יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נשא הערב (רביעי) נאום ובו הזהיר את בג"ץ מפני התערבות בחוקי היסוד, ואמר כי "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה". כוח קפלן מיהר להגיב לדבריו ומסר: "מדובר באיום מאפיוזי על בית המשפט ערב הדיונים נגד ניסיון ההפיכה. אוחנה, במופע אימים שמזכיר את נתניהו על מדרגות בית המשפט, מנסה כעת לפנות באיומים את הדרך ל D-9 של נתניהו ולוין".

ראשי מפלגות הקואליציה נגד בג"ץ: "לא יכול להתערב בחוקי יסוד"
בדרך להסכמות? בקואליציה מביעים פסימיות ותוקפים את האופוזיציה והמחאה: "התגלו במערומיהם" 

עוד הוסיפו: "במדינה דמוקרטית ישנה הפרדת רשויות שבה הפרלמנט והממשלה מצייתים לפסיקות בית המשפט ומי שאינם מצייתים הם עבריינים. עצוב שיו״ר הכנסת מדיח את הפרלמנט שבראשותו הוא עומד לעבריינות".

ראש לשכת עורכי הדין, עו״ד עמית בכר הגיב גם הוא לדברי יו"ר הכנסת: ״בדבריו של יו"ר הכנסת הערב הוא בחר לשגר איום על בית המשפט העליון ושופטי ישראל ערב ישיבתם לדין, מעשה אנטי דמוקרטי שייזכר לדיראון עולם. אדוני יו״ר הכנסת - סופה של הדמוקרטיה לנצח. לשכת עו"ד תפעל ליישום החלטות בג"צ על פי עקרונות הדמוקרטיה״.

המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

במקביל, 1340 יוצאי מערך המבצעים המיוחדים באמ"ן מסרו בתגובה לדברי אוחנה: "יו״ר הכנסת הודיע כרגע מפורשות שלא יכבד פסיקת בג"ץ, ברוח המפקד נתניהו. אנו יודעים בוודאות: ממשלה שלא תציית לבג"ץ תמצא את עצמה למחרת בבוקר בלי צבא, בלי שב״כ ובלי מוסד".

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה לדברי יו"ר הכנסת: "יו"ר הכנסת דורש מבג"ץ להכיר במגבלותיו, אולם הוא עצמו אינו מכיר את ערכי הדמוקרטיה, אשר בשמם הוא מתיימר לדבר".

עוד הוסיפו כי "אין דמוקרטיה בלי איזונים ובלמים, ואם אוחנה רוצה להיות יושב ראש בית נבחרים שמשמש בובה של המשטר הוא מוזמן להגר לטורקיה או הונגריה. אם אוחנה לא יכבד את הכרעת בג"ץ, שיתכבד ויפנה את מקומו למי שכן מבין איך עובדת דמוקרטיה".

מטה המאבק "חופשי בארצנו" מסרו: "הדמוקרטיה לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. אתם לא מפחידים אותנו. הצהרתו העבריינית של אמיר אוחנה לא מותירה מקום לספק: ראשי המאפייה שלחו את אחד החיילים לאיים על בית המשפט לקראת הדיונים בבג"ץ.

"נתניהו, לוין, אוחנה, בן גביר ושאר מחריבי הארץ - אתם לא מפחידים אותנו. אם תעזו להוביל את ישראל למשבר חוקתי, מיליוני אזרחים יתייצבו מאחורי ראשי מערכות הביטחון ושומרי הסף ויגנו בנחישות על הדמוקרטיה הישראלית".

מכון זולת מסר: "השר לביטחון הפנים לשעבר, אמיר אוחנה, הורה לשב"ס להימנע מחיסון אסירים נגד קורונה עד לקבלת אישורו האישי ובהתאם להתקדמות קצב החיסונים בקרב הציבור הכללי, וזאת בהתעלמות מהנחיית היועץ המשפטי לממשלה ולמרות סכנת ההדבקה ההמונית במתקני הכליאה. 

בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

מנכ״ל דרכנו, נמרוד דוויק, בתגובה על נאום יו״ר הכנסת: אני קורא ליועמ"שית להודיע ליו״ר הכנסת כי דבריו גובלים בהמרדה. יו"ר הכנסת המציא את שיטת "אני אחראי, אך אחריות אין פירושה אשמה". הערב הוא אחראי על איום ישיר על בית המשפט העליון, תוך אשם בהענקת לגיטמציה למשבר חוקתי. כל הישראלים שווים בפני החוק. החוק מפורש על ידי בית המשפט העליון. גם חוקי היסוד. אם אוחנה חושב שלא צריכה להיות סמכות, תחוקק הכנסת את חוק יסוד החקיקה. דרכנו תבחן את חוקיות דבריו ותפעל משפטית במידת הצורך".

"בראיון לישראל היום יועמ"שית השב"ס סיפרה, 'מעולם לא אמרתי לנבחר ציבור שהחלטתו אינה חוקית ודגל שחור מתנוסס מעליה, עד לפעם ההיא'. הרכב השופטים בבג"ץ קבע שהחלטת השר אוחנה הייתה 'חסרת סמכות ולא חוקית' וכי "עצם העובדה שהמשיב הוא נבחר ציבור אין בה כדי לקנות לו סמכות לנהוג כרצונו, בניגוד לחוק'".

מוקדם יותר הערב, כאמור, נשא אוחנה דברים במשכן הכנסת. בפתח הצהרתו, קרא אוחנה: "ערב השנה החדשה, ומדינת ישראל נמצאת על סף פרשת דרכים, הצורך לאזן בין הרשויות מתחדד יותר מתמיד. הערב, כיו"ר הכנסת, אני מבקש להציב תמרור עצור. מאז 1967 ועד היום התחולל תהליך של שאיבת סמכויות, שהיה עד אז כמעט כל יכול, לדרג הממונה. כעת, אנו ניצבים בפני צומת חדשה ומסוכנת, שעלולה לדרדר אותנו לתהום, כאשר בזמן הקרוב יקיים בית המשפט העליון דיונים על חוק יסוד".

עוד אמר: "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. אינני עומד כאן מתוקף תפקידי במפלגה או בקואליציה. אני עומד כאן מתוקף תפקידי כיו"ר הכנסת. אני מציע לבית המשפט שאני מכבד מאוד, ותמיד כיבדתי - הכירו גם במגבלות הכוח שלכם, הכירו בכך שבדמוקרטיה אף רשות איננה כל יכולה. אני חושב שהרשות המבצעת הפנימה זאת, אני יודע שהרשות המחוקקת הפנימה זאת, עכשיו תורכם".