ראש ממשלת לוב, עבד אל-חמיד א-דבייבה, הודיע אמש (ראשון) לשרת החוץ ג׳לא אלמנקוש כי היא מושעית מתפקידה. זאת בעקבות פגישתה עם שר החוץ הישראלי אלי כהן באיטליה בשבוע שעבר. בתוך כך, הפגנות רבות פרצו ברחבי המדינה, כשהמונים קראו "לא לנורמליזציה עם ישראל", ואחרים אף הציתו את דגלי ישראל.

בנוסף, הודיע א-דבייבה כי תיפתח נגד אלמנקוש חקירה, בשל המגעים שקיימה עם נציג מדינה עמה אין ללוב יחסים רשמיים. לאחר הודעת השר כהן אתמול, נתנה אלמנקוש את גרסתה לפגישה. לדבריה, השניים נפגשו באופן ספונטני באירוע במשרד החוץ האיטלקי: "זאת הייתה פגישה קז'ואלית ולא מתכוננת", מסרה. "לא דנו בצעדים מדיניים או בחימום היחסים". ממשרד החוץ בלוב נמסר כי לא חל כל שינוי בהתנגדות "החד משמעית" של המדינה לנורמליזציה עם ישראל.

בשבוע שעבר, כאמור, התקיימה פגישה באיטליה בין כהן לאלמנקוש. זו הייתה פגישה ראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות, ולדברי משרדו של כהן, במטרה לבחון אפשרויות לשיתופי פעולה וקשר בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב.

לטענת כהן, בפגישה דנו השרים גם בקשרים ההיסטוריים בין העמים ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד. 

לאחר הפגישה, מסר שר החוץ כהן: ״הפגישה היהסטורית עם שרת החוץ של לוב, נג׳לא אלמנקוש, היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב.
גודלה ומיקומה האסטרטגי של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל. דיברתי עם שרת החוץ על הפוטנציאל הרב לשתי המדינות מהיחסים בינהן, וכן את החשיבות לשימור מורשת יהדות לוב הכולל שיפוץ בתי כנסת ובתי קברות יהודים במדינה".