לראשונה זה שלושה שבועות, היום (ראשון) נפתחה ישיבת הממשלה כשברקע המשבר החוקתי שבפתח והדיונים במהלך החודש הבא בעתירות לבג"ץ על חוקי הרפורמה המשפטית.

ממשלת אחדות בפתח? ההצהרה המפתיעה של חה"כ מהליכוד
המצוד אחר המחבל מחווארה נמשך: "ההנחה היא שהנרצחים שהו כמה שעות בכפר"  

ראש הממשלה פתח את דבריו בהתייחסות לפיגוע הקשה שאירע אמש בחווארה: "אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחתם של שי ואביעד ז"ל, אב ובנו שנרצחו בפיגוע הקשה והאכזרי בחווארה. כוחות הביטחון פועלים כדי לתפוס את הרוצח ולבוא איתו חשבון בדיוק כפי שעשינו עם כל מי שרצח ישראלים מאז הקמת הממשלה. יומו יגיע ומהר יותר ממה שהוא חושב".

הוא המשיך בהתייחסות לפתיחת הרכבת הקלה בגוש דן ביום שישי שעבר: "ב-16 השנים של הממשלות בראשותנו ביצענו רפורמות מהפכניות שהפכו את ישראל לאחת מהמדינות המתקדמות בעולם, אנו ממשיכים לנוע קדימה, ביום חמישי הלכתי עם שרת התחבורה ושר התחבורה לשעבר ואחרים וחנכנו את הרכבת הקלה הראשונה בגוש דן, כבר למחרת כ-100 אלף ישראלים נסעו ברכבת החדשה".

"מאז קום המדינה מדברים על רכבת קלה בגוש דן, אנחנו עשינו את זה, אנחנו מקדימים את רוב מדינות העולם, זהו חלק מחזון תחבורה ענק שהממשלות בראשותי מובילות מאז 2009 אנו מחברים את הפריפריה למרכז, בכבישים מהירים, ורכבות מהירות, ובשנים הקרובות נחבר את ישראל מקריית שמונה ועד אילת".

נתניהו הוסיף: "אנחנו פורסים רשתות של רכבות קלות בתוך הערים, נפרוס בקרוב את רשת המטרו שתעשה מהפך אדיר בתחבורה במרכז הארץ. בישראל יש שדות תעופות בינלאומיות שהרחבנו, טיסות מעל שמי סעודיה, זהו מזה"ת חדש באמת, המהפכה התחבורתית היא רק אחת מהמהפכות הרבות שהובלנו, הפכנו את ישראל למעצמה כלכלית ומעצמת אנרגיה ומעצמת מים, מעצמת שלום בזכות הסכמי אברהם, ועוד היד נטויה".

הפגנה מול ביתה של מירי רגב נגד ההשבתה של הרכבת הקלה בשבת. צילום: ניקי שריר

"בימים אלה אנו שוקדים במלחמה ביוקר המחייה. מאז קום המדינה מדברים, אנחנו עושים. התקשורת מתעלמת מכל המהפכות הללו, היריבים הפוליטיים שלנו לא מפסיקים לקנטר, כשנסעתי ברכבת הקלה אפילו מהקטר שמעתי קיטורים, השווקים מנפנפים הצידה את הקיטורים האלה, חברות דירוג האשראי מאשררות את דירוג האשראי של ישראל ורמתו גבוהה מאוד, נתוני האבטלה נמוכים, ואת ההשקעות במדינה, ואולי העסקה שמסמלת יותר מכל - העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה שחתמנו עם גרמניה, חץ 3 בשווי של 14 מיליארד שקל".

נתניהו בחר לסיים את דבריו בהתייחסות לנושא הראשון שעל סדר יומה של הממשלה בישיבה היום, תכנית חומש לצמצום פערים במזרח ירושלים: "בכל ישיבות הממשלה אנו מקדמים את מדינת ישראל לצעדים חדשים, היום נאפשר זריקת עידוד נוספת למערכת הבריאות, ונסייע גם לירושלים, היום נקבל החלטה לטובת תושבי מזרחי י-ם בגובה של 3 מיליארד שקלים, זה הרבה יותר גבוה מכל סכום שהוצע קודם לכן".

בהמשך, ידונו השרים בנושאים נוספים:

ב. "המשך תגבור מערכת הבריאות בישראל באמצעות הבאת רופאים זכאי שבות".

ג. מקורות חברת מים בע"מ - אישור לפי סעיף 11(א)(9א) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה 1975 - לכלול תניה בהפקת אגרות חוב לציבור.

ד. הקצאת מקרקעין מהממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש לחטיבה להתיישבות, ליישובים מבואות יריחו ועמיחי.

עמותת "עיר עמים" הגיבה לכוונת הממשלה להביא לדיון תכנית חומש למזרח ירושלים: "מזרח ירושלים הוזנחה במשך מעל 50 שנים, וטוב שכעת מתקבלת החלטת המשך לצמצום הפערים הכלכליים חברתיים הקשים. יש בהחלטה חלקים פוליטיים משילותיים כוחניים, אך ניכר בחלקים ממנה כי היה קשב לביקורת מקצועית. לכן טוב שנוספה כעת התייחסות לצורך הקיומי של התושבים בתכנון למגורים, וכן השקעה ראויה בתחומים כמו "תרבות קהילה ופנאי" ו"יוזמות מקומיות'".

"לצד סעיפים כאלו, קשה לראות את כניעת הממשלה לשר האוצר ומחיקת פרק ההשכלה הגבוהה, וכן את תוספת פרק הביטחון האישי בהשראתו של בן גביר, שמעניקה למדינה עוד כלים להגברת הפיקוח והמעקב אחר תושבי מזרח ירושלים. בין שתי מגמות סותרות אלו ניצבת ירושלים, שאפשר להמשיך ולהגביר בה צעדים כוחניים קורעים, אל מול ירושלים שמשוועת לצמצום הפערים ולחיים ראויים בביתם של שני העמים החיים בה".