אלוף (מיל') דני יתום, חבר הנהלת "תנועת מפקדים למען בטחון ישראל", ובעבר בין היתר ראש "המוסד" ומפקד פיקוד המרכז, התראיין הבוקר (שני) לתכניתו של יואב מינץ "קפאין" ושוחח עמו על ההתפרעויות בין הפלסטינים למתנחלים בצל האירוע מכפר בורקה בשישי האחרון.

ח"כ מהליכוד תוקף: "בג"ץ נותן ליועצת משפטית להדיח ראש ממשלה"

"יש חשש שמשהו אסטרטגי עומד מאחורי מאבקם בין המתנחלים מול הפלשתינים ביהודה ושומרון, על רקע הגיבוי שהם מקבלים מפוליטיקאים?" שאל מינץ. יתום השיב: "כן, לדעתי יש חשש גדול. פרושו של דבר חשש לזה שתפרוץ כתוצאה מחיכוכים אלימים בין האוכלוסייה של המתנחלים לבין של האוכלוסייה של הערבים במקום, תפרוץ אינתיפאדה נוספת, או עימות בעל ממדים רחבים מאד שיטביע את האזור בדם ויביא לכך שעל פי התורה של סמוטריץ', הספר שלו "תורת ההכרעה", הציבור הערבי יחטוף מכות קשות מצה"ל, כי מדרך הטבע זה מה שקורה בעימותים בין יהודים לערבים, אנחנו נוטים לקחת את הצד הישראלי, וכתוצאה מכך הדבר יסייע לסלק את הערבים הפלשתינים שמתגוררים ביהודה ושומרון, אל מחוץ לאזור.

עוד הוסיף בהמשך דבריו: "זו תמצית תורת ההכרעה של סמוטריץ'. עובדה כאשר הוא הגיע למעמד בכיר מאד בממשלת ישראל, באמצעות הכלים שעומדים לרשותו גם כשר במשרד הביטחון שאחראי על התיישבות ביהודה ושומרון, כל הכלים בידיו. הוא יכול לעמוד מאחורי הדברים לא לקשור בינו לבין האלימות שמפעם לפעם פורצת, ומזעזעת את מערכת היחסים השברירית מאד בין יהודים וערבים ביהודה ושומרון. מצד שני יש גוף שנקרא נערי הגבעות, הם אלה שהרבה פעמים יוצרים פרובוקציות, הם אלה ששרפו את חווארה, הם אלה שמעורבים בתקרית שהייתה בכפר בורקה ושעדיין צריך לחקור אותה אם היתה הגנה עצמית או פרובוקציה".

בהתייחס לטענה כי יש תחושה שאירוע בורקה הוא מקרה מבחן וכי משהו שקרה שם מעלה הרבה נקודות למחשבה לשאלה הפותחת על האסטרטגיה, הגיב:"יש אסטרטגיה והיא להביא לכך שיהודה ושומרון תשובץ בהרבה מאד מאות אלפים של יהודים שיעברו לגור שם. היעד של סמוטריץ' וחבריו בציונות הדתית זה להכפיל את מספר התושבים היהודים, המתנחלים ביהודה ושומרון, מ-500 אלף למיליון. היעד הוא להרים התנחלויות כמעט על כל גבעה כך שישראלים מתנחלים יתפסו את השטח וכתוצאה מכך כבר אי אפשר יהיה לקיים הפרדה בין ישראלים לפלשתיניות מכיוון שהחוות החקלאיות שמוקמות והמאחזים הבלתי חוקיים מוקמים ומקודמים, כל אלה יפריעו לממש תכנית שעדיין לדעתי אפשר לממש אותה, אבל כשיהיו מיליון ישראלים ביהודה ושומרון כבר אי אפשר יהיה לממש אותה".

"ואיך יכול וצריך לתפקד, מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס במצב המאוד בעייתי הזה? היית בתפקיד הזה", נשאל.

יתום טען: "גם במקרה הזה, הוא מושא להתקפות ארסיות מצד החלק הפוליטי של המפלגות הימניות בעיקר מצדו של סמוטריץ' אבל גם אחרים וגם זה חלק מהאסטרטגיה. הייתי אלוף פיקוד מרכז בשלהי האינתיפאדה הראשונה. היו לי חיכוכים עם המתנחלים אבל כלל מערכת היחסים היתה מצוינת מכיוון שהם הוקירו את העובדה שצה"ל נצא בטח בראש ובראשונה כדי להגן עליהם".

לאחר מכן סיכם: "בלי צה"ל בשטח הם לא היו מסוגלים לעשות שום דבר. היום זה חלק מהתכנית ההפוכה, לתקוף את יהודה פוקס שעושה עבודה מצוינת ולתקוף את מפקדי צה"ל כל זה כדי לעורר בהם את התחושות שמא אולי הם לא עושים מספיק ולהיכנס חזק בערבים. מטעם המתנחלים יש מערכת בעלת שתי זרועות: זרוע צבאית של המתנחלים, נערי הגבעות, והזרוע המדינית, כל אותם שרים שיושבים היום בממשלה וחברי הכנסת שיושבים ויושבות בכנסת ומרשים לעצמם להפעיל לחץ על מפקדי צה"ל (והם כולם הרי בני אדם), להפעיל עליהם לחץ כאילו הם לא עושים מספיק וכאילו הם מעדיפים את הפלשתינים על פני הישראלים. כל זה לגרום למי מהם להישבר ולהיכנס בעוצמה חזקה מאד בציבור הפלשתיני, מה שנקרא, הטחת האוכלוסיה הפלשתינית, באוכלוסיה היהודית, דבר שיקדם אינתיפאדה שלישית. זה יביא לכך שכתוצאה מנחלי הדם שיזרמו ברחובות הכפרים הערביים, התושבים הערבים, במספרים הולכים וגדלים, פשוט יעזבו את השטח. זה לא יעבוד, אבל זאת התורה".