לקראת פשרה בעניין הרפורמה במערכת המשפט? על רקע המגעים שמקיים נשיא המדינה, יצחק הרצוג, עם נציגים בקואליציה ובאופוזיציה, הוגשה היום (שני) הצעת פשרה המקובלת על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו

"נתניהו מתעתע בכולם", "מלכודת": סערה סביב מתווה הפשרה שהוצג
 ביטן שובר שתיקה: "עשינו טעות עם הרפורמה, לוין מנסה להגיע לפשרה" 
משרתה של היועמ"שית בסכנה? "הממשלה צריכה לדון על מערכת היחסים עימה"
 

 לפי המתווה, השינוי העיקרי יהיה מינוי שופטים רק ברוב של 7 חברים מתוך 9, בניגוד לרוב רגיל הנדרש כיום, מה שיקנה לקואליציה זכות וטו. עוד נקבע כי החוק לביטול עילת הסבירות ירוכך בחקיקה מחודשת, לא יהיה שינוי בוועדה לבחירת שופטים, והקפאת החקיקה המשפטית לשנה וחצי, שתעוגן בחוק יסוד.

בליכוד מיהרו להכחיש את הפרסום ואמרו: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה". במקביל, בסביבת שר המשפטים לוין אמרו: "לא מכירים הסכמה כזאת". במקביל, בסיעות הקואליציה תקפו את המתווה. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר אמר: "שש האצבעות של עוצמה יהודית יצביעו נגד כניעה ככל והיא תעלה להצבעה", בציונות הדתית מסרו: "אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק".

קודם לכן, הנשיא הרצוג הוציא הודעה ובה הודה שהוא מקיים שיחות עם הצדדים במטרה להגיע להסכמות. בהודעה שיצאה מבית הנשיא נכתב כי "בשבועות האחרונים מקיים נשיא המדינה מאמץ מיוחד על מנת למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל. כחלק מהמאמצים מקיים הנשיא שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות. יודגש כי טרם הושגו הסכמות והנשיא ימשיך במאמציו".

מאמצי ההידברות: השיחות בבית הנשיא על הרפורמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
מאמצי ההידברות: השיחות בבית הנשיא על הרפורמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ התבטא היום בנושא בכנס למדיניות העם היהודי ואמר: "עלינו להמשיך ולחזק את הסולידריות בין האזרחים על יסודות ההבנה שכל אחד מאיתנו יכול לחיות על פי אמונתו ותפיסתו תוך הכרה בצורך להתפשר כדי שנוכל לחיות זה לצד זה כולם תחת מדינה אחת, יהודית ודמוקרטית".

"אומרים עלי שאני לא מציג מדיניות ברורה, שהאמירות שלי פשרנית ולא קוהרנטית. מה שמתגלה הוא - שהקיצוניים הם הסכנה הגדולה ביותר לעם היהודי כיום. פתרונות ״הקסם״ ו"פתרונות פשוטים", שהם הציגו כאידיאולוגיה - מתגלים כטרגדיה מול מציאות מורכבת. זה מה שקורה כשקיצוניות פוגשת את המציאות. והמציאות מצריכה פתרונות מורכבים״.

המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

עוד הוא אמר כי "אסור לנו להתעלם מהמחלוקות הגדולות בציבור, ובוודאי אסור לנו להשאיר אותם להכרעה של קיצוניים. אחרי 75 שנים, הגיע הזמן לעדכן בהסכמה את הסטטוס קוו, להביא לגיוון במערכת המשפט, תוך שמירה על עצמאותה ועוצמתה ולגבש מודל שירות ישראלי חדש, כזה שיבטיח את ביטחוננו ואת עוצמתו של צבא העם לעשרות שנים קדימה, להבטיח חינוך ממלכתי איכותי לכולם, לצד חינוך המשקף את אמונותיו של כל מגזר. "אם נתעלם מהאתגרים העצומים הללו - הם יתפוצצו לנו בפרצוף. אם ננסה להביא להפיכות חד-צדדיות מהירות - נתפרק".

כוח קפלן בתגובה לדיווח על מתווה הפשרה: "כולנו היינו שמחים להסכמות שישמרו על ישראל דמוקרטיה, יחזקו ויבצרו את מעמדו של בית המשפט, אך לא בכך דנים כעת - אלא בצורת התלייה של הדמוקרטיה הישראלית. יש דרך אחרת, שמבטיחה בסופה שהדמוקרטיה הישראלית תצא מחוזקת: דרך המאבק. עד כה ממשלת נתניהו לא הצליחה כמעט להעביר חקיקה ואת מה שכן מסתמן שבג״צ בעזרת רוח המפרשים של המחאה יפסול".

עוד אמרו בכוח קפלן: "אנו קוראים ללפיד וגנץ להודיע עוד היום שלא יקיימו כל הידברות עם ממשלת החורבן. אין לכם מנדט לפשרה רעה על הדמוקרטיה שתנרמל קרוב ל 225 חוקי דיקטטורה, תציל את נתניהו, תעניק לגיטימציה לממשלת החורבן בראשותו ותקדם את חזונו לדיקטטורה בחסות "ההסכמות".