רבים בסביבת נתניהו טוענים בימים האחרונים כי המטרה האמיתית שעומדת מאחורי הטענות כי כשירותו המבצעית של צה"ל כבר נפגעה מהליכי הרפורמה המשפטית - היא לא במטרה לעצור את החקיקה, אלא במטרה להפיל את הממשלה ולהקדים את הבחירות. לכן, הם נוטים לראות בקריאות לעצור את הרפורמה למען צה"ל - מניפולציה פוליטית.

נתניהו לא גינה את המתקפות על הרמטכ"ל; גנץ: "הקריאות נגדו - פגיעה בצה"ל"
משבר הכשירות בצה"ל: "מדינת ישראל יכולה להיתפס עם המכנסיים למטה"

גורמים המעורים בפרטים מדגישים כי בכל הסקירות האחרונות של בכירי מערכת הביטחון נאמר לדרג המדיני והפוליטי כי נכון לעכשיו הפגיעה בכשירות צה"ל היא מינורית עד לא קיימת. עם זאת, באותם דיונים עולה הערכה, שלפיה אם המצב יימשך לאורך זמן כשירותו של צה"ל אכן עלולה להיפגע.

גורמים ששוחחו עם ראש הממשלה או שמעו את עמדתו בנושא בדיונים - התרשמו כי נתניהו רואה בחומרה את האפשרות שראשי מערכת הביטחון ינהלו את המערכת הפוליטית באמצעות צה"ל. "צבא לא צריך לנהל את המדינה", לדבריו.

נתניהו ורבים בסביבתו רואים בזה מגמה פסולה, מסוכנת ואנטי דמוקרטית. לכן, לטענת הגורמים, ראש הממשלה דואג לחזור על האמירה כי יש להשאיר את צה"ל מחוץ לתחום הפוליטי, ואף גער בראשי מערכת הביטחון על רקע הפרסום שלפיו תוכננה הודעה משותפת של הרמטכ"ל וראשי המוסד והשב"כ (הדיווח הוכחש, אך עצם קיומו הכעיס את נתניהו, טוענים הגורמים).

יואב גלנט, בנימין נתניהו, הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
יואב גלנט, בנימין נתניהו, הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

על רקע הטענות על ניסיונות הפלת הממשלה מסביבתו של נתניהו ועל רקע הקריאות לעצירת החקיקה מנגד, ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, תתכנס מחר לדיון חסוי משותף לוועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, בראשות ח"כ גדי איזנקוט, ולוועדת המשנה למוכנות ובט"ש, בראשות ח"כ שלום דנינו. נושא הדיון: כשירות ומוכנות צה"ל לביצוע משימותיו בשגרה ובחירום.

הדיון יצטרף לשורה של דיונים וסקירות שנעשו בתקופה האחרונה, על רקע המשך תופעת אי־התייצבות למילואים בהתנדבות – במסגרת המחאה נגד הרפורמה המשפטית - והדאגה בצה"ל מפני פגיעה ממשית בכשירות המבצעית.

שלשום, כזכור, קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון בנושא עם רמטכ"ל, שר הביטחון, מפקד חיל האוויר ואלופי צה"ל. ההודעה הרשמית שפורסמה על ידי לשכת ראש הממשלה אחרי הדיון, כמו גם התדרוכים שיצאו מסביבת ראש הממשלה, הצביעו על כך שנתניהו לא מתכוון לשנות כיוון ולבצע צעדים לעצירה או להקפאה של הרפורמה – כדי להרגיע את הרוחות. גם בהודעה רשמית וכן בתדרוכים הלא רשמיים הודגש כי נתניהו לא מקבל כל ניסיון לערב את הצבא בפוליטיקה, והודף את הלחצים שמופעלים עליו ועל חברי ממשלתו בהקשר של אי־התייצבות למילואים במחאה על הרפורמה המשפטית.

בתוך כך, יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, שיתף אתמול טקסט המגנה את הרמטכ"ל. "אל תסתנוור מהכותרות בעיתונים רא"ל הלוי", כתב העיתונאי ארז תדמור, המקורב לראש הממשלה, בפוסט שנתניהו הבן שיתף. "‏במבחן ההיסטוריה, כשהערפל יתפזר והאבק ישקע, תיזכר כרמטכ"ל הכושל וההרסני בתולדות צה"ל ומדינת ישראל".

הרמטכ"ל הרצי הלוי מתייחס להשפעות צמצום עילת הסבירות על צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בתגובה, שר הביטחון יואב גלנט כתב כי "הלוי הוא אחד הקצינים המצטיינים שפגשתי בכל שנותיי בצה"ל ובמערכת הביטחון - מפקד אמיץ, ישר, ענייני, קר רוח, מעמיק ושקול. אזרחים רבים במדינה חבים לו את חייהם. ‏עם ישראל זכה שבשעות מורכבות אלה הרמטכ"ל הלוי מוביל את צה"ל".