בכיר בליכוד התייחס היום (ראשון) להחלטה של בג"ץ להוציא צווים על תנאי ולהרחיב ל-11 שופטים את הדיון על ביטול תיקון לחוק יסוד הממשלה הידוע כ"חוק הנבצרות" וכינה אותה "נבונה".

"עמדת היועמ"שית מגדילה את הסיכוי שבג"ץ יפסול את חוק הנבצרות" | מיוחד למעריב
היועמ"שית: "נתניהו עשה שימוש לרעה בכנסת כדי לשפר את מצבו המשפטי"

"היות והנבצרות איננה על הפרק וגם היועמ"שית אינה דורשת אותה, ואין טענה נגד סמכות הכנסת לחוקק את חוק היסוד עצמו לגופו , אלא רק סביב השאלה האם הוא חל על נתניהו - אזי לאור העובדה כי חיות איחדה את הדיון בשאלת הנבצרות עצמה יחד עם הדיון בחוק היסוד , הרי בהיעדר הנבצרות שאלת התחולה הפרסונלית של חוק היסוד הופכת לשאלה תאורטית. ובג"ץ לא דן בסוגיות תאורטיות", הסביר.

בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בעקבות ההחלטה של בג"ץ, המדינה צריכה כעת לנמק מדוע לא לקבוע שהתחולה לא תהיה מיידית, ועליה לשכנע את השופטים מדוע תחולת החוק תהיה במיידי. צו על תנאי וההרחבה של ההרכב מראים שהשופטים נוטים לקבל את העתירה. בדיון, טענה השופטת אסתר חיות כי "הכל נולד בעקבות העתירה להוצאת נתניהו לנבצרות. בעקבות כך נולד החוק". בתגובה, אמר נציגו של נתניהו כי "כל הזמן יש כאן עתירה להעברת נתניהו מתפקידו. עתירה הולכת ועתירה באה".

לפי התיקון לחוק כיום, ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות רק על רקע נפשי או פיזי, וכי במידה וראש הממשלה לא מוציא את עצמו לנבצרות, נדרש רוב עצום של 3/4 מהממשלה לעשות זאת.

נזכיר כי לאחרונה גברו הקולות והמחלוקות בליכוד סביב הרפורמה המשפטית. בין היתר, חה"כ טלי גוטליב הביעה ביקורת חריפה וחריגה על ראש הממשלה וראש מפלגתה בנימין נתניהו ואמרה בריאיון לערוץ הכנסת: "נתניהו לא יכול לגעת במערכת המשפט - הוא מנוגד עניינים אינהרנטית, מובנה, ברמה האישית שלו. מספיק שעו"ד שלו אמר לו שאם הוא יקדם את הרפורמה, הוא יפסיק לייצג אותו. צריך להעביר את השרביט ליריב לוין".

בליכוד טענו מנגד כי "אין מרד בליכוד. כולם רוצים להגיע להסכמות וצריך לעשות מאמץ מרבי לשם כך- אבל לא לתת את הווטו לצד השני".