לקראת החלטת הממשלה בעניין תקצוב שילוב תושבי מזרח ירושלים באקדמיה ובהשכלה הגבוהה בישראל, נשיאי האוניברסיטאות והמכללות שיגרו היום (שני) מכתב לרה"מ בנימין נתניהו בבקשה להתערב ולמנוע את כוונתו של השר סמוטריץ' שלא לאשר את התקציב. 

צרחות ודחיפות: ויכוח של מאי גולן עם מפגינה בנתב"ג יצא משליטה, השרה פרסמה הבהרה
"ממה בג"ץ מפחד?": טלי גוטליב במתקפה חסרת תקדים
 
"החלטתו התמוהה של שר האוצר חורצת את עתידם של צעירי וצעירות מזרח ירושלים לעתיד חסר מעש, ללא אופק תעסוקתי וללא שום יכולת לנהל חיים משותפים", ציינו והוסיפו: "לא פחות מכך, משמעות ההחלטה היא פגיעה בחברה ובכלכלה הירושלמית והישראלית אשר את נזקיה נשלם כולנו עוד עשרות שנים קדימה".

בסיום המכתב כתבו: "אנו קוראים לך ראש הממשלה, מתוך אחריות לגורלנו המשותף, לא לתת לרחשי הלב המעודדים שנאה וגזענות לגבור על שיקול הדעת וההבנה שהשקעה בהשכלה גבוהה במזרח ירושלים היום תועיל לכולנו מחר. המשך התקצוב חשוב למדינת ישראל לא פחות מאשר למזרח ירושלים". 

השר סמוטריץ' הגיב לביקורת, וכתב: "הבעיה בתקציבים הללו היא שהם עוברים פעמים רבות לארגוני פשע וטרור שהשתלטו על המכרזים והתקציבים ברבות מהרשויות הערביות. בניגוד לשקרים שנשמעים מעת לעת, עד כה לא קיים שום מנגנון שעוקף את המכרזים הללו (היו דיבורים ותכניות בממשלה הקודמת אבל אף מנגנון עוד לא פועל), בוודאי במה שנוגע לתקציבי הרשויות השוטפים כדוגמת המענק הזה". 

עוד הוסיף: "מכרזי פינוי אשפה, גינון, הסעות וכד' שמקורם בתקציבי הרשויות השוטפים מבוצעים על ידי הרשויות עצמן, וכאמור, מגיעים פעמים רבות מידי לידי גורמי פשיעה טרור, והללו פוגעים בביטחון האישי של כולנו, יהודים וערבים כאחד, מדכאים את הכלכלה בחברה הערבית ומעמיקים את השחיתות".

כזכור, אתמול פורסם העימות החריג שהתפתח בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר הפנים משה ארבל, זאת בעקבות המכתב ששלח ארבל לשר האוצר שבו ביקש לשחרר תקציבים עבור הרשויות הערביות. "בימים אלו, כאשר תקציבי מענקי האיזון והפיתוח אמורים להיות מחולקים לרשויות המקומיות", כתב ארבל במכתבו, "אני קורא לך לאפשר לשחרר את התקציבים גם עבור הרשויות המקומיות הערביות. מדובר בסך כולל של 200 מיליון ש"ח עבור התקציב השוטף ועוד 100 מיליון ש"ח עבור מענקי הפיתוח ופרויקטים לפיתוח כלכלי ברשויות הערביות".

משה ארבל, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,אבשלום ששוני, פלאש 90)
משה ארבל, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,אבשלום ששוני, פלאש 90)

מלשכת שר האוצר סמוטריץ' נמסר בתגובה כי "אנו נבהיר שמדובר בדרישה קואליציונית של מנסור עבאס מהממשלה הקודמת, ובתוספת שקידמה איילת שקד למנסור עבאס בתור שרת הפנים מעבר למענקי האיזון. הכספים הללו מוקפאים עד שתהיה בדיקה ומנגנוני פיקוח".

החלטתו של השר סמוטריץ' זכתה לגינויים מן האופוזיציה, כאשר יו"ר "המחנה הממלכתי" בני גנץ צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ההחלטה בעלת הניחוח הגזעני של שר האוצר סמוטריץ׳ למנוע 200 מיליון ש״ח, שכבר הובטחו, לרשויות הערביות - היא פגיעה לא רק בהן, אלא בחברה הישראלית כולה. נתניהו חייב להתערב ולא לאפשר לחנוק את הרשויות הערביות המדממות ממילא".