לאחר הסערה נוכח התנגדותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להעביר תקציבים לרשויות המקומיות הערביות ובתום פגישה במטה השב"כ, הסכים השר להעברת הכספים שהוקפאו, זאת "בכפוף להקמת מנגנוני פיקוח". ענת דוידוב דנה על כך היום (שלישי) ברדיו 103fm עם מרדכי כהן, מנכ"ל משרד הפנים לשעבר ועמית במכון למחשבה ישראלית, אשר הביע את דעתו בנושא.

לאחר הסערה שעורר: בן גביר סוגר חשבון עם מוחמד מג'אדלה
ביקורת במגזר החרדי על השר פורוש: "פרסם התנצלות על עזרתך לברלנד"

"תכנית הרמזור המודל הזה, הפתרון עוקף להעברת תקציבים לרשויות הערביות של סמוטריץ', זה פיתוח של משרד הפנים עוד לפני שנים, עוד כשאני הייתי מנכ"ל", אמר. "הרעיון היה לכלל הרשויות המקומיות. היה צריך ליצור כלי שיאתר את זה לפני ויחלק את הרשויות לאדום, צהוב, ירוק - אבל המוטיבציה הייתה אחרת לגמרי, לכל הרשויות באופן שוויוני, כדי למנוע התנהלות לא תקינה או חלילה שחיתות. אבל זה לא המקרה, זה מקרה שאמור להכעיס כל אזרח בישראל".

עוד אמר כי "שר האוצר הקפיא 200 מיליון שקל, שזו התחייבות קודמת, הרשויות בנו על זה, אנחנו נמצאים לקראת השליש האחרון של השנה, כל השירותים שרשות מקומית נותנת שהם לא פיתוח, פינוי פחי זבל וכו' - אלה מקורות המימון של רשות מקומית. ברגע שאתה מקפיא את התקציב הזה אתה פוגע בתפקוד הבסיסי ביותר של הרשויות המוחלשות ביותר בישראל". 

על השאלה מהי לדעתו מטרתו של שר האוצר, השיב: "אם הממשלה הייתה רוצה להגביר את הפיקוח והבקרה ברשויות המקומיות, שזה חשוב מאוד, אז היו צריכים לפתח כללים לכלל הרשויות, יש מספיק רשויות שיש בהן התנהלות לא תקינה והן לא רק ערביות. זה היה צעד חמור מצד משרד האוצר - להקפיא תקציבים לשותף, לאיים על רשויות מקומיות שהן לא יקבלו את הכסף כי ארגוני פשיעה חדרו לתוך הרשויות, להתקפל ואז לדבר על איזה שהוא כלי שיכלול בעיקר רשויות מקומיות ואז להתקפל שוב ולהגיד 'לא רק רשויות מקומיות'. אני חושב שזה מריח לא טוב, וזה מריח גזענות ממש, וזה יותר חמור מזה מבחינתי, כי זה בעצם מאותת לרשויות המקומיות 'שימו לב, זאת המשמעות של ממשלה ריכוזית שתשלוט בכם על פי צבעים פוליטיים, תכניע את הסקטור הזה', זה חמור מאוד במדינה דמוקרטית". 

"אתם רוצים לטפל בבעיה, וישנו כשל, אני לא מסתיר, של פיקוח ובקרה לא מספקים על הרשויות המקומיות", הוסיף. "שבו בשקט, תשלימו את העבודה שהתחילה בתקופתי או בתקופה של רונן פרץ, שהיום הוא מנכ"ל משרד הפנים והוא היה ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, והם עשו עבודה מקיפה על הפשיעה בחברה הערבית, ישנן עבודות, תשלימו אותם, בצורה מסודרת. לא באמצע השנה, לא בהקפאה, לא בהזחלה ציבורית כזאת, לא לפני תחילת שנת הלימודים, כולם היו מוחאים כפיים". 

כשנשאל לאן הצעד של סמוטריץ' עלול להוביל, ענה: "לקריסה מאוד גדולה, לחוסר אמון, להעמקת הפערים, לתחושה איומה בקרב פקידים וראשי רשויות בחברה הערבית שעובדים מהבוקר עד הלילה וקיבלו פה סטירת לחי מצלצלת, אז מה אנחנו רוצים? להעמיק את השסעים? לא מספיק לנו המציאות הזאת שכולנו חיים בה? זה היה מעשה לא חכם". 

"לשמחתנו ישבו בחדר אנשים כמו השר ארבל ורונן פרץ שהטו את המשקל והסבירו כמה זה חמור למנוע את התקציבים האלה", הוסיף. "דרך אגב, זה היה משיג פעולה הפוכה, כי ברגע שרשויות מקומיות נחלשות, בוודאי ערביות, ההתמוטטות תבוא וזה יהיה כפרי בשל לארגוני פשיעה".  

בסיום דבריו אמר כי "הכספים האלה יעברו, הייתה הצגה גדולה שלא צלחה. ייבנו מנגנון, הוא יהיה חייב להיות רלוונטי לכל הרשויות המקומיות כי אין דבר כזה בספר החוקים מנגנון בקרה לערבים, למזרחים, לאשכנזים, אנחנו לא רוצים להגיע למקום הזה, אוי ואבוי לנו". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm