שר החינוך לשעבר שי פירון גיבש היום (שבת) מתווה גיוס, וכתב: "אנו בפני ימים מורכבים בסוגיית חוק הגיוס. לענ"ד האירוע הזה הוא קו פרשת מים בחברה הישראלית. אחרי פגישות רבות עם נציגי הקואליציה, בעיקר בכירים מאוד בליכוד, ברור לכל שההבנה שהמתווה המסתמן איננו ראוי ואיננו מידתי מחלחלת, אלא ששלימות הממשלה מכריעה ומחייבת להגיע להסדר שמקובל על החרדים".

מתווה הגיוס החדש מעמיק את הקרע בין שני הציבורים | דעה
גנץ נגד מתווה הגיוס החדש: "תוכנית מסוכנת"; הליכוד: "הצעת צה"ל דומה לשלו"

עוד רשם: "ארבע שנים עמלתי יחד עם חברי בפנימה בגיבוש מתווה מידתי, ראוי וכולל. הוא לא מתייחס רק לחרדים אלא ליהודים, לערבים; לדתיים וחילוניים. אנו חייבים להסדיר את שאלת השירות בצה"ל בראיה רחבה יותר. אם שוב יניחו פלסטר על פצע מדמם, התוצאה תהיה קשה. אנו מדגישים שברגע מכריע זה צריכה האחריות הלאומית לגבור. על הרמטכ"ל לסרב לקבל פתרונות שיש בהם הוספת כסף למשרתים תמורת פטור גורף למשתמטים. לא קונים סיכון חיים בכסף, לא הופכים, דה פקטו, לצבא מקצועי. המתווה שהחל עוד בתקופת כהונתו של רא"ל אשכנזי, מהווה בסיס לעתיד ישראלי בטוח המגן על הצרכים של הביטחון הלאומי".

על פי עקרונות המתווה של פירון:

  • "כולם שותפים. כל אזרח בישראל יתרום את חלקו לטובת צרכיה השונים של החברה".
  • "מסגרות מותאמות ערוצי שירות והתנדבות מגוונים המאפשרים לכל צעיר וצעירה לתרום במסגרת משמעותית המותאמת לאורחות חייהם".
  • "צרכי הביטחון של ישראל נשמרים השירות בצה"ל יזכה לעדיפות לאומית הן בתהליכי המיון והבחירה והן בתמריץ ובזכויות המוענקים למשרתים".
  • "חריגים - מידתיות ושקיפות הכרה מידתית ושקופה, על פי פרמטרים ברורים ואחידים של המדינה בחריגים הזכאים לפטור משירות בשל מצוינות או בהתאם לצרכי המדינה והחברה".
  • "מעטפת ניהולית איכותית והשקעה בתשתיות התנדבות ראויות ניהול באמצעות מערך ממשלתי המייצג את כלל הקהילות והזרמים, תוך מאמץ לפתח תשתיות התנדבות".

נציין כי פירון היה גם שר חינוך שהקים את מגמת החינוך הממלכתי-חרדי (ממ"ח), בדיוק לפני 10 שנים - דבר שלראשונה פתח בפני בני המגזר החרדי את האפשרות ללמוד לימודי ליבה מלאים במסגרת בעלת אופי חרדי.

ביום חמישי האחרון כינס מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, ישיבת הצוות להכנת חוק הגיוס. פוקס הציב יעד בפני חברי הצוות (נציגי המפלגות החרדיות, נציגי משרד האוצר ומשרד הביטחון) - שבועיים להצגת מתווה מוסכם, עד סוף חודש אוגוסט.