ראש ממשלת לוב עבד אל-חמיד א-דובייבה פיטר היום (שני) את שרת החוץ נג'לאא אל-מנקוש, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. זאת, על רקע הסערה שנוצרה לאחר פרסום קיומה של הפגישה החשאית ברומא בינה לבין השר אלי כהן. במקביל, לשכתה של השרה הוציאה הצהרה רשמית הנוגעת לסערה, ובה נאמר כי "הפגישה נערכה באישור ראש הממשלה א-דובייבה".

עוד נמסר מהלשכה, טרם הפיטורים, כי "ראש הממשלה ביקש ממשרד החוץ לפרסם הצהרה רשמית לפיה הפגישה בין השניים הייתה מקרית, כדי למנוע מעצמו מבוכה. לאחר פרסום הפגישה בין השניים, הוא החליט להשעות אותה. לשרה יש מסמכים רבים והיא לא תסכים להיות השעיר לעזאזל".

השר אלי כהן, שרת החוץ של לוב נג'לאא אל-מנקוש (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)
השר אלי כהן, שרת החוץ של לוב נג'לאא אל-מנקוש (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)

פרסום הפגישה בין השניים גרם כאמור לסערה מדינית ולמחאות בלוב. במהלך ההפגנות בבירה טריפולי הוצתו דגלי ישראל, ונשמעו קריאות התנגדות לנורמליזציה עם ישראל. על פי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים, השרה אל-מנקוש נמלטה מהמדינה והגיעה לאיסטנבול. בתוך כך, ממשרד החוץ נמסר: "שר החוץ ומשרד החוץ מחויבים בהרחבת קשרי החוץ של ישראל. בניגוד לפרסומים, ההדלפה לגבי הפגישה עם שרת החוץ של לוב לא הגיעה ממשרד החוץ או מלשכת שר החוץ".

קודם לכן, גורמים מדיניים מסרו כי "עוד לפני שנפגשו, סוכם שדבר הפגישה יפורסם, בלי מועד. המועד נקבע אתמול בעקבות פניות כתבים והוחלט לפרסם". עוד ציינו הגורמים, כי "התפישה הייתה שזה אמור היה להתפרסם. כשהבינו שהעיתונאים יודעים על כך, הוחלט לפרסם. הקשר עם ישראל זה אינטרס של הממשלה בטריפולי, כי זה נותן לגיטימציה במערב. דרך ישראל, הממשלה בטריפולי רוצה לקבל לגיטימציה אצל ארה"ב והמערב".

ראש ממשלת לוב עבד אל-חמיד א-דבייבה (צילום: Getty images)
ראש ממשלת לוב עבד אל-חמיד א-דבייבה (צילום: Getty images)

במקביל, נרשמה מתקפה חריפה על השר כהן. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את השר כהן: ״כראש ממשלה וכשר חוץ יש פגישות ושיחות שערכתי שאיש לא יידע עליהן לעולם. ניהול מדיניות חוץ של מדינה כמו ישראל הוא אירוע מורכב ולעתים נפיץ שצריך לנהל בזהירות ובחוכמה". לפיד טען כי התנהלות הממשלה מובילה לאי אמון בקרב מדינות העולם: "פגישות חשאיות שמעולם לא דלפו בנו את היחסים שהפכו עם השנים להסכמים היסטוריים עם מדינות האזור. זה לא מה שקורה עכשיו. מדינות העולם מסתכלות הבוקר על ההדלפה חסרת האחריות של פגישת שרי החוץ ישראל - לוב, ושואלות את עצמן - זו מדינה שאפשר לנהל איתה יחסי חוץ? זו מדינה שאפשר לסמוך עליה?".

"הוא ביקר בחריפות את התנהלותו של שר החוץ: "זה מה שקורה כשממנים את אלי כהן, אדם בלי שום רקע בתחום, לשר חוץ רק לשנה, משתמשים בשר אחר, רון דרמר, כשר החוץ האלטרנטיבי, שמים בהמתנה שר שלישי, ישראל כ"ץ, מפקידים את ההסברה הבינלאומית בידי שרה רביעית, גלית דיסטל אוטבריאן, ונותנים לשר חמישי, עמיחי שיקלי, לנהל (נורא ואיום) את היחסים עם יהדות העולם", הוסיף.

גם חבר הכנסת בני גנץ תקף את השר כהן: "יחסי החוץ של מדינת ישראל הם עניין רגיש ורציני, בטח כשמדובר ביחסים עם מדינות ערביות ובוודאי כאלה שאין לנו איתן יחסים רשמיים. כשעושים הכל בשביל יחסי ציבור וכותרות, עם אפס אחריות וחשיבה קדימה - זה מה שקורה. ביחסי החוץ או בביטחון, בכלכלה או בחינוך. ממשלת נתניהו היא ממשלה רשלנית וכושלת שחייבת לסיים את ימיה".