טיסת "איר סיישל" שהמריאה מג'דה שבסעודיה, נחתה אחר הצהריים (שלישי) בישראל. בשדה התעופה בן גוריון, שררה התרגשות רבה עם הגעת הנוסעים הישראלים, שסיפרו על החוויה.

שי קלמנוביץ' וטל ממן סיפרו: "התחושה היא שעשינו היסטוריה, אולי נביא את השלום. בהתחלה כאשר הייתה תקלה במטוס היה לחץ וחוסר וודאות. התחלנו להריח קצת ריח של שרוף ואז אורות בצד אחד כבו, והייתה תקלה בחשמל. ישבנו כ-3 שעות במטוס שהשירותים בו לא עבדו, ואלו היו הרגעים של חוסר הוודאות, אבל כל הזמן הייתה תחושה טובה שיהיה בסדר, ואז כאשר עלה אחראי מטעם שדה התעופה ואמר לנו שאנחנו נשארים כאן בג'דה, העבירו אותנו לבית מלון, בשדה התעופה היה שטח סטרילי והתייחסו אלינו מאוד יפה. זו הייתה חוויה, וכל החופשה באיי סיישל הייתה כיף גדול".

מירי יוסף, שהייתה גם על הטיסה שיתפה: "זו הייתה חוויה, ארגנו לנו חדרים במלון, דאגו לנו לארוחות, והתייחסו מאוד יפה. כשהמטוס נחת, ואחרי שהוא נחת ראינו מסביב שהוא מוקף אנשי ביטחון ורכבי חירום אבל אחרי שירדנו, עשו לנו את הביקורת דרכונים, ואז לקחו אותנו למלון בשדה. במטוס עצמו היה קשה, כי לא היו שירותים והתאורה בקושי עבדה, אבל העיקר שהכל עבר בשלום, יש תחושה של היסטוריה".

הטיסה שנחתה בסעודיה: המשפחות נחתנו בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
הטיסה שנחתה בסעודיה: המשפחות נחתנו בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

עמרי סיפר: "כחצי שעה לפני הנחיתה פתאום צד אחד של האורות לא דלק, והיה לחץ, לא ידענו מה קורה, לא נאמר לנו היכן נוחתים, הכל קרה מהר. אחד הנוסעים הצליח עם GPS להבין גיאוגרפית שאנחנו בסעודיה. היינו למעלה מ-3 שעות במטוס, שהיה מוקף באנשי ביטחון וחירום, האזור היה סטרילי, אבל חשוב לציין שהיחס היה טוב וחם, דאגו לנו, וזו הייתה חוויה גדולה".

ניצן שהיה עם אשתו ושני ילדיו: "נלחצנו כשהייתה תקלה, והיינו בחוסר ודאות בתוך המטוס, לא היה נעים, השירותים לא עבדו, אבל אחרי שהתקבל האישור וקיבלו אותנו, היחס היה טוב מאוד, זו הייתה חוויה, והתחושה היא של היסטוריה, הלוואי שזו רק ההתחלה".

בתוך כך, הותר לפרסם כי אחיו של חבר הכנסת אלמוג כהן ורעייתו היו על הטיסה של "אייר סיישל". חבר הכנסת כהן סיפר: "גילינו את זה כשהבנו שהטיסה נחתה בסעודיה, מיד הופיעה מספר הטיסה, מיד יצרתי קשר עם שר החוץ אלי כהן שבצורה מאוד מקצועית תפעל את האירוע, העלה מולי את מנכ"ל המשרד שביקש להסתיר את הזהות שלו, על כל פנים, ביקשתי להעביר מסר של תודה לסעודים, על היחס החם לכל הנוסעים, וברוך ה' נחתו בשלום".

שדה התעופה בג'דה, סעודיה (צילום: רויטרס)
שדה התעופה בג'דה, סעודיה (צילום: רויטרס)

קודם לכן, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לאירוע ואמר: "אני מאוד מעריך את היחס החם של הרשויות הסעודיות לנוסעים הישראלים שהמטוס שלהם נקלע למצוקה ונאלץ לנחות נחיתת חירום בג'דה. אני שמח שכולם חוזרים הביתה. אני מאוד מעריך את השכנות הטובה".

כאמור, כ-128 ישראלים היו על טיסת "אייר סיישל" שהמריאה לכיוון תל אביב, וביצעה נחיתת חירום בג'דה. עיתון עכאט' הסעודי פרסם פרטים חדשים על הנחיתה, כשעל פי הדיווח, בשעה 20:12 הודיעו הטייסים למגדל הפיקוח בנמל התעופה הבין-לאומי המלך עבד אל-עזיז על קריאת מצוקה בשל ריח עשן בתא הטייס.

נמל התעופה הבין-לאומי המלך עבד אל-עזיז, ג'דה (צילום: Handout via REUTERS)
נמל התעופה הבין-לאומי המלך עבד אל-עזיז, ג'דה (צילום: Handout via REUTERS)

מיד לאחר מכן, הופעל בשדה התעופה בג'דה חדר הניהול המבצעי, הוכרז על מצב חירום בדרגה 2, והמטוס שהיה בכיוונו לתל אביב, נחת בסעודיה בשעה 20:40. העיתון הסעודי דיווח כי שישה אנשי צוות הועברו לבית מלון, ושאר הנוסעים, בהם 3 ילדים, לנו בבית מלון הממוקם בטרמינל 1. 

עמנואל כרמל, אחת מנוסעות הטיסה, שוחחה הבוקר עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM וסיפרה על הלילה שעבר על הישראלים בסעודיה: "היה בסדר, יצא לנו לישון כמה שעות לפני שהעירו את כולם". על היחס של הסעודים לנוסעים הישראלים אמרה: "ממש מפתיע, אמרו לנו 'אתם יותר מרצויים', חייכו קצת, האמת שלא ציפינו".

בהמשך, שיתפה על התחושות ברגע שהטייס עדכן כי צפויה נחיתת חירום בסעודיה: "היה לחץ, נחתנו ואז אנשים התחילו לקום, להתקרב, לשאול מה קורה, אנשים התחילו להתעצבן ולבכות, היינו די בשוק". על הדאגה של המשפחה בישראל, סיפרה: "לאף אחד לא היה וויפי. לא הייתה לנו שום קליטה, שום וויפי, אז היינו תקועים במטוס הרבה זמן ולא יכולנו לתקשר עם אף אחד. ממש לא חשבתי שיסתיים ככה הטיול שלנו. חגגתי יום הולדת בסיישל, ואז לחזור למשהו כזה?".