על רקע ניסיונות הממשלה להדיח את יו"ר יד ושם, דני דיין, מעל ל-120 חוקרי שואה ופרופסורים בינלאומיים לחקר השואה פרסמו הלילה (ראשון) מכתב תמיכה פתוח בדיין, בו הם קראו לשמור על המוסד "עצמאי ובלתי מפלגתי". בין החתומים על המכתב, היו מומחים בעלי שם עולמי כמו פרופ' יהודה באואר, ד"ר יאן גרבובסקי, פרופסור כריסטופר בראונינג, ד"ר סמואל קאסו ופרופ' ישראל ברטל.

האם גם את יד ושם יהפכו לכלי משחק פוליטי? | דעה
ארה"ב נגד ההחלטה להדחת יו"ר 'יד ושם': "לשמור על עצמאותו של המוסד"

במכתב לראש הממשלה ושר החינוך קיש, בו שיתפו החוקרים בפומבי את חששותיהם, נכתב: "כחברי הקהילה הבינלאומית של חוקרי ומחנכי השואה, אנו צופים בדאגה רבה בהתקפות האחרונות של שר החינוך הישראלי על דני דיין, יו"ר יד ושם, המוסד המובול להנצחת זכרון ומחקר השואה. מאז 2021 דיין משרת את המוסד בהצטיינות רבה, המאפשר ליד ושם ומסייע לשמור ולחזק את אופיו העצמאי והבלתי מפלגתי".

"כיום, כשזיכרון השואה נמצא תחת לחץ מוגבר, מוסדות וממשלות שונות מעורבות בעיוות ובהכחשת השואה, עצמאות יד ושם חיונית מתמיד", ציינו. "כל ניסיון לחפש שליטה פוליטית ביד ושם היא איום ברור על זכרם של שישה מיליון קורבנות השואה, וקריאת תיגר על הלגיטימיות של מוסד שנהנה מיוקרה אדירה וראויה בכל העולם".

לבסוף, סיכמו: "אנחנו קוראים לשר החינוך ולממשלת ישראל לוודא שיו"ר דני דיין ו'יד ושם' יורשו להמשיך את פעולותיהם ותפקודם ללא הפרעה".

כזכור, בעת האחרונה עלו דיווחים הטוענים כי ראש הממשלה נתניהו וממשלתו, לרבות שר החינוך יואב קיש, נחושים להדיח את דני דיין מתפקידו כיו"ר יד ושם, מה שעורר מחלוקת משמעותית.