לקראת פשרה? נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום (שלישי) עם חברי הקהילה היהודית באוסטריה והתייחס לפרסומים על מתווה הפשרה באשר לרפורמה המשפטית.

"נתניהו מתעתע בכולם", "מלכודת": סערה סביב מתווה הפשרה שהוצג
טלי גוטליב תוקפת: "הסתיימו הימים שנתניהו מכתיב בצורה טוטלית"

״ישנם רגעים במשברים מהסוג הזה, שמנהיגות נדרשת כדי לנצל את ההזדמנות הנדירה כדי להושיט יד ולהגיע להסכמות, זה אחד הרגעים האלה", אמר הרצוג בפתח דבריו, "אנחנו לפני ראש השנה, לפני חגי תשרי, אנחנו כבר תשעה חודשים נמצאים במשבר עמוק שמשפיע בצורה דרמטית על החיים שלנו, משפיע על ביטחוננו, משפיע משמעותית על ביטחוננו, משפיע על כלכלתנו, משפיע על החברה שלנו משפיע על ההתנהגות האנושית שלנו. די, נמאס".

"יש צורך להתכנס להבנות רחבות, זה אפשרי", הוסיף, "זה לא נוגע ללוח זמנים, לא של בית משפט ולא של הכנסת - זה נוגע למציאות, והמציאות מחייבת לעשות מאמץ עצום להגיע להסכמות". 

הנשיא יצחק הרצוג (צילום: לע''מ)
הנשיא יצחק הרצוג (צילום: לע''מ)

לאחר מכן פנה הנשיא לראשי המפלגות ואמר: "אני קורא למנהיגים לגלות אחריות, להביט למציאות בעיניים, להושיט יד, להתאמץ, לא לדחות, להתכנס לעשות כל מאמץ ולנסות להגיע להסכמה רחבה כדי שהמשבר הזה שעוסק בסוגיה של רפורמה משפטית ויחסים בין הרשויות השונות, רשויות השלטון השונות, יחלוף מן העולם ונוכל לחזור לוויכוחים, עימותים ודיונים על כל הסוגיות האחרות שמעסיקות את החברה הישראלית - חלקן סוגיות ותיקות וחלקן סוגיות חדשות כמקובל בכל דמוקרטיה".  

"כל מה שאני עושה בשבועות האחרונים נועד לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, להגן עליה, אבל גם ליצור מנגנון רחב יותר של הבנות ואיזונים בין רשויות השלטון השונות - זה אפשרי וזה מחייב אחריות", הבהיר לסיום.

בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כאמור, אמש פורסם כי הוגשה הצעת פשרה על הרפורמה אשר מקובלת על ידי ראש הממשלה נתניהו. לפי המתווה, השינוי העיקרי יהיה מינוי שופטים רק ברוב של 7 חברים מתוך 9, בניגוד לרוב רגיל הנדרש כיום, מה שיקנה לקואליציה זכות וטו. עוד נקבע כי החוק לביטול עילת הסבירות ירוכך בחקיקה מחודשת, לא יהיה שינוי בוועדה לבחירת שופטים, והקפאת החקיקה המשפטית לשנה וחצי, שתעוגן בחוק יסוד.

בליכוד מיהרו להכחיש את הפרסום ואמרו: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה". במקביל, בסביבת שר המשפטים לוין אמרו: "לא מכירים הסכמה כזאת". במקביל, בסיעות הקואליציה תקפו את המתווה. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר אמר: "שש האצבעות של עוצמה יהודית יצביעו נגד כניעה ככל והיא תעלה להצבעה", בציונות הדתית מסרו: "אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק".