בהמשך לפרסום בגיליון סוף השבוע של "מעריב" באשר לתוכנית לחילופי התפקידים בתוך הממשלה, מבדיקה נוספת עולה כי הרעיון המדובר מהווה סעיף אחד בתוכנית גדולה בהרבה של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שנקראת על ידי גורמים בסביבתו "התוכנית להרגעה הלאומית".

מובילי המחאה חושפים: כך נפעל אם הממשלה לא תציית לבג"ץ
נתניהו משווע להישג מדיני, ויודע כי הרעש והטירוף יחזרו בקרוב | אנה ברסקי

לדברי הגורמים, נתניהו כבר החליט על התוכנית, והוא מתכוון ליישם אותה מיד עם חזרת הממשלה מפגרת הקיץ, אחרי 20 באוגוסט. במסגרת התוכנית, צפוי ראש הממשלה להנחות את השרים "להוציא מהמגירות את התוכניות לתועלת הציבור, לקדם פרויקטים חברתיים בתחומי הדיור, המלחמה עם יוקר המחיה וכדומה". בנוסף, יורה נתניהו לשרים "להפסיק לעסוק בוויכוחים בנוגע למחאה".

כפי שהגדיר גורם בליכוד, "מעתה צריך לתת למחאה לנבוח, והשיירה הממשלתית תתחיל לנוע עם הפעילות למען הציבור, בדגש על הפרויקטים הכלכליים והחברתיים". בנוגע להמשך התוכניות והחקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית, על פי הגורמים המעורים, "יש החלטה אסטרטגית של ראש הממשלה להתמקד בבחירות מוניציפליות, כל שכן על רקע הפעילות האקטיבית וההתגייסות של אנשי המחאה במישור הזה". בליכוד קיימת מגמה ברורה להתמקד בתמיכה בחברי הליכוד בעלי סיכויים בבחירות המוניציפליות.

על כן, על פי גורמים בליכוד, "הקואליציה לוקחת פסק זמן מהרפורמה המשפטית, שתוכנס להקפאה עד סוף שנת 2023. כלומר, בלי קשר למאמצי ההידברות, איתם או בלעדיהם, הקואליציה לא תעסוק בחוק הרכב הוועדה לבחירת שופטים לפני שנסיים עם הבחירות המוניציפליות". 
גורמים בסביבת נתניהו מוסיפים נימוק נוסף המסביר את הצורך ב"תוכנית הרגיעה הלאומית". לדבריהם, "נוכח השפעת המחאה על צה"ל, ראש הממשלה נחוש להביא לרגיעה כדי לאפשר לצה"ל לעשות את עבודתו ללא רעשי רקע".

בתוך כך, הרעיון לחילופי התפקידים בין כמה שרים בכירים, כולל הסעיף המדבר על העברתו של יריב לוין ממשרד המשפטים למשרד החוץ, הכה גלים במערכת הפוליטית. גורמים שהיו המעורים בשיחות בבית הנשיא, ולוקחים חלק במאמץ לחדש את הליכי ההדברות, מציינים כי "עצם המחשבה על החלפת שר המשפטים היא חשובה מאוד, ואולי מצביעה על שינוי המגמה אצל ראש הממשלה בנוגע להמשך קידום הרפורמה".

שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גורמים באופוזיציה חלוקים באשר לסיכויים שהם מוכנים לתת למימוש הרעיון המדובר. גורם בכיר באופוזיציה אמר כי "אם לוין ילך ממשרד המשפטים - אפשר לשכוח מהרפורמה". מנגד, בכיר באופוזיציה טוען: "אנחנו לא מאמינים שזה יקרה, שנתניהו יעז להזיז את לוין. הכל נעשה כדי לייצר אווירה שתקשה על בג״ץ לפסוק מולו. כבר ראינו בסיפור על עילת הסבירות כמה מהר ובקלות לוין ואיתמר בן גביר כופפו את נתניהו. גם אם הוא חושב או רוצה להעביר את לוין ממשרד המשפטים למשרד אחר, בסופו של דבר הוא לא יעז לעשות זאת".

גם בתוך הליכוד קיימת מחלוקת ערה סביב לוין ותפקידו במצב הנוכחי של הקואליציה, הממשלה והמדינה. "העברת לוין ממשרד המשפטים זה מעשה מחויב המציאות", אמר ל"מעריב" שר בכיר בממשלה, והוסיף: "מלכתחילה, מרגע שהחלו המאורעות והמחאות, הוא לא גילה את הגמישות המתבקשת בראיית המצב, בהידרדרותו, בפגיעה הקשה שהוא פגע בראש הממשלה ברמה הבינלאומית והפנימית ובלכידות החברה הישראלית, בחוסר הגמישות שלו שהוביל לכאוס ולטרלול מערכות כללי - עדיף מאוחר מאשר אף פעם".

מנגד, בכיר נוסף בליכוד בא להגנתו של שר המשפטים וקבע: "לא מעלה על הדעת שמישהו, כולל ראש הממשלה, ייגע בלוין וינסה להעביר אותו מתפקידו כשר המשפטים שלא בהסכמתו ולא על דעתו. הרוב הגדול בליכוד, בקואליציה ובציבור, תומך ברפורמה - שלוין הוא הסמל שלה".

הבכיר הוסיף כי "יש משקל בלתי מבוטל בהחלטת בית הדין של הליכוד לקיים את ישיבת המרכז בנושא הרפורמה, היות שאם יכונס המרכז - אם וכאשר לוין יורחק ממשרד המשפטים שלא בהסכמתו - כינוס המרכז יהפוך למפגן תמיכה בלוין, וזה דבר שלא נתניהו ולא שרים אחרים מעוניינים בו".