ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה הערב (שלישי) ליו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ בבקשה להגיע להסכמות סביב הרפורמה המשפטית. 

לוין על המתווה שדווח: "מפריחים בלונים, לא מאמין שנתניהו הלך מאחורי גבי"
צרות לנתניהו? ביקורת נוספת על המתווה מהליכוד: "לא יכול לחיות עם זה"

״אני רוצה לפנות לבני גנץ. יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. לשנינו קוראים בנימין. שנינו נלחמנו בשדה הקרב נגד אויב משותף. והיום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות. אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט: לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר. לכן אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות״.

בהמשך, התייחס גנץ לדברים ואמר כי "המדינה לצערי, נמצאת היום תחת סכנה ברורה ומיידית – וללא ידיים יציבות וחזקות שאוחזות בהגה. השר שאמון על המשטרה מחולל כאוס ומפרק את המשילות. שר החוץ עובד ביחסי ציבור במקום ביחסי חוץ. שר החינוך פוגע ביד ושם, בשם גחמות פוליטיות.  שר הביטחון מוותר על צבא העם. שר המשפטים – הכריז מלחמה על מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. ובעיקר, בעת הזו: "אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל – ואיש הישר בעיניו יעשה".

עוד אמר בהמשך כי "איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה. אבל מנהיגות, צריכה לשים את השיקול הממלכתי, ואת טובת המדינה בראש. אני מבקש להזכיר לציבור – המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה".

"כפי שאתם יודעים, בימים האחרונים פנה אלי נשיא המדינה שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו היה מסוכם עם ראש הממשלה. מלכתחילה אמרתי לנשיא, שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות - באחריות ובזהירות הנדרשת. המתווה שהוצג, ועיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו. היינו נכונים לדון בו כבסיס, בכדי לעצור את ההפיכה המשטרית והפגיעה במדינת ישראל" אמר.

בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)
בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריו, "היינו מוכנים, מתוך הבנה שכשאנחנו נהיה בשלטון, נוביל תהליך רחב יותר שיבצר את שלטון החוק ויעגן את כללי המשחק בהסכמות רחבות. אתמול קיימנו התייעצויות וניתחנו את ההצעה – עד רמת הפסיק. מבלי להיכנס לפרטים אומר – שהעיקרון הראשון היה, שאם נגיע להסכמה – אליה לא הגענו, קודם כל תתוקן עילת הסבירות ויחוקק "חוק ההגנה", ורק אחריו יעשו תיקונים אחרים". 

עוד הוסיף בסוף דבריו כי "רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות. 
אנחנו במחנה הממלכתי, נמשיך להתנהל באחריות. אנחנו מבינים שהציבור לא רוצה בברית הקיצונים. אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה – אנחנו נהיה שם. אם תהיה אפשרות מוכחת ואמיתית בעתיד. אני חוזר – מוכחת ואמיתית בעתיד להגיע להסכמות שישמרו על הדמוקרטיה ויחלצו אותנו מהשבר הקשה והסכנות שניצבו לפתחנו – ידנו תהיה מושטת, ועיננו פקוחות ובוחנות".

בליכוד השיבו לדבריו: "גנץ ממשיך בחרמות ושוב בורח מכל ניסיון להגיע להסכמות. אפס במנהיגות, אפס בממלכתיות".

ח"כ סער: "איננו מוכנים להיות שותפים למצג שווא"; גלנט: "‏זו העת לשים בצד את המחלוקות"

ח״כ גדעון סער התייחס גם הוא לפרשה ולקריאה של נתניהו ואמר כי "אנחנו תמיד מוכנים לבחון כל רעיון שמועיל למדינה - אבל איננו מוכנים להיות שותפים למצג שווא ואחיזת עיניים. יש לנו ניסיון ושכל שמאפשר לנו לבחון את הדברים. כולנו מבינים שבסופו של דבר: ישראל לא תוכל לחזור לעצמה ולבנות את עתידה בלי החלפת הממשלה הגרועה ביותר בתולדותיה".

מנגד, שר הביטחון בני גנץ אמר כי "אזרחי ישראל וצה״ל זקוקים ללכידות ולאחדות. ‏זו העת לשים בצד את המחלוקות ולמצוא את המשותף והמאחד. ‏קורא לחבריי לכנסת להגיע לפשרה ומהר, למען מדינת ישראל ולמען ביטחון ישראל".