היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה היום (חמישי) חוות דעת ובה היא ממליצה לפסול את הפיילוט לרחצה נפרדת במעיינות רשות הטבע והגנים שיזמה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן שאמורה להתחיל בקרוב באתרים עינות צוקים ועין חניה.

סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת התקציבים, אך נתניהו מתחייב: "הכספים יעברו לחברה הערבית"
נתניהו יחויב לקדם את הרפורמה? ההחלטה הדרמטית של בית הדין של הליכוד

בחוות הדעת נימקה היועצת המשפטית לממשלה כי "אין סמכות לרשות הטבע והגנים לפגוע בשוויון ולקיים הפרדה מגדרית גם אם זה מעבר לשעות הפעילות. לצורך כך יש לקדם חקיקה שתיתן לכך סמכות. במצב החוקי כיום, רשות הטבע והגנים הלאומיים אינה מוסמכת להגביל כניסה לאתריה על בסיס מגדרי ונדרשת חקיקה מסמיכה ומפורשת. המתווה שהוצג מצומצם בהיקפו, וניתן לשקול אישורו כשלב ראשון לקראת הסדרה חוקית אולם הוא אינו יכול להוות תחליף לחקיקה".

כמו כן, נמסר כי "היועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי ככל שהשרה מעוניינת לקדם חקיקה בנושא, משרד המשפטים עומד לרשותה. בסופו של דבר, סוכם כי השרה תעדכן כיצד היא מבקשת להתקדם".

לאחר מכן, הודיעה יושבת ראש השדולה למען האישה החרדית והדתית, חברת הכנסת לימור סון הר-מלך, כי בעקבות הודעת היועצת המשפטית לממשלה היא צפויה לקדם את הנושא בחקיקה.

הגן הלאומי עין חניה  (צילום: אבישי שורש, רשות הטבע והגנים)
הגן הלאומי עין חניה (צילום: אבישי שורש, רשות הטבע והגנים)

ח"כ משה גפני הגיב לחוות הדעת ומסר: "במשרד הייעוץ המשפטי לממשלה, המילה 'שוויון' קיימת רק בציבור מסוים ולא כאשר מדובר בציבור החרדי, הדתי והערבי. מעיינות הטבע בישראל ניתנו לכולם ולא רק לציבורים מסויימים. מישהו יכול להסביר לי למה האישה החרדית שרוצה רחצה נפרדת לא מגיע לה שוויון?".

"המערכת הזאת היא אנטי חברתית, חסרת כל רגישות לצרכים השונים של אוכלוסיות בחברה הישראלית, גברים ונשים, והם מחליטים ועושים רק מה שנוח להם", טען, "מדובר בהחלטה מעוותת של המערכת, שדווקא השרה לאיכות הסביבה ניסתה להביא בין כלל הציבורים ללא פגיעה בכלל הנופשים, אך בצד השני כנראה לא מעוניינים בהסכמות. החוק שלי להסדרת הנושא מונח על שולחן הכנסת ובהעדר הפיילוט שתוכנן - נצטרך לקדמו, כדי שגם הציבורים המעוניינים ברחצה בהפרדה יוכלו ליהנות ממשאבי הטבע בישראל".

עו"ד גלי זינגר, המשנה למנכ"לית ומנהלת המחלקה המשפטית של שדולת הנשים בישראל: "אנחנו מברכות על ההחלטה של היועמ"שית לפסול את הפיילוט של השרה עידית סילמן. אין מקום להפרדה מגדרית במרחב שהוא ציבורי וצריך להיות פתוח לכולם וכולן. לא יתכן כי יהיו מרחבים אשר יהיו סגורים למין מסוים בשעות מסוימות. אנחנו נמשיך להאבק על האמת הפשוטה כי נפרד אף פעם אינו שווה. נמשיך להילחם על כך שהמרחב הציבורי ישאר שוויוני לכולם ולכולן, ובמקרים בהם נראה כי מנסים לערער על כך, נפעל על מנת לעצור את זה".

ממכון הרטמן נמסר: ״מרחב ציבורי, כשמו כן הוא: המרחב של הציבור כולו. על כן הפרדה במרחב הציבורי על פי דת, גזע או מין, כלומר ההדרה של בני קבוצה מסויימת להינות ממנו או להשתמש בשירותיו, היא אסורה. הפרדה מגדרית במעיינות וגופי מים ציבוריים תסגור אותם למשפחות הרוצות לבלות יחד, וכמובן לבני המין המודר באותו פרק זמן".

"אין לשכוח גם שהצעה זו מגיעה בהקשר של ממשלה המשקיעה משאבים עצומים על מנת לחזק את מה שהיא תופסת כ"זהות יהודית", שאינה אלא יהדות הלכתית בגרסתה הקיצונית ביותר, תוך כוונה ברורה לערוך הלכיזציה של המרחב הציבורי", הוסיפו.

כזכור, נעמת ושדולת הנשים הגישו בסוף השבוע האחרון פנייה דחופה ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לעצור את התוכנית הניסיונית של השרה. "הפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי מהווה הפליה אסורה ומנוגדת לדין. הפרדה כזו מנוגדת הן לכללי המשפט החוקתי, הן לכללי המשפט המנהלי והן לכללי המשפט הפרטי. משאבי הטבע הם נחלת כלל הציבור בישראל, הם חלק מהמרחב הציבורי, וככאלה עליהם להיות שוויוניים ופתוחים לכל, בכל עת, ולאפשר גישה מלאה אליהם, ללא הבחנה", מסרו.