הרפורמה במערכת המשפט: ארגון "החלוקים הלבנים" המייצג את מחאת הצוותים הרפואיים נגד הרפורמה במערכת המשפט, שיגר היום (שני) אזהרה כי ישבית את מערכת הבריאות אם הממשלה תחליט לא לציית לפסיקת בג"ץ: "זהו משבר חוקתי, ובמצב כזה ניאלץ לא להתייצב לעבודה".

"רופאים מתכננים לעזוב את המדינה": המשבר במערכת הבריאות נמשך
בכיר במערכת הבריאות מעריך: כך תשפיע עזיבת הרופאים על בתי החולים

"ממשלה שאיננה מצייתת לחוק ולבית המשפט העליון מפרה את החוזה הבסיסי בינה לבין האזרחים", כתבו. "לפיכך, ברור שאם ראש הממשלה ושריו לא יקיימו את פסיקתו של בית המשפט במכוון, או ייתנו לעובדי הציבור הוראות הסותרות את הפסיקה, אזי הם מובילים ממשלה עבריינית ודיקטטורית אשר איבדה את הלגיטימיות שלה, ואין לציית לה. לפי הצהרות ראש הממשלה ושריו, הם מתכוונים להפר את החוק".

בארגון הזהירו: "במצב זה של משבר חוקתי, ניאלץ לא להתייצב לעבודה עד אשר הממשלה תחזור לכבד את פסיקות בית המשפט העליון. האחריות על השיבושים במערכת הבריאות תוטל כולה על ראש הממשלה ושריו שהובילו לכך".

עוד קראו לגופים נוספים להציב קו אדום. "אנו קוראים להסתדרות הרפואית ולהסתדרות הכללית, ולכל האזרחים, הגופים והחברות הנאמנים לחוק, להצהיר מראש, כי במקרה של משבר חוקתי, המשק יושבת עד אשר ראש הממשלה ושריו יחזרו לציית לחוק".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)

אזהרת ארגון "החלוקים הלבנים" מגיעה ברקע המשבר המחריף במערכת הבריאות. בשבוע שעבר קיימה ההסתדרות הרפואית מפגש לשיח פתוח עם הרופאים והרופאות, זאת על רקע מספרם ההולך וגובר של אנשי צוות רפואי שעוזבים או שוקלים לעזוב את הארץ בשל הרפורמה המשפטית.

בסיום האירוע, יושב ראש ההסתדרות הרפואית, פרופסור ציון חגי, הסביר: "רוב הרופאים שנכחו במפגש הם בכירים במערכת, שמענו מהם קול זעקה. הם הביעו דאגה לגבי עתיד מערכת הבריאות בישראל ויכולתם לטפל בחולים בצורה שיוויונית ולטפל בכל אדם באשר הוא".

"הם מוטרדים מעומק ליבם מנושא ביטול עילת הסבירות וחוסר היכולת בעיקר להגן על החולים ועל מערכת הבריאות", הוסיף, "והזעקה הזאת היא זעקה שאנשים בהחלט שוקלים לעזוב את הארץ. הם חושבים על עתיד הילדים שלהם ועל עתיד מערכת הבריאות והם נמצאים במצב של אי ודאות". עוד המשיך וציין כי "רופאים כבר מתכננים לעזוב את המדינה, מחשש שלא יוכלו לעשות זאת בהמשך".