חברת הכנסת טלי גוטליב (הליכוד) הגיבה היום (רביעי) למהלך המפתיע של שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון שהכריז על מועמדתו לנשיאות בית המשפט העליון בסרטון שהוציאה לעוקביה בפייסבוק ובו הביעה את עמדתה על המהלך.

היא פתחה את הסרטון בהסבר לצופים על שיטת הסניוריטי ואמרה: "מה עשו לנו שופטי העליון במשך השנים? היו מציגים מועמד אחד, הוותיק מביניהם, וכך נוצרה שיטת הסניוריטי. מי שהיה אמור להיבחר זה השופט עמית שבעיניי הוא שמאלן פרוגרסיבי. השופט אלרון הודיע שגם הוא הגיש מועמדות, לא מקבל את שיטת הסניוריטי, הנה הוא עושה את העבודה לגמרי בעצמו והנה שיטת הסניוריטי נשברת, לא בגלל נבחרי ציבור ולא בגלל חברי כנסת".

עוד אמרה חה"כ גוטליב על אלרון כי "הנה שופט עליון אחד אמיץ ומבין שבית המשפט העליון באופן שהוא מתנהל פוגע באמון הציבור", והוסיפה כי היא "מקווה שהוועדה אכן תבחר בשופט אלרון להיות נשיא ואני לא חושבת שיצחק עמית חייב להגיש מעומדות. אולי הוא יפתיע אותנו ויחשוב שחברו אלרון מתאים להיות נשיא".

השופט יוסף אלרון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
השופט יוסף אלרון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כאמור, בצעד חסר תקדים - השופט יוסף אלרון הודיע היום שיתמודד מול השופט יצחק עמית על נשיאות בית המשפט העליון. בכך, אלרון שובר את שיטת הסניוריטי לפיה עמית יתמנה כנשיא לאחר פרישתה של הנשיאה הנוכחית, אסתר חיות.

השופט אלרון התמנה לשופט בבית משפט השלום בחיפה ב-1994, וב-2003 מונה לשופט בבית המשפט המחוזי בחיפה ועסק בעניינים אזרחיים, מנהליים ופליליים. כעשור לאחר מכן החל לכהן כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. במקביל לתפקידיו, כיהן השופט אלרון כשופט צבאי במילואים. ב-2017, אישרה הוועדה למינוי שופטים פה אחד את מינויו לבית המשפט העליון, במסגרת הסכם בין חברי הוועדה למינוי ארבעה שופטים. 

השופט יצחק עמית נבחר ב-2009 לכהן כשופט בבית המשפט העליון. לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה כיום במערכת המשפט הישראלית, אמור השופט עוזי פוגלמן להתמנות לתפקיד נשיא בית המשפט העליון אולם הוא ויתר על המינוי, ולפיכך השופט עמית הבא בתור על פי הוותק.