ברקע המגעים האינטנסיביים לקידום הסכם הנורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל, וערב נסיעתו לוושינגטון של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ביצעה ריאד צעד מדיני חסר תקדים כשבפעם הראשונה בהיסטוריה מינתה שגריר סעודי ברשות הפלסטינית.

על רקע מאמצי הנורמליזציה: הצעד של סעודיה לחיזוק הרשות הפלסטינית?
הקלות לפלסטינים? שר החוץ חושף פרטים מההסכם המתגבש עם סעודיה

ביום שבת הגיש השגריר הסעודי בירדן נאיף בן בנדאר א־סודיירי את כתב האמנה בתור השגריר "בפלסטין וקונסול כללי בירושלים שלא מוצב שם", ליועצו של אבו מאזן, מג'די א־ח'אלדי, בטקס שנערך בשגרירות הפלסטינית ברבת עמון. גורמים רשמיים בישראל נמנעו עד כה מלהגיב על המינוי. עם זאת, ל"מעריב" נודע כי בישראל עודכנו מבעוד מועד על המהלך, וכי מינוי השגריר הסעודי ברשות לא בא בהפתעה.

נתניהו: "ישראל תעשה כל מה שצריך לעשות כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני" (צילום :לע"מ)

עם זאת, בשיחות הלא רשמיות מצביעים גורמים דיפלומטיים בישראל על כמה נקודות שמאחורי המהלך. לדבריהם, הקונטקסט למינוי השגריר הסעודי הוא, בין היתר, האמירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר לאינטרס הסעודי שבהסכם הנורמליזציה האפשרי עם ישראל. נזכיר כי נתניהו טען בכמה ראיונות לתקשורת הזרה באחרונה כי הסוגיה הפלסטינית לא עומדת בראש סדר העדיפויות של ערב הסעודית, וכי מה שמעניין את הסעודים היא איראן וזה גם מה שהם יקבלו לטובת מאזן הכוחות באזור. לפיכך, המהלך יכול להתפרש כתשובה סעודית לטענות של ראש ממשלת ישראל. 

זאת ועוד: מינוי שגריר ברמאללה, שישמש גם כקונסול במזרח ירושלים, מצביע על כך שהנושא הפלסטיני לא ירד מסדר היום הסעודי וסביר להניח שיופיע ברשימת דרישותיהם בכל הסכם אפשרי עם ישראל. עם זאת, המינוי יכול גם להוות איתות סעודי לפלסטינים, שלפיו "אנחנו מתקדמים בכיוון הנורמליזציה עם ישראל". לדברי הגורמים הדיפלומטיים, הפלסטינים עלולים לטעון כי משאירים אותם מאחור, כמו שקרה בהסכמי אברהם, על כן הסעודים עושים צעד הצהרתי לכיוונם.

ההודעה על מינויו של השגריר הסעודי לרשות הפלסטינית הוסיפה לתסבוכת שנוצרה כתוצאה מהמסרים הסותרים על מצב התקדמות המשא ומתן, באמצעות ארה"ב, לנורמליזציה ביחסי סעודיה־ישראל. למעשה, השגריר הסעודי בירדן, שהוא בן דודו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, יכהן כשגריר לא תושב, וישמש בשני התפקידים במקביל. 

בנוסף, המינוי ההיסטורי יכול להוות מסר לירדן, שהמלך שלה עבדאללה הוא האחראי על המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים, כי ערב הסעודית מעוניינת להפגין ואף להגביר את נוכחותה באותם מקומות. כך או כך, בישראל מעריכים כי מינוי השגריר נעשה בתזמון לא מקרי, לקראת השיחות שהשר דרמר צפוי לקיים בוושינגטון בהמשך השבוע.