ברקע הדיונים בבג"ץ ומתווה הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו, יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה כינס הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים מיוחדת במשכן הכנסת, בו התייחס לדיונים הצפויים בבית המשפט העליון, בעתירות נגד חוקי יסוד, ולאפשרות שבג"ץ יתערב בחוקי היסוד לראשונה.

קול העם: מה חושבים אזרחי ישראל על הצעת הפשרה של הרצוג ונתניהו? | משאל רחוב מיוחד
הדיון בבג"ץ בעילת הסבירות: "שום אסון לא יקרה למדינה אם לא תבוטל, זאת הקצנה מיותרת"
כינוס הועדה לבחירת שופטים: המכה שספג השר לוין לפני הדיון בבג"ץ

בפתח הצהרתו, קרא אוחנה: "ערב השנה החדשה, ומדינת ישראל נמצאת על סף פרשת דרכים, הצורך לאזן בין הרשויות מתחדד יותר מתמיד. הערב, כיו"ר הכנסת, אני מבקש להציב תמרור עצור. מאז 1967 ועד היום התחולל תהליך של שאיבת סמכויות, שהיה עד אז כמעט כל יכול, לדרג הממונה. כעת, אנו ניצבים בפני צומת חדשה ומסוכנת, שעלולה לדרדר אותנו לתהום, כאשר בזמן הקרוב יקיים בית המשפט העליון דיונים על חוק יסוד".

"ישראל היא מדינה דמוקרטית, בדמוקרטיה הריבון הוא העם", המשיך יו"ר הכנסת. "במדינה דמוקרטית מערכת המשפט מכבדת את הריבון, את העם ואת בחירותיו, והכבוד הזה הוא הדדי. אין ולא יכולה להיות מחלוקת על השאלה האם הכנסת הסמיכה את בית המשפט לפסול או לשנות חקיקת יסוד. הסמכות המכוננת נתונה לכנסת, המייצגת את כל העם - כך היה מקובל גם על בתי המשפט לאורך השנים. חשוב להבין, הכרעה אחרת איננה נגד הקואליציעה או נגד מפלגה כזאת או אחרת. הכרעה אחרת היא נגד הכנסת והדמוקרטיה הישראלית, בעד חוקי היסוד שהעבירה הכנסת ה-25 בראשותי, הצביע רוב של חברי הכנסת, כפליים מאלה שהצביעו בכנסת ה-12 בעד חוק יסוד האדם וחירותו".

"החוקים שעברו בכנסת הזאת לא עברו באישון לילה בעת ממשלת מעבר. חוקי היסוד הללו לא רק התקבלו ברוב של חברי הכנסת, הם חוקי יסוד כי הם עוסקים ביסודי היסודות של המשטר הדמוקרטי. ובשאלה 'מי יכול להדיח את ראש הממשלה?'. והתשובה היא: רק העם בזכות נבחריו, לזה יקרא דמוקרטיה", קרא, והמשיך: "אם חושב בית המשפט לבוא ולומר כי אין לחוקי היסוד מעמד מיוחד, ולכן הם יכולים לבצע בהם שינוי, הרי שכל פסקי הדין בטלים ומבוטלים, שכן איך תסביר את התיכנותם המשפטית?".

"אני ער לכך שישנם חששות ופחדים בקרב רבים", ציין אוחנה. "גם אם איני שותף לפחדים האלה, אינני יכול לבטל אותם. המענה לחששות הללו לא יכול להיות הפיכתה של ישראל למדינה שבה הבחירות לא משנות. בעברי, מאות שעות בבתי המשפט, מאות פסקי דין ומאמרים שקראתי לאורך השנים - מערכת המשפט חשובה, ורוב חיי הבוגרים הייתי חלק ממנה. אין שום מחלוקת על החשיבות של מערכת משפט חזקה ועצמאית, המחלוקת היא על תפקידה של מערכת המשפט ביחס למעירכות אחרות ולציבור".

עוד הוסיף: "משה לנדאו, שהאמין בכל מעודו שתפקידו הוא שופט ולא מורה דרך או מחנך הדור. לנדאו שהיה בימי הזוהר שלו מעל הוויכוחים הפוליטיים".

נתניהו על הרפורמה, צילום: דוברות הליכוד

הוא המשיך: "אני מברך על כל שיח שמכוון להגיע להסכמות גם בכנסת וגם מחוצה לה. חרף המשמעות הברורה, שאף צד לא יקבל את מלוא מבוקשו. כאן עכשיו ומיד, זוהי משמעותה של מנהיגות. אני מפציר בנציגי העם כולו לעשות כל מאמץ ולהפוך כלח אבן במאמצים האלה. גם אם המאמצים לא יצליחו, לטעמי בעיקר מנסיבות פוליטיות, הדבר אינו מעמיד לבית המשפט את האפשרות לקבל הכרעה במקום הציבור. מצב דברים זה יביא למצב חסר תקדים במדינה דמוקרטית, עצם האפשרות שלו עלול לסכל על ניסון להגעה להסכמות".

לבסוף, סיכם: "ומה יקרה? שואלים את עצמם רבים, והתשובות רבות ומגוונות. הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. אינני עומד כאן מתוקף תפקידי במפלגה או בקואליציה. אני עומד כאן מתוקף תפקידי כיו"ר הכנסת. אני מציע לבית המשפט שאני מכבד מאוד, ותמיד כיבדתי - הכירו גם במגבלות הכוח שלכם, הכירו בכך שבדמוקרטיה אף רשות איננה כל יכולה. אני חושב שהרשות המבצעת הפנימה זאת, אני יודע שהרשות המחוקקת הפנימה זאת, עכשיו תורכם".

לפני הצהרת אוחנה, גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הציג עמדה תקיפה בנושא. ״בית המשפט לא מוסמך לפסול חוקי יסוד, זה סוף הדמוקרטיה״, אמר השר בכנס של ישראל היום וארגון השומר החדש, ״אנחנו רוצים לאזן ולתקן. רוצים מערכת משפט חזקה ועצמאית, אבל לא כזאת ששמה את עצמה מעל העם. אני מקווה שבית משפט העליון יתעשת. אין לבג"ץ סמכות, זה חסר תקדים בכל מדינה".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, הגיב לנאומו של אוחנה, ואמר: "אני מברך את יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה על נאום אמיץ ועל עמידתו האיתנה על מעמדה של הכנסת ועל סמכויותיה. אני תקווה כי דבריו ימצאו אוזניים קשובות אצל שופטי בית המשפט העליון, וכי בית המשפט יכבד את סמכותן של הממשלה והכנסת ואת ריבונות העם".

כוח קפלן מסר בתגובה לדבריו של יו״ר הכנסת אוחנה: "מדובר באיום מאפיוזי על בית המשפט ערב הדיונים נגד ניסיון ההפיכה. אוחנה, במופע אימים שמזכיר את נתניהו על מדרגות בית המשפט, מנסה כעת לפנות באיומים את הדרך ל D-9 של נתניהו ולוין.  נזכיר גם כעת לאוחנה, שאת זכויותיו ומשפחתו קיבל מבג״צ, שבמדינה דמוקרטית ישנה הפרדת רשויות שבה הפרלמנט והממשלה מצייתים לפסיקות בית המשפט ומי שאינם מצייתים הם עבריינים. עצוב שיו״ר הכנסת מדיח את הפרלמנט שבראשותו הוא עומד לעבריינות".