אחרי הביקורת: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת על החלטתו להקפיא את תקציבי המגזר הערבי, זאת לטענתו עד שיוקם מנגנון שיוודא שהכספים "לא יועברו לגורמי טרור ופשיעה". בסיום הצהרתו השיב סמוטריץ' לשאלות עיתונאים בנושא. 

במקביל לנאומו של סמוטריץ, לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה הודעה בה נמסר כי "הכספים לרשויות הערביות בישראל יועברו לאחר בדיקה ופיקוח שהם יגיעו ליעדם הראוי - לאזרחי ישראל הערבים ולא לשום מקום אחר. המדיניות של נתניהו היא לאפשר את הפיתוח והרווחה לכל אזרחי ישראל, ערבים ויהודים כאחד, והראייה היא שהממשלות בראשות נתניהו השקיעו באזרחי ישראל הערבים יותר מכל ממשלות ישראל גם יחד". 

ראש הממשלה נתניהו מסר: "לאזרחי ישראל הערבים מגיע מה שמגיע לכל אזרח ואני מחוייב לכך. זאת הדרישה שלי מכל משרדי הממשלה - וכך ייעשה לאחר בדיקה שתבטיח שהכספים אכן יגיעו לייעודם - לאזרחי ישראל הערבים".

סמוטריץ' מסרב להעביר כספים לרשויות הערביות: "לא יהיה כסף לפתוח את הלימודים"
ברקע טענותיו של סמוטריץ': הנתונים על החברה הערבית נחשפים

שר האוצר סמוטריץ בהצהרה לתקשורת על תקציבי המגזר הערבי

סמוטריץ' פתח ואמר כי "אזרחי ישראל, הממשלה הלאומית שלנו ומשרד האוצר בראשותי מתקצבים את החברה הערבית בישראל במיליארדי שקלים בזכות ולא בחסד. אזרחי ישראל הערבים זכאים לשירותים הטובים ביותר שלהם זכאי כל אזרח במדינת ישראל". 

"החברה הערבית בישראל היא חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ואנו מחויבים באופן מלא להעניק לה את השירותים הללו. עובדתית, ממשלות הימין בראשות נתניהו נתנו את התרומה המשמעותית ביותר לתוכניות לצמצום הפערים בתוך החברה הערבית". 

הוא הוסיף: "בעניין הזה אני עושה הפרדה מלאה בין הזכות של כל אזרח בישראל - יהודי, דרוזי, ערבי, בדואי או צ'רקסי - לשירותים ראויים, לבין ההתנגדות הנחרצת שלי לכל שיתוף פעולה עם חברי הכנסת מרע"מ והרשימה המשותפת, שהם תומכי טרור ובאופן קבוע מתייצבים לצד האויב בזמן מלחמה, כפי שראינו רק עכשיו במבצע האחרון בג'נין, במבצע שומר החומות ובמבצע מגן וחץ בעזה".

"אני רוצה לפנות מכאן באופן אישי לאזרחי ישראל הערבים ולומר לכם: אני שר האוצר שלכם ואני מחויב לכלל אזרחי ישראל ללא יוצא מהכלל. בלי שום הבדל דת, גזע, מין או השקפה פוליטית. אני מאמין ואני פועל יחד עם ראש הממשלה וחבריי לממשלה כדי שתקבלו את השירותים הראויים לכם ולכל אזרח בישראל, ועל מנת לשפר את רמת השירותים והתשתיות בישובים שלכם. עוד כשר תחבורה השקעתי תקציבים גדולים בתשתיות כבישים ותחבורה בחברה הערבית מתוך אמונה שזה הדבר הנכון. כך אני פועל גם כשר אוצר". 

הוא טען: "ההחלטה הנוכחית שלי להקפיא תקציב קטן שמקורו בכספים פוליטיים קואליציוניים של מנסור עבאס ולהתנות אותו בישומם של מנגנוני פיקוח ובקרה נועדה לוודא שהכסף הזה יגיע אליכם ולא לגורמי הפשיעה והטרור שפוגעים בראש ובראשונה בכם. זה קודם כול אינטרס שלכם, פשוט כי אתם הראשונים שסובלים מכך".

"בימים האחרונים אני נתון תחת קמפיין פוליטי ותקשורתי ציני בשל שתי החלטות תקציביות שקיבלתי בחודשים האחרונים. וכדרכם של קמפיינים הם נטולי עובדות ורוויי פייק, שקרים והסתה. הם עושים את זה פשוט כי זה הכי קל, זה חוסך את הצורך להתעמת עם הנתונים, העובדות והטיעונים לגופם".

"ואני רוצה לומר לכם שאני כבר לא נבהל מזה. עברתי מתקפות דומות גם לפני שנתיים כשהייתי הראשון, ובמשך תקופה ארוכה גם היחיד, שזיהה את הסכנות הגדולות בתנועה האסלמית, תנועת בת של האחים המוסלמים, בהקמת ממשלה שנשענת עליה ובחיזוקה בחברה הערבית. סכנות ביטחוניות וחברתיות, ואסון לחברה הערבית עצמה ולמדינת ישראל כולה. היום כולם יודעים שצדקתי וכך יהיה גם עכשיו".

"יותר מידי שנים מדינת ישראל טומנת את ראשה בחול מול תופעות מסוכנות שהולכות ומתפתחות לנו מתחת לאף, מתעלמת ואפילו תורמת בעצמה להתפתחותן, לפעמים מתוך כוונות טובות. הדרך לגיהנום רצופה, כידוע, כוונות טובות". 

"כך ביחס להתפתחות הפשיעה המאורגנת והפרוטקשיין בחברה הערבית בשנים האחרונות, שכפי שאסביר תכף המדינה היא אחד המחוללים הכי גדולים שלה בלי כוונה, וכך ביחס להקצנה הלאומנית שהולכת ומתרחבת למרבה הצער בחלקים הולכים וגדלים בחברה הערבית בישראל, לרבות בתוככי האוניברסיטאות באמצעות תאים איסלמיים קיצוניים שמסיתים לאלימות וטרור, נאבקים בחיילי צה"ל ומזדהים עם האויב בשעת מלחמה". 

"וכשעוצמים עיניים התופעות לא נעלמות, הן רק מחריפות ואז מתפוצצות לנו בפנים בדמות המספר הנורא של הנרצחים בחברה הערבית – למעלה ממאה ארבעים נרצחים מתחילת השנה! הפרוטקשיין שהולך ומתרחב, מטיל חיתתו ומרסק את הכלכלה בכל אזורי הארץ, או בדמות פרעות שומר החומות שעלולות להיות רק הפרומו למה שמצפה לנו חלילה אם לא נתעשת ונחזיר את המגמה לאחור".

"עכשיו צריך להבין, חלק גדול מארגוני הפשיעה בחברה הערבית צמחו על מצע תקציבי המדינה. מרבית המאבקים בין ארגוני הפשיעה בחברה הערבית היום הם מאבקי שליטה וטריטוריה במשאבי מדינה האדירים שמושקעים, בצדק, בחברה הערבית. מאבקים על מכרזי בניה ופיתוח, תשתיות, פינוי אשפה, גינון, הסעות וכד"'.

"כשהמדינה השקיעה פחות תקציבים בחברה הערבית לא היה על מה להילחם. ככל שהמדינה משקיעה יותר יש הרבה יותר כסף להילחם עליו בעולם התחתון, קמים עוד ועוד ארגונים שמרחיבים בהמשך את פעילותם לתחומי פשיעה נוספים כמו פרוטקשיין, סמים, סחר בנשק ועוד, נלחמים אחד בשני, רוצחים אחד את השני ופוגעים בחפים מפשע רבים". 

"הניזוקים הראשונים מכך הם אזרחי ישראל הערבים שחיים בפחד, נרצחים, ומפסידים את תקציבי המדינה, שבמקום להגיע לשיפור התשתיות והשירותים המגיעים להם זורמים לארגוני הפשיעה והטרור".

"חלק גדול מהרשויות המקומיות במגזר הערבי נפלו שבי בעל כורחם בידי ארגוני הפשיעה שפועלים באלימות, מאיימים על בעלי התפקידים וסוחטים אותם כדי לזכות במכרזים באמצעות רשת סבוכה של חברות קש ואנשי קש, חשבוניות פיקטיביות, ועוד. כתוצאה מכך חלק גדול מהתקציבים המועברים לרשויות מגיעים לארגוני הפשיעה ואף לארגונים ששולחים ידם בהסתה ועידוד טרור".

"אני לא הראשון שאומר את זה. זה נכתב בדו"ח הירש, מנכ"ל משרד הפנים לשעבר שבחן את הנושא, זה נכתב עוד קודם לכן בדו"ח של אגף הביקורת במשרד החינוך, ועוד. ולמרות שכולם יודעים וכולם מתריעים, עד כה דבר לא נעשה. היו דיבורים, היו הכרזות, אבל שום דבר לא השתנה".

"לכולם היה הכי קל והכי נוח להמשיך כרגיל. למה להם לחטוף קמפיין כמו שאני חוטף עכשיו. והתוצאה היא שכמעט אף אחת מההמלצות שנכתבו בדם לא יושמה, ומדינת ישראל ממשיכה להזרים תקציבי עתק לארגוני הפשיעה שמתדלקים את הפשיעה בחברה הערבית והופכים את חייה לגיהנום, ואז מצפה מהמשטרה ומרשויות אכיפת החוק לכבות את האש".

"צריך לומר האמת, אולי שכחתם, אבל את התקציב הנוכחי שאני מקפיא כרגע גם הממשלה הקודמת שחבריה תוקפים אותי עכשיו וסומכים על הזיכרון הקצר שלכם, ביקשה לעצור. גם הם הבינו שזה הרסני לחברה הערבית ולמדינת ישראל כולה. אבל אז מנסור עבאס ומפלגת רע"מ החרימו את ההצבעות במליאה ואיימו להפיל את הממשלה והממשלה נכנעה והעבירה את התקציב ללא מנגנוני בקרה ופיקוח. לא במשמרת שלי".

"המניע המרכזי של הפשיעה בחברה הערבית הוא כלכלי ולכן המאבק בה עובר דרך הכלכלה. וכשר אוצר אני לוקח אחריות על המקטע הזה במאבק הקריטי והקיומי הזה. יש הרבה מה לעשות ולשפר גם ביתר המקטעים – במשטרה, בפרקליטות ובמערכת המשפט. אנחנו צריכים הרבה יותר כלים חקיקתיים כדי למגר את התופעה הזו. אבל זה לא בתחום האחריות והסמכות שלי, אלא של חבריי השרים הרלוונטיים בממשלה ואני סומך עליהם שיעשו את המיטב. אבל הפן הכלכלי הוא בסמכות ואחריות שלי, ואני מתכוון לממש אותו בנחישות ובמקצועיות".

"לשם כך, ומתוך ראיה כוללת, הקמתי צוות משימה מיוחד במשרד האוצר, בהובלת מנכ"ל המשרד שלומי הייזלר, ובהשתתפות רשות המיסים, החשב הכללי ורשות האכיפה, כדי לתכלל את המאבק הכלכלי הזה בצדדים שונים שלו ולהצליח בו. זה נדבך מרכזי במאבק בהון השחור".

"המדיניות שלי היא פשוטה: שירותים לאזרח - כן. כסף לארגוני פשיעה, פרוטקשיין והסתה לטרור - לא. ולכן, למרות כל הלחצים והקמפיין השקרי, אני מודיע כאן שלא אאפשר את העברת התקציבים האמורים שלא דרך מנגנונים ברורים שיוודאו שהם מגיעים ליעדם ולא לארגוני פשיעה ומבלי שיהיה ברור שהם לא מתקצבים הסתה ועידוד טרור".

במענה לשאלות עיתונאים אמר סמוטריץ': "אני מכבד את שיקלי, אבל הוא טועה. הוא מבלבל בין תקציבי פיתוח לבין התקציב הזה שהוא תקציב שוטף. התקציב הוא חד משמעית ניתן לראשונה בממשלה הקודמת ואינו נכון לדעתי. אני לא מוכן להסתפק בדיבורים, ובפועל הכספים זורמים לארגוני טרור ואני דורש להתכנס לעבודה יסודית ומהירה, נבנה את המנגנונים הנכונים ואז נוכל להשקיע הרבה כסף בחברה הערבית בישראל".

הוא תקף את העיתונאים: "אני שר האוצר, זו מדיניות שלי והחלטות שלי. שכחתם מה זה דמוקרטיה, אבל אני נבחר ציבור, קיבלתי מנדט, אני שר האוצר". הוא הוסיף וטען: "מצבנו הכלכלי מצוין, סיימנו את 7 החודשים האחרונים של השנה  בעורף של 6 מיליארד שקלים. אנחנו עומדים בתחזיות של הגבייה. תוצאות הממשלה גדלו ביותר מ6 אחוז".