שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט להקפיא את העברת הכספים לרשויות הערביות, ובין טענותיו להחלטה, אמר כי "אין הצדקה" למענקים, וכי "הכסף הפוליטי יגיע לארגוני טרור". בתגובה להחלטתו, שלח שר התפוצות והשר לשוויון חברי עמיחי שיקלי מכתב דחוף לשר האוצר, בו קרא: "אין הצדקה ואין הגיון בשלילת המענקים".

סמוטריץ' מסרב להעביר כספים לרשויות הערביות: "לא יהיה כסף לפתוח את הלימודים"
סמוטריץ' משיב לארבל ועוקץ את שקד: "מדובר בכסף פוליטי למשפחות פשע" 

"כשר האמון על הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית ויישום תכניות הממשלה במגזר, אני רואה חובה להתייחס להחלטתך לעצור את העברת תקציבי האיזון לרשויות ערביות", כתב. "אכן, ישנה בעיה חמורה מאין כמותה של השתלטות גורמי פשיעה על המכרזים בחלק מהרשויות הערביות. יחד עם זאת, אין הצדקה ואין הגיון בשלילת מענקי איזון שהרשויות נשענו עליהם בתכנון תקציבן השנתי, מענקים ששלילתם תגרור כניסה לגירעונות ועצירת שירותים בסיסיים לתושבים".

עמיחי שיקלי  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

עוד ציין כי "עמדתי כשר לשוויון חברתי היא שיש לפעול להעברת התקציבים לרשויות. על אף העובדה שדוח הירש לא עסק בתקציב השוטף, אלא בתקציבי הפיתוח, ניתן לשאוב מהמלצותיו רכיבים שיאפשרו פיקוח טוב יותר גם על התקציב השוטף: יצירת מכרזי מסגרת לאיסוף פסולת והיסעים, בתחומים בהם נמצאה מעורבות גבוהה במיוחד של ארגוני פשיעה; הקמת מאגר קבלנים מאושרים לעבודה בתחום הרשויות המקומיות עם חוות דעת משטרתית באופן פרטני לכל קבלן; הקמת וועדת מכרזים המבוססת על גורמי המקצוע ברשות ולא על חברי המועצה ושינוי שיטת התשלום במכרזים בדגש על איסור המחאות המנוכות למזומן, או תשלום במזומן וחיוב תשלום באמצעות העברות בנקאיות".

לבסוף, הוסיף: "אני מציע להקים, כחלק ממיזם הקמת מפלג מיעוטים במחוזות המרחביים של משטרת ישראל, יחידה ייעודית לפיקוח על מכרזים ברשויות הערביות במסגרת התקציב השוטף".

כזכור, החלטתו של סמוטריץ' עוררה ביקורות רבות, בינן טען ראש עיריית כפר קאסם: "לא יהיה כסף לפתוח את הלימודים". כמו כן,