יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, ביקר הבוקר (שלישי) את המדיניות הביטחונית בשיחה עם רון קופמן וינון מגל בתכניתם ב-103FM, בצל הפיגוע הקטלני אמש בדרום הר חברון: "קורא לממשלה לצאת למבצע נחוש", אמר.

בכיר לשעבר בשב"כ מעריך: זה מי שעומד מאחורי ההסלמה הביטחונית

לדבריו, "מתחוללת כאן אינתיפאדה בהתהוות, ולצערי הרב הממשלה לא נותנת את המענה הראוי. האם יש שיפור לעומת לפני שנה מבחינה ביטחונית? יש שיפור קטן. מבצע בית וגן, זו הייתה התחלה. יש לנו כאן עסק מול רשות טרוריסטית שמשלחת בנו גל טרור שיהפוך לאינתיפאדה. אם הממשלה לא תעשה מבצע צבאי מתמשך ירו טילים מהאזור שעקרו יישובים על חדרה, נתניה, יהיה גל טרור בתל אביב, פתח תקווה וגם יו"ש. כשיורד גשם הוא יורד על כולם".

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "האחריות היא בראש ובראשונה על הממשלה. זה לא שחור לבן, יש בצבא כמה וכמה דעות וגם בשב"כ ובמערכת הביטחון. יש דעות לכאן ודעות לכאן, בסוף אני לא רוצה לעסוק בסוגייה מה קצין פלוני אומר, כי אני תמיד עקבי בזה - יש בעל הבית. יש קולות שונים, יש כאלה שאומרים שצריך מבצע צבאי גדול. חובתי כראש מועצה זה להיות מעורב, אנחנו בוודאי שמעורבים, אנחנו מייצגים את מדינת ישראל כלפי התושבים ואת התושבים כלפי מדינת ישראל". 

לשאלה האם הוא מתכוון לקולות שנשמעים במערכת הצבאית או המדינית, ענה: "אני מטבע הדברים לא רוצה לפרט. יש דעות לכאן ולכאן, מי שחושב שיש קיצורי דרך במלחמה בטרור טועה ומטעה. אני בסך הכול סרן במילואים, זיכרון יש לי וניסיון יש לנו - מה שלא עבד לא יעבוד ומה שעבד יעבוד. הסיפור הזה של איך נלחמים בגל טרור קרה, אני לא מחסידיו של אריאל שרון, אבל חומת מגן שהתחילה שינוי המשיכה בסדרה של מבצעים חטיבתיים. הגדירו שכל מי שיש לו נשק מוות או שתופסים אותו. מה שהדביר לפני 20-15 שנה את האינתיפאדה שהייתה, היו מבצעים יזומים משמעותיים יום יום נגד התשתית ומחסומים ביטחוניים. בגלל לחץ בינלאומי ירדו המחסומים. יש לנו ניסיון מצטבר, כשמדינת ישראל עשתה מבצעים יזומים יומיומיים ועשו מחסומים כדי למנוע מהבן אדם לצאת ולחזור באין מפריע, כמו בפיגועים האחרונים, שילוב שני הדברים האלו הורידו מרמה של 90 התרעות ל־0 התרעות. היו לנו כמה שנים בלי פיגועים".

דגן המשיך וביקר את הממשלה: "יש לחצים של האיחוד האירופי, ארה"ב ומהתקשורת, יש פה דירקטיבה פוליטית וכן גם חלקים במערכת הביטחונית יש להם דעה אחרת ולשמחתי הרבה או לצערי מבינים שצריכים לעשות את זה. אין שום מדינה בעולם ובראשה ארה"ב שהיו נותנות שירו על הערים שלהם וירצחו את האזרחים שלהם. אני חושב שיש פה אי הבנה אצלנו, אנחנו אזרחי מדינת ישראל, משלמים מיסים, מצביעים, משרתים בצבא, התפקיד של ראש ממשלה ישראל וכל הממשלה זה לדעת להדוף לחצים בינלאומיים. לא קל להיות ראש ממשלה, שר ביטחון, אבל בסוף החובה הבסיסית של מדינה זה לתת ביטחון לאזרחיה. וממשלת ישראל צריכה לתעדף את מניעת שפך דם אזרחיה מעל. האמצעים המודיעיניים השתנו, הפרדיגמה לא השתנתה. אני קורא לממשלת ישראל ללמוד ממשלות מפא"י - בנו מושבים וקיבוצים אחרי כל רצח. הממשלה לא עושה את זה". 

דגן נשאל האם הוא קורא לפעולות תגמול, וענה: "פעולות תגמול של צה"ל. צה"ל יודע להגיב ולהחזיר את ההרתעה לצד השני. בוודאי, צה"ל צריך לגבות מחיר מהרשות הפלסטינית הטרוריסטית. יש לנו היום מחבל בחליפה על חשבון כספים שאנחנו מעבירים לו, שם את זה במשכורות עתק. אני אומר לממשלת ישראל שלנו, שאני בחרתי ולא מתחרט שעשיתי את זה, לממשלת הליכוד ללמוד ממשלות מפא"י ולהקים אחרי כל רצח יישוב, מושב, קיבוץ. טרור זה אימה, המטרה של הטרור שאנחנו נברח מכאן. אני קורא לממשלה להחזיר את המחסומים ולצאת למבצע צבאי אפקטיבי ונחוש, ובצד האזרחי לגדוע להם את המוטיבציה על ידי הקמת יישוב אחד על כל נרצח. בסוף מה שהכי יפחיד אותם זה הדבר הזה. איפה שאין התיישבות יש טרור".

על ההפגנות הצפויות נגד הממשלה, סיכם: "אנחנו יוצאים להפגין, בצער רב, מול משרד ראש הממשלה. תפקידי כאזרח להביא לממשלה בפנים את מה שהבוחרים שלה חושבים - דורשים מהממשלה להביא לצה"ל את הכלים. דם נשפך כמים ברחובות המדינה. יש לי אחריות אישית כאזרח וראש מועצה אזורית שומרון, ואם צריך גם נפגין כי אני רוצה לקרוא לראש הממשלה, תהפוך את השולחן, העם יהיה מאחוריך".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM