ראשי הקואליציה התכנסו היום (ראשון) להמשך הדיונים על נוסח חוק הגיוס במטרה להגיע להסכמות על רקע המתיחות שנצורה סביב העברתו. קודם לכן, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד עם יושב ראש מפלגת דגל התורה משה גפני בארבע עיניים.

במקום פסקת ההתגברות: כך מתכננת הקואליציה למנוע התערבות בחוק הגיוס
החרדים יקבלו את המתווה? התנאי של נתניהו לחוק הגיוס והתגובה של גנץ

בתוך כך, נראה שהצדדים רחוקים מלהגיע לעמק השווה. בליכוד רוצים לקבוע בחוק מסלולים ייעודים לחרדים כמו גיוס לשירות הלאומי, אולם החרדים מסרבים. עם זאת ל"מעריב" נודע כי כבר יש הבנה שלא ידחו את החוק והוא יקודם עם תחילת כנס החורף.

כאמור, כמה שעות לפני ישיבת ראשי הקואליציה בעניין חוק הגיוס, המפלגות החרדיות החלו במסע איתותים לראש הממשלה נתניהו בניסיון להעביר את המסר שלא ייסוג מההסכמים. גפני, אמר בביטאון המפלגה 'יתד נאמן': "יש סיכום ברור שבתחילת מושב החורף יעלה החוק המכונה 'חוק הגיוס' שלא באופן פוליטי אלא מקצועי"

"החוק הזה נולד במשרדי הביטחון והאוצר ויש לו תהליך ברור. "אמרתי השבוע לנתניהו, שכל הפרסום של הנושא מיותר, כיוון שזה לא חוק פוליטי. "יש עובדות. יש סיכומים. החוק המקצועי הזה יעלה בכנס החורף של הכנסת", טען. השר יצחק גולדקנופף אמר לפני ישיבת הממשלה: "יש לנו הסכם קואליציוני, נקווה שיקויים".

ביהדות התורה מתנהל ויכוח פנימי סביב ההתבטאויות והתדרוכים בנושא שעלו לאחרונה. בכירים באגודת ישראל מדגישים כי "חרף האמירות בימים האחרונים מפי גורמים שונים בקואליציה, שלפיהן יש לדחות את החקיקה, לרכך את נוסח של חוק הגיוס וגם, על הדרך, לוותר על פסקת ההתגברות כדי להרגיע את המחאה או לעצור את תופעת אי־ההתנדבות למילואים - באגודת ישראל לא מוותרים ולא יוותרו על חקיקת חוק הגיוס בכנס החורף. החוק צריך לעבור - כולל פסקת התגברות. ללא חוק גיוס לא נהיה בממשלה הזאת".

משה גפני, יצחק גולדקנופף (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה גפני, יצחק גולדקנופף (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אנשי דגל התורה הליטאית מותחים ביקורת על חברי אגודת ישראל - בעיקר בגלל התזמון של אמירות מרחיקות הלכת בנושא הגיוס. בכיר בדגל התורה אומר: "אנו לא מסוגלים להבין את האמירות האלה. למי היום יש אינטרס לעורר סערות בתקשורת כאשר החגים עוד לפנינו? הרי לא מזמן היה ויכוח בינינו לבין לשכת ראש הממשלה, כאשר אנחנו דרשנו לפרסם את תזכיר חוק הגיוס לפני החגים ובלשכת ראש הממשלה התעקשו לפרסם עם צאת החגים במטרה לשמור על השקט בגזרה. הסכמנו לפרסם עם צאת החג, אז למה עכשיו האמירות והאיומים?".

עם זאת, גם בדגל התורה וגם באגודת ישראל מסכימים על דבר אחד: הוויכוח הכי קשה בכל סוגיית הגיוס צפוי סביב שאלת פסקת ההתגברות. במהלך המשא ומתן הקואליציוני המפלגות החרדיות התעקשו לסכם כי תחוקק פסקת ההתגברות כדי להגן על חוק גיוס בני הישיבות בפני סכנת הפסילה של החוק בבג"ץ.