על רקע מספרם ההולך וגובר של אנשי הצוות הרפואי שעוזבים את הארץ בשל התקדמות הרפורמה המשפטית, ההסתדרות הרפואית קיימה מפגש שיח פתוח עם הרופאים והרופאות: "הם מוטרדים מעומק ליבם". ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", התראיינה הבוקר (שלישי) ב-103FM והתייחסה לשיח הרופאים והמתמחים על הגירה מישראל בעקבות הרפורמה המשפטית והדאגה מכך במשרד הבריאות.

“אם מאות רופאים יעזבו - זו תהיה קטסטרופה": מנהל בי"ח לשעבר מזהיר
"רופאים מתכננים לעזוב את המדינה": המשבר במערכת הבריאות נמשך

ד"ר ביטון פתחה את דבריה בהתייחסות למספרי הרופאים ששוקלים עזיבה: "זה מאוד מדאיג אותי. אני חושבת שהדאגה הזו מתבססת על נתונים מספריים שגם אנחנו בעצמנו לא הבנו את ההיקף שלהם. כמעט 1 ל-5 מתמחים שוקלים ברצינות גמורה להעתיק את חייהם ממדינת ישראל ולעבור למדינת אחרת. הנתון הזה צריך להדאיג את כולנו במשמעויות שלנו. התנאים של המתמחים במדינה הם מהגרועים שיש בעולם, ומאוד קל לקחת אוכלוסייה כזו שהיא גם ככה על הקצה ולדחוף אותה צעד אחד יותר מדי. מנגד, צריך להבין שבאים אלינו עם הצעות קונקרטיות". 

עוד אמרה ד"ר ביטון כי הרופאים מקבלים פניות מחו"ל: "רופאים ורופאות ישראלים המועסקים בחו"ל, מתבקשים לנסות אם יש מישהו שמעוניין לעשות את המעבר הזה. לפעמים הם פונים בקבוצות השונות, ופנו אלינו מתוך הבנה שמאגרי הנתונים שלנו מכילים מספרים גדולים מאוד של מתמחים. הפניות הללו הן לא משהו אזוטרי, זה קורה יום יום ממספר מדינות נרחב. קשה לשכנע את המתמחים שכדאי ונכון להישאר פה עם כל מה שקורה מסביב. לשקול רילוקיישן זה משהו שלא התחיל עכשיו, גם אצלי. בגלל שכר עלוב ותנאי העסקה מזעזעים, בגלל שאנחנו ישנים על מזרון על הרצפה, שום דבר במערכת הזו לא גורם לנו לרצות להילחם ולהישאר פה מעבר לציונות ואהבת האדם. זה לא מספיק, עם זה לא הולכים למכולת". 

הרופאים קוראים לשביתה (צילום :צילום פרטי)

על החשש של משרד הבריאות: "נפגשתי עם בר סימן טוב בעצמי, אני חושבת שהוא לא הבין את היקף התופעה ואת המשמעות היומיומית של התנאים שאנו עובדים עליהם. אני לא חושבת שמישהו הבין שצריך להסתכל על הדברים כמכלול. בהינתן המצב הפוליטי וההסתה הפרועה נגד רופאות ורופאים, נבחרי ציבור שמתבטאים נגדו באמירות קשות וקוראים לנו בוגדים, זה שובר לב ומזעזע. צריך לתת לזה מענה, אי אפשר להשאיר את זה באוויר. אנחנו שומעים את האמירות על היעדר שוויון בטיפול, מעבר לזה שזה נוגד את המצפון שלנו באופן אישי, זה נוגד באופן אישי את שבועת הרופא. העובדה שאנו מדברים על חלוקת משאבים לא הוגנת. אני מפחדת שאמי ובנותיי יגיעו לבית חולים ויטופלו בצורה לא טובה משיקולים נגועים ולא נכונים".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM