אלוף (מיל') מתן וילנאי, יו"ר מפקדים למען בטחון ישראל, התראיין היום (חמישי) ברדיו צפון 104.5FM ודיבר על הרפורמה המשפטית והמצב הביטחוני המתוח בעקבותיה.
בג"ץ דן ארוכות בחוק הנבצרות, חיות עקצה את שני הצדדים

"יחליש את התמיכה בנו": הפלסטינים חוששים מנורמליזציה בין ישראל לסעודיה

וילנאי נשאל, על רקע ביקור הרמטכ"ל אמש בגבול הצפון, אם משהו מתבשל שם, וענה: "אני קודם כל סומך על הרמטכ"ל, בעל מקצוע חכם, נמצא במצב שאף רמטכ"ל לא היה בו והוא יידע איך להתמודד עם זה. הוא לא צריך את הסיור הזה אבל זה עוד רכיב נוסף לכל מה שקורה. אבל תסלח לי, אני חייב להגיד לך מספר דברים שהכל כרוך באחד. כל אחד רואה שאנחנו בתהליך של מעבר למדינה חשוכה, כהניסטית, גזענית, דתית, רדיקאלית בין הירדן לבין הים התיכון. זה חזון של שרים בממשלה הזו. שתי התופעות של מעבר לדיקטטורה ומעבר לשלטון חשוך ורדיקאלי, דתי קיצוני זה ניגוד גמור למגילת העצמאות שמבחינתי זה הערך המקודש למדינת ישראל היום. שני התהליכים האלה צריך לשפוט כל דבר ועניין".

וילנאי נשאל איך התהליך שתיאר משפיע על המצב הביטחוני, וענה: "החיבור הוא פשוט לגמרי. חבר כנסת זניח תוקף את אלוף הפיקוד, ראש הממשלה מעיר הערה הכי רפה שבעולם ולהסביר לו שכך לא מתנהגים והוא מחליש את הלחימה בטרור באותה הזדמנות! את משטרת ישראל כבר מזמן איבדנו. ראית את מופע החנפנות אתמול? הרי זה לא להאמין. ראית את שוטרי היס"מ שבאים עם חבריהם שהתמונות מראות שהם היכו, לכאורה, בסדר גמור, אני סמוך על מח"ש שלא יתבלבלו ויחקרו את זה כמו שצריך. באים איתם כדי להגן עליהם כפי שהגיעו בזמנו השרים עם ראש הממשלה לבית המשפט המחוזי בירושלים. אלה תופעות סופר דיקטטוריות, שלא שמים לב לזה". 

וילנאי הוסיף: "פתאום הודעות מתפרצות של השר לענייני פיתות. באיזה מדינה קורה שקוטעים שידור להודעה מתפרצת, אלא אם יש סיבה כמו במלחמת יום הכיפורים? וזה לא המצב וזה שרים מסוימים לא שר כזה או אחר ולכן אנחנו בהליך מאד מסוכן על מדרון חלקלק שכיוונו הוא ברור לגמרי. אבל אני רגוע מסיבה אחת פשוטה לגמרי - אנחנו לא ניתן לזה לקרות. הם מספרים את הסיפור שלהם של רוב דמוקרטי, 64 אצבעות, שמעתי שמישהו הציע שפועלים תאילנדים יחליפו אותם, ממילא הם לוחצים על אותו כפתור ופועלים תאילנדים יותר זולים מחברי הכנסת, אבל רוב עם ישראל היצרני, הלוחם, התרבותי נמצא בצד שלנו ולכן אנחנו ננצח, אין לי ספק בזה".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק)

וילנאי שאל מה הוא יכול לעשות אל מול העובדה שהקואליציה מחזיקה ב-64 אצבעות, וענה: "אז יש לנו את שומרי הסף שכל אחד ממקומו מבין את זה היטב, אני סומך עליהם. שמעתי את ראש המוסד, שמעתי את הרמטכ"ל, אני מכיר אותו. ולכן אנחנו מתואמים עם פורום הניצבים ורבי הניצבים של המשטרה בראשות המפכ"ל לשעבר משה קראדי. הוא פוחד על מה שקורה למשטרת ישראל היום ואני לא מדבר על השוטרים למטה שעושים את העבודה. תמיד זה הפיקוד הבכיר. אני רואה מה קורה במצעד המחאה. הם בכוח ינסו להפוך אותנו לפרועים. אנחנו לא ניתן לאלימות לחדור לשום פינה במחאה שלנו. לא ניתן שזה יקרה". 

עוד נשאל וילנאי על הצפוי לנוי ברמה הביטחונית בגזרות השונות: "אנחנו חשופים ופתוחים לכל העולם הערבי שמסביב. הם מזהים את התהליכים האלה וראש הממשלה אישית אחראי על העניין הזה! של ההידרדרות של מדינת ישראל. הם לא מטומטמים. הם קוראים אותנו כספר פתוח. הם מזהים דברים ואני חושש שהם יטעו חס וחלילה לעשות פעולה ואני יודע שבלחימה אנחנו נהיה כמו שצריך. אין לי ספק. אותי מטרידים התהליכים שהיו עד עכשיו ולאן זה ממשיך הלאה. הם מזהם חולשה ישראלית והם טועים בעניין הזה. ביום פקודה נדע להתאחד אבל זה לא מנחם אותי בכלום. השקר הפך להליך חוקי אצלנו. משקרים חופשי. הרי הם קוראים אחד לשני שקרן בן שקרן. זה מוביל לדברים לא טובים. כל אחד מאיתנו היום בחזית לפני 50 שנה. באוקטובר 73' נקראנו להגן על קיומה הפיזי של מדינת ישראל. עכשיו אנחנו מגנים על דבר הרבה יותר מורכב, הרבה יותר בעייתי, מפני אויב פנימי. אנחנו נילחם וננצח, ללא אלימות".