לאחר העימותים חסרי התקדים שאירעו אמש בין מבקשי המקלט מאריתריאה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס הבוקר (ראשון) צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המשתתפים, לרבות צעדי גירוש. בדיון המיוחד לקחו חלק השר לביטחון לאומי, שר האוצר והפנים, מפכ"ל המשטרה, ראש המל"ל, המזכיר הצבאי של רה"מ והיועצת המשפטים לממשלה.

דרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בנוגע להוצאת צווים מנהליים לפורעים, התקבלה במהלך הדיון. ישנם 52 עצורים במשטרה, רובם הגדול על עבירות קלות, הפרות סדר וכדו'. לבקשתו של בן גביר, בהסכמת משרד הפנים והפרקליטות, רוב העצורים, ימשיכו במסלול המינהלי וייעצרו ברף נמוך של ראיות. 

הדבר מתאפשר באמצעות חוק משמורת על מסתננים. החוק לא היה בשימוש בשנים האחרונות והוחלט לבקשתו לעשות בזה שימוש ולעצור מינהלית. בנוסף, ביקש השר כי המשטרה תביא מפירי סדר נוספים שיעצרו במסלול זה. כמו כן, סוכם גם לקדם את חוק יסוד ההגירה, וכי הממשלה תבחן את  ביטול אשרות העבודה לשוהים הבלתי חוקיים, שנמצאים בתחומי ישראל. 

ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח הדיון: "ההסתננות הבלתי חוקית המסיבית לישראל מאפריקה, היוותה איום ממשי על עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. את האיום הזה בלמנו על ידי בניית הגדר; בניית הגדר הייתה כרוכה בהתגברות על התנגדות של מערכת הביטחון ויריבים פוליטיים. כשבלמנו אותה, עצרנו את ההסתננות לחלוטין, ואני גאה על כך שהממשלות בראשותי עשו את זה. נשארה בעיה של אלה שכבר נכנסו לפני השלמת הגדר, מדובר בכמה עשרות אלפים של מסתננים בלתי חוקיים שנכנסו לארץ. אנחנו הוצאנו 12 אלף מהם מרצון, באמצעות תמריצים שונים וצעדים שונים. רצינו יותר, הצענו שורה של צעדים, לרבות הפיקדון לאחרונה, ולצערי כולם נדחו על ידי בג"ץ.

"דבר אחד שלא הצענו, וטוב שלא הצענו אותו, זה מתווה האו"ם. מתווה האו"ם היה מאזרח 16 אלף מסתננים בלתי חוקיים, והיה יוצר תמריץ אדיר למאות אלפי, אם לא מיליוני אפריקנים שהיו מסתערים שוב על מדינת ישראל, ולכן זה פתרון גרוע. מי שמציע את זה, מציע דבר שיחזיר את הבעיה לקדמותה. עכשיו נשארה בעיה רצינית עם המסתננים הבלתי חוקיים בדרום תל אביב ובמקומות אחרים, אבל מה שקרה אתמול היה חציית קו אדום. זו התפרעות, זו שפיכות דמים, אלו פרעות שאנחנו לא יכולים לקבל.

"לכן, הדבר הראשון שאני עושה הוא לאחל החלמה לשוטרים שנפצעו במהלך הניסיונות להחזיר את הסדר. אנחנו מבקשים צעדים חזקים נגד המתפרעים, כולל גירוש מידי של אלה שנטלו חלק בזה. אני מתקשה להבין מדוע תהיה לנו בעיה עם אלה שמכריזים שהם בעצמם תומכי המשטר, ולכן הם בוודאי לא יכולים לטעון טענת פליטות. אני מבקש גם שהפורום הזה יכין תכנית שלמה ומעודכנת להוצאתם של כל שאר המסתננים הבלתי חוקיים ממדינת ישראל, וזו התכלית של ההתכנסות הזאת היום".

במהלך הדיון, העלה השר בן גביר הצעת חוק המבוססת על הצעתו של חבר הכנסת גדעון סער, בנוגע לפסקת התגברות ספציפית על חוק כבד האדם וחירותו בעניין מבקשי המקלט. הצעת החוק מבקשת לקבוע כי הוראות חוק בנושא הטיפול במסתננים והבטחת יציאתם מישראל, שהתקבל ברוב של 61 חברי כנסת, יגברו על ההוראות הקבועות בחוק יסוד זה, גם אם בית המשפט יקבע כי הן פוגעות בזכויות המנויות בו. כמו כן, השר בן גביר צפוי לדרוש להוציא צווי מעצר מנהליים למאות פורעים שהשתתפו אתמול בהפרות הסדר בדרום ת"א.

השר יצחק וסרלאוף הודיע לנוכחים בישיבה שהוא ייתן את הכסף מתקציב משרדו. כזכור: משרד הנגב והגליל בראשות השר וסרלאוף אחראי על שכונות שנפגעו מאוכלוסיית המסתננים. בחודשים האחרונים עמלים במשרד על החלטת ממשלה  שתגביר את יציאת המסתננים ותשקם את השכונות.

מהמוקד לפליטים ולמהגרים נמסר: "המדינה שוב בוחרת להתעלם ולהזניח. במקום למצות את החקירה המשטרתית, להגיש כתבי אישום, ולטפל כראוי במתפרעים - יוצאת הודעה על העברת העצורים למעצר מנהלי ללא משפט וללא טיפול אמיתי בתופעה. זהו המשך ישיר לשנים של התעלמות מבקשות המקלט, מהמציאות הקשה באריתריאה ומהרדיפה שמנהלת הדיקטטורה הרצחנית נגד הפליטים שנמלטו ממנה בכל העולם. תחילה המשטרה התעלמה מאזהרות הקהילה לקראת האירוע, ועכשיו היא ממשיכה להתנער מהאחריות שלה. את המחיר כולנו משלמים".

בנימין נתניהו, איתמר בן גביר בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור, הפרות סדר קשות פרצו אמש בהפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בדרום העיר תל אביב. 176 בני אדם, בהם 49 שוטרים, נפצעו ופונו לבתי החולים באזור, בהם 20 מפגינים במצב קשה, ואחד אשר מורדם ומונשם. שוטר אחד נפצע קשה וסובל מפגיעת רעש. במהלך המחאה, המתפרעים השליכו אבנים וקרשים לעבר השוטרים, זכוכיות נופצו ונגרם נזק רב במקום, 39 מפגינים נעצרו. המוחים הגיעו בצורה מאורגנת באוטובוסים מערים רבות בישראל.

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי אמר ל"מעריב": "אנחנו כרגע ערוכים לגל השני, ערוכים גם למחאה בקפלן, יש הערכות, לא נפגע בהערכות שם, גם להתפתחות נוספת של האירועים במסגרת המחאה שהייתה כאן, וגם במקביל מטפלים בסוגית הבט"ש. יש לא מעט תעסוקה, עם כל המתיחות משתדלים לתת מענה מבצעי ראוי לכל המערכים. יש לנו משטרה חזקה, יש שוטרים מצוינים, עושים את העבודה על הצד הטוב ביותר, לא שמעתי על תלונה מאף שוטר, אין ספק שזה שוחק, אבל יש לנו שליחות ובאנו לבצע אותה".