זעם בקרב חברי הליכוד בעקבות חשיפת המגעים המתקדמים שהתנהלו בין מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר רון דרמר ועו"ד ראביליו נתניהו, לבין בית הנשיא - ואף הבשילו לכדי מתווה הפשרה בנושא הרפורמה המשפטית.

מתווה הרצוג: "פשרה רקובה לחלוטין, משרתת אך ורק את הנוכל נתניהו והקואליציה"
נתניהו: "צריך להסיר את המכשולים ולדבר"; גנץ: "מפזר ספין חדש" 
מתווה הפשרה של הנשיא: "למה שנהיה חבל ההצלה של נתניהו?" 

לדברי בכירים בליכוד, "יש התמרמרות רבה בקרב פעילי השטח. הם רואים במתווה שפורסם התקפלות כוללת בפני השמאל וגורמי המחאה, וחוששים שהדבר ייצור דה־מורליזציה לקראת הבחירות המוניציפליות, כאשר הפעילים המאוכזבים לא ירצו להתגייס ולהצביע בעד רשימות מח"ל במועצות המקומיות. בעקבות כך יקרסו התקוות לאחוזי הצבעה גבוהים, שעליהן בנו בליכוד עד היום. גם תומכי הפשרה מעדיפים שהיא תיחתם אחרי הבחירות המוניציפליות".

גורמים באופוזיציה טוענים כי חשיפת המגעים למתווה הפשרה סביב הרפורמה המשפטית היא פרי ידיהם של "קיצונים שבתוך הקואליציה, שכל מטרתם הייתה לטרפד את המגעים המתקדמים. הם גם הצליחו, כי הדלפת המתווה פגעה פגיעה קשה במאמץ להגיע להסכמות. הקיצונים שבקואליציה ניצחו את המתונים. ההדלפה היא חיסול ממוקד".

גורמים בליכוד ששוחחו עם שר המשפטים יריב לוין התרשמו כי הוא ידע על עצם קיום שיח שקט עם בית הנשיא, אך לא הוכנס לסוד המגעים ולא היה מעודכן באשר לפרטי המתווה המתגבש והדינמיקה בין הצדדים. לוין עצמו החליט שלא לשמור על שתיקה ונתן מספר ראיונות, ובהם בעצם אישר כי לא היה מודע לפרטי המתווה.

בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בראיון בכאן רשת ב' התייחס השר לפרסומים על מתווה הפשרה של הרפורמה המשפטית והתנגד לכך בתוקף, וכן שלל על הסף את האפשרות שיקיים את המתווה המדובר. "זה בסדר גמור למפריחי הבלונים, אני לא אחראי לכל בלון שמישהו מפריח", אמר בפתח דבריו, "אני לא יודע מי ניפח אותו, אין לי צוות איתור מנפחי בלונים. מעולם לא קרה שראש הממשלה עשה דבר שקשור למשהו שאני עוסק בו ללא ידיעתי".

בתוך כך, ל"מעריב" נודע כי הוויתורים של הקואליציה על פי המתווה שהתגבש במגעים השקטים היו משמעותיים אף יותר ממה שנחשף. כך מתברר כי חרף ההתעקשות של הקואליציה לאורך כל הדרך על ביטול עקרון הסניוריטי בבחירת נשיא בית משפט העליון (במטרה למנוע מהשופט יצחק עמית להתמנות לתפקיד הנשיא), על פי המתווה שהתגבש הושגה הסכמה שקטה של הליכוד למועמדותו של השופט עמית מבלי שהדבר מופיע בכתב. הוויתור בפועל לטובת עמית נובע מההסכמה כי כל השופטים, כולל נשיא בית משפט בעליון, ייבחרו ברוב של 7 מתוך 9 חברים בוועדה לבחירת שופטים.

על פי החוק, בהיעדר הסכמה על המועמד לתפקיד הנשיא של בית משפט העליון - סגן הנשיא מתמנה אוטומטית לתפקיד ממלא מקום הנשיא. כך שאחרי פרישתה של הנשיאה אסתר חיות ובהיעדר הסכמה על הנשיא הבא, השופט עוזי פוגלמן יהפוך למ"מ הנשיא ויפרוש בעוד שנה בגיל 70, כאשר מי שיחליף אותו בתפקיד הוא לא אחר מאשר השופט עמית.

בנימין נתניהו במסר לבני גנץ (צילום: לשכת ראש הממשלה)

סעיף נוסף במתווה שעליו נודע ל"מעריב" מפריך את הטענות שלפיהן מבחינת נתניהו ההסכמה היא לא יותר מתרגיל שכוונתו להראות לבג"ץ כי הצדדים מתקדמים לקראת הסכמות רחבות שמייתרות את הדיונים בעתירות נגד חוק עילת הסבירות, וכן נגד אי־כינוס של הוועדה לבחירת שופטים. בפועל, במתווה הפשרה המקורי מופיעה הסתייגות, שלפיה "לא נמסרת הודעה לבג"ץ להימנע מהכרעות שנויות במחלוקת שעליהן מוסכם עד השלמת הליכי החקיקה בשלוש קריאות".

אתמול, כמעט יממה אחרי חשיפת המתווה הסודי של הפשרה המתגבשת, זימן נתניהו לדיון בנושא את בכירי שני המחנות שבסביבתו. השר דרמר ועו"ד ראבילו, המובילים את הקו לפשרה, להסכמה רחבה ולמיגור "אירוע הרפורמה", נפגשו בחדר עם אבי הרפורמה וראש המחנה המצדד בה, השר לוין. הישיבה ארכה כשלוש שעות, ועל פי ההערכות, במהלך הדיון נעשה מאמץ לשכנע את לוין להתגמש בנושא הרפורמה ולהסכים להמשך המגעים.

על פי הגורמים המעורים, נאמר בין היתר כי המתווה שנחשף אינו מדויק ואינו מלא, וכי ההצעה שעל הפרק נותנת הישגים גם לקואליציה. לאחר הדיון הארוך לא נמסרו פרטים או התייחסות כלשהי לסוגיה. עם זאת, גורמים בליכוד מעריכים כי שר המשפטים לא הסכים לתת יד לפשרה כה מרחיקת לכת - והמתח הפנימי בינו לבין ראש הממשלה ומקורביו התומכים בפשרה ילך ויגבר.