שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען הבוקר (שלישי) בריאיון לכאן רשת ב' כי ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בהחלטתו להקפיא תקצוב להשכלה גבוהה עבור ערביי מזרח ירושלים. "אני מתואם בעניין הזה עם ראש הממשלה והוא תומך בעמדתי". הוא הוסיף כי נפגש אתמול עם ראש הממשלה וכי נתניהו אישר להביא את ההחלטה לאישור הממשלה.

ברקע טענותיו של סמוטריץ': הנתונים על החברה הערבית נחשפים
סמוטריץ' מסרב להעביר כספים לרשויות הערביות: "לא יהיה כסף לפתוח את הלימודים"

סמוטריץ' גם הבהיר כי החלטתו להקפיא העברה של כ-300 מיליון שקלים לרשויות הערביות היא החלטה סופית. "הכסף הזה לא יעבור, נקודה", הדגיש. עוד אמר שר האוצר כי לא יחתום על פריסת חובות של הרשות הפלסטינית: "אני לא רואה את הרשות קורסת, וזה אבסורד שאזרחי ישראל יממנו רשות שנלחמת במדינה ומשלמת משכורות למחבלים".

כאמור, שר האוצר החליט להקפיא את 200 מיליון שקלים שהיו אמורים להגיע לרשויות ערביות. מאות המיליונים אותם הקפיא סמוטריץ' הם חלק מ-2.5 מיליארד השקלים שנועדו לתוכנית חומש במזרח ירושלים. "הרשויות הערביות מקבלות את מענק האיזון שנועד לסייע לרשויות חלשות בדיוק כמו כל רשות אחרת במדינת ישראל ועל בסיס קריטריונים שוויוניים. אין ולא הייתה שום הצדקה בעולם להעדיף עוד יותר את הרשויות הערביות ולתת רק להן מענק מיוחד שהרשויות החלשות במגזר היהודי לא מקבלות", טען שר האוצר.

ביקורת רבה נשמעה נגד שר האוצר בעקבות החלטותיו. בין היתר, השרה גילה גמליאל מסרה: "לשילוב האוכלוסייה הערבית באקדמיה יש חשיבות חברתית, כלכלית וביטחונית. כשרה לשוויון חברתי, הובלתי את תוכנית 922 עם הישגים רבים. עלינו להמשיך לממש את החזון בראייה ארוכת טווח למען צמצום הפערים בחברה".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב וכתב כי "בניגוד לשקריו, התקציבים שהקפיא לרשויות המקומיות הערביות אינם קשורים 'להתחייבות הקואליציוניות של הממשלה הקודמת לרע"ם'. אלו תקציבי איזון לרשויות החלשות בישראל ותקציבי עידוד לתעסוקה וחינוך שקיימים שנים רבות". "סמוטריץ' פשוט רוצה שהבייס שלו יראה שהוא נשאר גזען כמו שהם אוהבים והוא מתעלל באזרחים ערבים פשוט מפני שהם ערבים", הוסיף.