דוהרים למשבר חוקתי? לאחר הצעת הפשרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג, שעוררה סערה במערכת הפוליטית, צפויות להתקיים במהלך היום (רביעי) מחאות מצד הימין והשמאל הפוליטי, בעד ונגד המשך החקיקה המשפטית.

"הפתק שלנו לא ייזרק לפח": כל מה שצריך לדעת לקראת הפגנת הימין מול בג"ץ
במחנה הממלכתי רותחים מזעם: "נתניהו לא רציני, איך אפשר לנהל מו"מ?"

מחאה נגד הממשלה תתקיים בצפת, ותחל בשעה 12:00 בצהריים, בכיכר האחדות בעיר. מחר (שישי) יתקיימו גם מחאות שיצאו מיקב ראש פינה ותסתיים במרחב צומת הגומא. ביום שבת, תצא המחאה מנקודת הסיום של יום קודם לכן, ותסתיים בשעות הערב באנדרטת האריה השואג בתל חי. 

הפגנת הימין תתקיים בשעה 18:00 מול בית המשפט העליון בירושלים. ההפגנה תתקיים ימים ספורים לפני הדיון בבג"ץ בעתירות כנגד תיקון חוק יסוד: השפיטה וביטול עילת הסבירות. בעצרת צפויים לנאום שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הפרופסור אלישע האס, הד"ר קרן אסייג, עו"ד מיכאל דבורין ונוספים. 

את העצרת מובלים מטה תקומה 2023 יחד עם ארגוני ימין נוספים, שמסרו לקראת המחאה כי "הקריאה שלנו לבג"ץ היא לא לחרוג מהאקטיביזם השיפוטי שהוא כל כך מייחס לעצמו. לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית בג"ץ ידון בחוקי יסוד, אחרי שבמהלך שנים הסבירו לנו שכל המהפכה החוקתית של אהרון ברק מושתת על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

השר סמוטריץ אמר לקראת העצרת כי ״לא ניתן לבית המשפט העליון לפסול חוקי יסוד שהמשמעות הברורה של זה היא לקחת את הפתק שכולנו שלשלנו אל הקלפי, ולזרוק אותו לפח. שבג"ץ פוסל חוקי יסוד - בג"ץ לוקח את החירות שלנו, לוקח את כוח הבחירה שלנו ומחליט שהוא המחוקק ולא הכנסת״.

שלשום, דחה יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ את הצעת הפשרה של ראש הממשלה ונשיא המדינה, בטענה כי "אין עם מי לדבר". הוא תקף: "המדינה לצערי, נמצאת היום תחת סכנה ברורה ומיידית – וללא ידיים יציבות וחזקות שאוחזות בהגה. השר שאמון על המשטרה מחולל כאוס ומפרק את המשילות. שר החוץ עובד ביחסי ציבור במקום ביחסי חוץ. שר החינוך פוגע ביד ושם, בשם גחמות פוליטיות.  שר הביטחון מוותר על צבא העם. שר המשפטים – הכריז מלחמה על מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית".

\'\'אין עם מי לדבר\'\'(צילום: מרק ישראל סלם)
\'\'אין עם מי לדבר\'\'(צילום: מרק ישראל סלם)

עוד אמר בהמשך כי "איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה. אבל מנהיגות, צריכה לשים את השיקול הממלכתי, ואת טובת המדינה בראש. אני מבקש להזכיר לציבור – המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה".