המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט: לא בכדי החלו הסוקרים לבדוק לאחרונה מה כוחה האלקטוראלי של מפלגת מחאה שטרם נקבעו אפילו לה קווי יסוד. גבורת התחושה במחאה שהפוליטיקאים בכנסת לא רק שלא מנהלים את אירוע המחאה, אלא שהרחוב הוא המשפיע על הכנסת. 

"צריך ללכת אחרת בבחירות": האם מפלגות האופוזיציה בדרך לאיחוד?
גורמים בליכוד: "שינוי הוועדה לבחירת שופטים יעבור ברוב של 64 קולות"

התחושה בקרב המוחים שלמרות אמירה שלא תהיה חתירה לממשלת אחדות לא ניתן להאמין בשחקנים הללו. במחאה ברחוב מקצינים עמדות ולא מוכנים לפשרות. דעיכתה של המחאה לאחר העברת חוק הסבירות בשלוש קריאות והתחזקותו של גנץ בסקרים, אשר מציב כל העת קו פשרני ופיייסני מראה כי גם המחאה וגם באופוזיציה עורכים חישוב מסלול מחודש. יש אסכולה הסוברת כי ישנה דעיכתה של המחאה לאחר העברת חוק הסבירות בשלוש קריאות והתחזקותו של גנץ בסקרים, אשר מציב כל העת קו פשרני ופיייסני מראה כי גם המחאה וגם באופוזיציה עורכים חישוב מסלול מחודש.

המחאה הפכה מזמן לאירוע חברתי וישנה מעט ירידה בהתלהבות הציבורית מאחר שהמקטע הראשון של החקיקה כבר עבר למרות הכל. מנגד, באופוזיציה מבינים שהממשלה יציבה ואף מסוגלת למלא את ימיה ככל שהיא מצופפת שורות. למעשה, מי שקובע כעת את קווי הרפורמה הוא נתניהו בראיונות בכלי התקשורת האמריקאים. 

שקמה ברסלר (צילום: אבשלום ששוני)
שקמה ברסלר (צילום: אבשלום ששוני)

כעת, המבט הוא לכיוון הוועדה לבחירת שופטים ולאחריה עלולה להיות עצירה, בדומה לדברי נתניהו בתקשורת בחו"ל. בקואליציה התייאשו מהשיחות שהיו בבית הנשיא לפחות לעת עתה, וכפי שפורסם ביממה האחרונה מנסים בממשלה לייצר מסלול עוקף ולנהל סוג של מו"מ מול נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. 

כולם מבינים שיש צורך בשינוי הרכבי השופטים ועיצוב דמותה של המערכת בבית המשפט העליון. בסביבת שר המשפטים ישנה התנגדות גדולה לאפשרות שיצחק עמית יהיה נשיא בית המשפט העליון הבא, והכוונה היא לסחור בהתנגדות זו כדי לשנות את הרכב הוועדה וזהות הנשיא, ובכך לוותר במקום אחר שפחות משמעותי עבורם בוועדה לבחירת שופטים. 

ומשכך, היציאה מוועדת החוקה אל בית הנשיא החלה תהליך שהחליש את המו"מ הפרלמנטרי שבין הקואליציה לאופוזיציה, ואף מגיע לשיא בימים אלו. ניהול המו"מ בין ראש הראשות השופטת לשר המשפטים ובין קווים שמגדירה מחאת הרחוב לממשלה, גורמת לאופוזיציה להיות עם עין אחת התומכת במחאה ובעין השנייה שומרת שהמחאה לא תבלע אותה בכנסת הבאה.