ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) הוציא הבוקר (שני) מכתב בהול ליו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), בבקשה לכנס בדחיפות את הוועדה במטרה לדון בניגודי העניינים של שופטי העליון יצחק עמית ואסתר חיות, כפי שנחשף בתחקירים של העיתונאי קלמן ליבסקינד.

על המכתב חתמו מלבד קלנר, עוד חמישה חברי כנסת החברים בוועדה - טלי גוטליב, חנוך מילבצקי, יצחק פינדרוס, יצחק קרויזר, משה סעדה, המהווים יחד יותר משליש מהחברים. על פי תקנון הכנסת, חתימת שליש מהחברים מחייבת כינוס הועדה.

מהתחקיר האחרון של ליבסקינד, אשר פורסם ביום שישי, עולה כי שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, דן בשורת תיקים בהם היו לאחיו וגיסו אינטרסים כלכליים משמעותיים, למרות שהחברות הללו מופיעות ברשימת המניעות שעליהם הצהיר בעצמו. כך לדוגמא, עסק השופט עמית בכ-13 תיקים של הבנק הבינלאומי, חרף העובדה שהבנק מופיע ברציפות ברשימת המניעות שלו שנים ארוכות כיוון שאחיו של השופט עמית, דב גולדפריינד, מכהן בתפקידים בכירים בבנק כבר כמה עשורים.

לצד זאת, חשף ליבסקינד בשנת 2020 כי גם לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קיימת שורה של מניעות אשר מהן היא מתעלמת מהן ודנה בתיקים שאסור לה לדון בהם. כך לדוגמא דנה ופסקה בתיקים של חברות ביטוח אותן מייצג עו"ד דוד חיות, בעלה. לאור התמונה המדאיגה העולה מן התחקירים של ליבסקינד, ביקש ח"כ קלנר לכנס בדחיפות את ועדת החוקה של הכנסת במטרה לדון בניגודי העניינים של השופטים ואופן הטיפול בהם. 

אריאל קלנר (צילום: ללא)
אריאל קלנר (צילום: ללא)

במכתב שהוציא קלנר ליו"ר ועדת חוקה, נכתב בין היתר כי: "נראה שבעיני השופטים המכובדים, הם מעל כל הסדרי ניגוד עניינים. בעיניהם, גם אם ייקלעו למצב של ניגוד עניינים, יידעו להתגבר עליו ולקבל את ההחלטות ההגונות. במדינה מתוקנת, שופטים, ובמיוחד שופטי עליון, צריכים להיות הראשונים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של טוהר המידות. אני דורש לקיים דיון לגבי נציבות הביקורת על השופטים ודרכי פעולתה ומה נעשה כדי לוודא ששופטים לא פועלים מתוך ניגוד עניינים ומה הסנקציה אם הם מפרים את החוק. הדבר קריטי להשבת האמון הציבורי במערכת המשפט הישראלי ומניעת מציאות בה יש "שווים יותר ושווים פחות".