על רקע הודעתם של אלפי אנשי מילואים כי לא יתייצבו לשירותם הצבאי ובצל האיומים המגיעים מלבנון. אריה אלדד שוחח ב־103fm עם חבר הכנסת תא"ל (מיל') צביקה פוגל, יושב ראש הוועדה לביטחון לאומי מטעם מפלגת עוצמה יהודית, שהתייחס באריכות להשתלשלות האירועים.

פרופ' באוניברסיטה נגד מחאת האקדמאים: "מוציאים את דיבת הארץ"
עו"ד: "האם שימוש בחיילי סדיר לפינוי הפגנות זה ראוי?"
 
"מהיכרותי רבת השנים עם נסראללה וחיזבאללה", אמר, "אני יודע שהוא ינסה כל הזדמנות שיש לו לעקוץ אותנו במילים או באיזה פיגוע איכותי מבחינתו. הוא לא ימהר לעשות את זה בתקופה זו, למרות שהוא לכאורה מציג מצג של חולשה ישראלית מפני שהוא נוכח לדעת שאנחנו בתפיסה של הכלה ובחוסר רצון לצאת למלחמה. הוא מרשה לעצמו להתגרות, זה מוסיף לו נקודות מול האוכלוסייה שלו והחיילים שלו, והוא ימשיך לעשות את זה כל זמן שהוא ימצא שאנחנו ממשיכים להיות, כמו שאומרים בשפה הרפואית, אימפוטנטיים".



"אני מקווה שבשלב מסוים אנחנו נבין שיש גם גבול לזה כי אנחנו נוכח לדעת שכשהוא מאיים ופועל אנחנו מגלים עוד משהו שעלול להוות איום על השגרה שלנו. זה לא איום קיומי, אבל זה איום ממשי. אני חושב שגם הוא מבין כמובן שהסרבנות היא ניסיון לעשות הפיכה צבאית. בוא נשים את הדברים בפרופורציות – אין איום אמיתי על יכולת צבא ההגנה לישראל לספק לנו הגנה. אני חושב שאיבדנו את הגישה של יוזמה והתקפיות ועברנו למסלול של הכלה ומלחמות אין ברירה, וזה צריך להפסק". 

כשנשאל האם ייתכן וזה קשור לטראומה של מלחמת לבנון הראשונה, ענה: "אני לא מכיר מישהו שתמך במלחמה. אנחנו המדינה היחידה שאחרי מלחמה שרים שירי שלום, אבל אני חושב שאיבדנו את האומץ. את אומץ הלב הציבורי והצבאי לקום ולהגיד שהדרך הנכונה לספק הגנה היא דרך יוזמה והתקפה". 

צביקה פוגל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
צביקה פוגל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


על החשש ממכתבי הסרבנות אמר: "איבדתי את בתולי התמימות שלי כבר לפני הרבה מאוד שנים. אני מתנצל שאני משתמש בביטוי כזה, אבל זה מה שקורה היום. זה ניסיון הפיכה של ארבעה מתוסכלים - אהוד ברק, אהוד אולמרט, יאיר גולן ודן חלוץ. הם גוררים את הצבא והכלכלה. אני לא תמים, זה מה שקורה פה. הם ניסו לבוא ולהגיד שאנחנו פוגעים בערך שנקרא דמוקרטיה. לא אוכל את הלוקש הזה, מצטער. אני לא מוטרד מהיכולת של הצבא שלנו באמת להביא לידי ביטוי את כוחו, רק צריך מנהיגות שתגיד מה לעשות. שלא תבין אותי לא נכון, גם היום אני לא מרוצה מהדרך שנתניהו וגלנט אומרים לצבא מה לעשות. אני חלק מממשלה היום, ומנסה להשפיע על זה מבפנים – אני מקווה שנצליח אם לא במאה אחוז להשיג את מבוקשנו אז גם חלקית יהיה מספיק".

על השאלה מה הממשלה צריכה לעשות במידה ובג"ץ יפסול חוקי יסוד, השיב: "וואו. אני אענה לך בשיא הכנות: אני לא יודע. אני לא יודע מה אנחנו צריכים לעשות. זה יהיה שבירת כל העקרונות שעליהם חיינו. אם מישהו חושב שחוכמת הסבירות ניתנה רק לשופטים אז אנחנו חושבים אחרת. אנחנו נמשיך להתעקש על הדבר הזה, אני מקווה שאתה יודע שאנחנו רק חלק קטן בקואליציה. בוא נשים את הדברים על השולחן - בסופו של דבר בחרו בנו בכדי שנממש את האחריות שלנו והדרך היא לקבל סמכות – נכון לרגע זה אין לנו סמכות. השופטים הם הריבון, הם בעלי הכוח והשררה ואת זה צריך לשנות. מי שלא מבין את זה לא מבין מה זה דמוקרטיה.

עוד התייחס פוגלמן לחוקים שנחקקו השבוע כמו חוק האיזוק האלקטרוני, החוק על הפרוטקשן והחמרת ענישה על עבירות מין בעלי רקע לאומני: "זה הדבר ההיסטורי שנעשה בתקופה האחרונה, לא עילת הסבירות. החוקים שחוקקנו במהלך המושב האחרון מאפשרים למדינה להשתמש בכלים שיש לה בכדי להביא סוף לכל מי שמערער על שגרת חיינו מבפנים. חוק הפרוטקשן – פעם ראשונה שהוא על השולחן ויש אפשרות להוכיח שהוא עשה פעילות של סחיטת דמי חסות. 

"בדבר חוק האיזוק האלקטרוני", הוסיף, "לא היה לו התקציב בקדנציה הקודמת. הבאנו את כל הארגונים סביב השולחן, בשביל שכולם ירגישו ביטחון ובשלוש שנים האחרונות נבחן אותו". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי