ממשלת אוקראינה העבירה באחרונה מסר חד משמעי לישראל: אם לא ייפסק גירוש האוקראינים מישראל, תיאסר כניסתם של ישראלים לאומן. אוקראינה תפסיק את הסכם ביטול האשרה עם ישראל.

יפתור את המשבר? מתווה הגיוס החדש של של החינוך לשעבר
"אולי זו הייתה טעות": שליח הבית הלבן חושף מה קרה מאחורי הקלעים של הסכם אוסלו

המסר הועבר בנאומו האחרון של הנשיא זלנסקי לאומה ובדברי שגריר אוקראינה בישראל. השגריר קורא לנתניהו לשקול מחדש את מדיניות הכניסה כלפי אוקראינים ולהתערב בנושא.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר במסר חמור לישראל במסגרת התדריך השבועי שלו לאזרחי אוקראינה: "הקשבתי לדו"ח של משמר הגבול, משרד החוץ, המודיעין על היחס לאזרחינו - מהגרים שנמצאים במדינות שונות, ובנוגע למשטרי ויזה. הדברים שאיתם מתמודדים אזרחי אוקראינה בעצם בסוגיית הויזה. מנהלים האחראים לנושאים אלו קיבלו משימות מתאימות. יש להבטיח את זכויות האזרחים האוקראינים".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורנייצ'וק הבהיר כי דבריו של הנשיא זלנסקי כוונו לישראל: "ממשלת אוקראינה לא תסבול השפלה של אזרחיה בעת הכניסה לישראל. אנו נעצור את הסכמי ויתור הוויזה הדו-צדדיים שלנו כפי שנקבע בסעיף 7 להסכם הבין-ממשלתי. האפשרות הזו נמצאת על שולחנה של ממשלתנו".

קורנייצ'וק הוסיף: "לא יעלה על הדעת שנצטרך לצאת מגדרנו לארח עשרות אלפי ישראלים באומן, עם סיכון ביטחוני גבוה, ועם מאמץ לוגיסטי עצום, כאשר מנגד – ממשלת ישראל מתעללת באזרחינו המגיעים לישראל במסגרת האמנה בין שתי המדינות. אם ישראל רוצה שאזרחיה יוכלו להגיע לאוקראינה כתיירים, כולל אומן, אני מאמין שראש הממשלה, נתניהו, צריך להתערב, באופן אישי, במציאת פתרון למצב העניינים הנוכחי".

נציין כי לפי הנתונים של רשות האוכלוסין, בערך כ-10% מהאוקראינים המגיעים לישראל מסורבים כניסה. לדבריהם, זה לא מצב ייחודי לאוקראינה, ויש מספרים דומים גם לגבי מסורבי כניסה ממדינות אחרות.

שר הפנים והבריאות ח״כ משה ארבל בתגובה לדברי שגריר אוקראינה בישראל: ״אני דוחה מכל וכל את הטענות על השפלות אזרחי אוקראינה בכניסה לישראל. מדיניות ההגירה הישראלית מקבלת בברכה תיירים ממדינות רבות בעולם לרבות מאוקראינה. במקרים בהם עולה חשד לשימוש שלא כדין בויזת תייר לצרכי עבודה או השתקעות מפעילה רשות האוכלוסין וההגירה את סמכותה כדין. השותפות האמיצה בין ישראל לאוקראינה תימשך, כשר הבריאות אני גאה בהשלמת תהליך העברת התרופות לאוקראינה ולשיתופי פעולה בתחום הבריאות שמקיים משרדי ובכוונתי להמשיך ולהעמיק שיתופי פעולה אלו״.

על פי הגורמים המעורים בפרטים, האיומים שפורסמו הבוקר הגיעו בתזמון הלא מקרי: פחות מחודש לפני ראש השנה, במטרה להפעיל לחץ על ישראל בשורה של סוגיות, כאשר סוגיית מסורבי הכניסה לישראל היא לא הראשונה ולא היחידה שביניהן: "השגריר זיהה היטב את הבטן הרכה של הממשלה המכהנת. בשונה לממשלת בנט-לפיד, עבור ממשלת נתניהו נושא ראש השנה באומן הוא נושא חשוב ורגיש מאוד. הלחץ מופעל , ככל הנראה, במטרה להשיג מישראל , בין היתר, שורה של דברים שסוכמו במהלך ביקורו של שר החוץ כהן בקייב ולא התקדמו כפי שציפו באוקראינה. כמו כן,  בקייב עדיין מצפים לביקור של ראש הממשלה נתניהו ולא רואים בעין טובה את העובדה כי נתניהו לא ממהר להגיע. איומי השגריר האוקראיני הם סוג של ניסיון לקדם בכוח את מה שלא קודם בשיח. לפי מיטב הבנתנו, ההודעה המאיימת לא תואמה עם משרד החוץ האוקראיני".