור למהפכת הגז הטבעי בישראל, החל בשיחה עם מנכ"ל "שברון" במזרח הים התיכון, ג'ף יואינג, שעדכן על העבודות באסדה והתוכניות העתידיות. 

בהמשך, קיבל השר סקירה ממפעילי האסדה ועובדיה, בין היתר בנושאי ההפקה מהמאגר, ייצוא ובטיחות, וכן ביקר בחדר הבקרה של האסדה. לצד השר, השתתפו בביקור מטעם המשרד גם מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין ומנהל מינהל אוצרות טבע והממונה על הנפט במשרד, חן בר יוסף.

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ, מסר: "הודות למדיניות ראש הממשלה והממשלה להוציא את הגז מהאדמה, בתוך שנים בודדות מדינת ישראל הפכה מיבואנית גז טבעי ליצואנית גז טבעי. הקלף המדיני הכי חזק שיש היום למדינת ישראל זה הגז הטבעי. אנחנו ארץ זבת חלב ודבש - וגז. כולם באזור ובעולם רוצים בקשר עם ישראל בגלל הגז הטבעי".

היכולת שלנו לייצא גז טבעי באופן מבוקר מהווה נשק מדיני אדיר שמחזק את מעמדה של מדינת ישראל באזור ובעולם. תפקידי להבטיח כי אספקת הגז הטבעי, קודם כל לאזרחי ישראל, תישאר איתנה לעשורים הקרובים. לצד זאת, המשך ההכנסות של עשרות מילארדים לקופת המדינה לטובת אזרחי המדינה והמאבק ביוקר המחיה, לצד התועלת המדינית לחיזוק מעמדה של ישראל, בוודאי מצריכים לקבל החלטה להגדיל את ייצוא הגז לפי הכמות הנדרשת".

מאגר לוויתן
מאגר לוויתן הוא מאגר גז טבעי, שאותר במרחק של כ-130 ק"מ מערבית לחיפה בתחום המים הכלכליים של ישראל בים התיכון. השדה התגלה בשנת 2010 והוא אחד משדות הגז הטבעי הגדולים במימי הים התיכון. הבעלות עליו המאגר מתחלקת בין שלושה שותפים: "שברון", ניו-מד אנרג'י ורציו.

שטחו של המאגר הוא כ-330 קמ"ר וקידוחו הוא בעומק של כ-1700 מטר מתחת לפני הים. הזרמת הגז הטבעי מהמאגר, דרך אסדת הטיפול, החלה ב-31.12.19. במהלך פיתוח המאגר, נקדחו ארבע בארות הפקה, הונחה צנרת הולכה על קרקעית הים והוקמו מתקני טיפול ייעודיים, בהתאם להנחיות תכנית המתאר הארצית.