הרעיון של יציאה לבחירות כ"משאל עם אולטימטיבי" סביב סוגיות השינויים במערכת המשפט גרר התנגדות משמעותית בשורות הליכוד. זאת על רקע הסקרים האחרונים שפורסמו בסוף השבוע, שלפיהם מחנה הימין של נתניהו נמצא בשפל אלקטורלי.

בכיר לשעבר במפלגת העבודה בביקורת על מיכאלי: "צריכה ללכת הביתה"
הרפורמה מסכנת את ישראל? אין לכך שום הוכחות ועובדות | אריה אלדד

על פי שורה של גורמים בליכוד, "בחירות היום זאת הדרך הבטוחה להתאבדות קולקטיבית של מחנה הימין. היום, כאשר מחנה הימין בשיא השפל, הסקרים הם הדבק הכי חזק של הקואליציה המכהנת".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מחאת הסטודנטים והסטודנטיות)

הקולות שעולים בקרב הקואליציה קוראים "לשים בצד את נושא הרפורמה, ואם לקדם אותה - אז אך ורק בהסכמה. מעתה חייבים להשקיע בשיקום מעמדה של הממשלה הזאת. רק אחרי שנביא הצלחות בתחומי הכלכלה והביטחון האישי של האזרחים, וכאשר נצליח לשפר את המצב בחברה הערבית - רק אז אפשר לחשוב על בחירות. כעת אין לנו קרדיט ציבורי, כולו בוזבז בסיפור של הרפורמה".

בתוך כך, החשש העיקרי בליכוד נסוב סביב סוגיית חוק הגיוס והדרישות של חברי יהדות התורה לקדם חקיקה שתיתן ללומדי התורה פתרון אולטימטיבי, ללא סנקציות וללא מכסות, ושגם תכלול הגנה מפני פסילה אפשרית של החוק על ידי בית המשפט. שר המשפטים יריב לוין, שעומד בראש הוועדה העובדת על מתווה לחוק הגיוס, צפוי לכנס דיון שלה בשבוע הבא.

בינתיים, שורה של גורמים בקואליציה פועלים בקרב ההנהגה הרוחנית של המפלגות החרדיות, בדגש על חסידות גור, במטרה לשכנע את רבני ועסקני המגזר להסכים לפתרון לחוק הגיוס שיהיה מקובל על כל חברי הקואליציה ושגם לא יוביל לגל התנגדות מסיבי של המחאה.

"אנחנו מנסים בכל דרך אפשרית לשכנע את האדמו"רים הכי קיצוניים כי התעקשותם על נוסח לא מציאותי של חוק גיוס תוביל אותנו לבחירות שלא ברצוננו, ובסופו של דבר החרדים עלולים למצוא את עצמם באופוזיציה, גם ללא חוק וגם ללא שלטון", אומרים גורמים בקואליציה. 
לדבריהם, "כרגע זה העיתוי הכי גרוע לחקיקת חוק גיוס, כל שכן בנוסח שעליו מדברים במפלגות החרדיות", הוסיפו הגורמים. "זה ייתן דלק למחאה הדועכת ונספוג הפגנות והסתה ברמה שתעבור את המחאה נגד הרפורמה.

אמרנו לחרדים שהם צריכים ללמוד מהלקח של מינוי שופטים. לו שר המשפטים יריב לוין לא היה יוצא עם ההכרזה המחרידה שלו על הרפורמה שתשנה את הכל, ולו רק היינו מתנהלים בחוכמה וללא רעש מיותר, יש מצב שהיינו מעבירים עוד 2־3 מינויים של שופטים שמרנים והיינו מגיעים לאיזון המיוחל. התקווה היחידה של האופוזיציה היום היא שנושא הגיוס יביא לקריסת הממשלה. אם יהיו בחירות בזמן הקרוב לסוגיית גיוס החרדים, האופוזיציה לא תצטרך את הרשימה המשותפת ולא את החרדים כדי להקים ממשלה".