בג"ץ החליט היום (חמישי) על הוצאת צו ארעי נגד העברה תקציבית בסך 400 מיליון שקלים, עבור תווי מזון להבטחת ביטחון תזונתי, אותה קידמה מפלגת ש"ס, בראשות ארעי דרעי. יחד עם זאת, טען בית המשפט העליון כי מדובר בצו שניתן רק על מנת לא לייתר את הדיון שייערך בעתירה שהוגשה, ואין להסיק ממנו את דעתו של בית המשפט בעניין. את העתירו הגישו התנועה לאיכות השלטון ותנועת חדו"ש. 

"תווי דרעי" אושרו בוועדת הכנסת: אלו הזכאים למענק | כל הפרטים
חקיקה מהירה ופרויקטור: כך נתניהו מתכוון להילחם בפשיעה במגזר הערבי

בעקבות תקופת החגים, צפוי להתקיים הליך בזק בנושא. תגובת המדינה תהיה לא מאוחר מיום שני הקרוב, והדיון צפוי להיערך יומיים לאחר מכן. 

מפגינים פרצו לחדר הסיעה של ש"ס וצעקו לעבר אריה דרעי: "תתבייש לך, אתם לא תהרסו את הדמוקרטיה". צילום: ערוץ הכנסת
שר המשפטים יריב לוין, תקף את ההחלטה: "החלטת בג״ץ לעצור את תלושי המזון היא ביטוי נוסף לפער שבין שופטי בג״ץ לבין העם. זו החלטה שפוגעת בחלשים ובעניים ביותר בחברה, רגע לפני חגי תשרי. משפחות רבות, שמאות השקלים הללו היו קרן אור עבורן, נותרו עם מקרר ריק. קו ישיר מחבר בין הפסיקות הרבות של בג״ץ, שסיכלו את מהלכי הממשלה והכנסת להוצאת המסתננים מהארץ, לבין ההחלטה הזו".
עוד הוסיף: "הגיע הזמן שבבית המשפט העליון ישבו שופטים מכל חלקי העם. שופטים שמבינים לנפשם ולצרכיהם של מליוני אזרחים, שמחוברים לערכים של רוב העם. לכן אני נאבק למען רפורמה במערכת המשפט. לכן אסור לנו לוותר על זכותנו למערכת משפט מגוונת והוגנת".

שר השיכון יצחק גולדקנופף,  תקף גם הוא את ההחלטה: "שופטי בית המשפט העליון קיבלו החלטה תמוהה ומנותקת. דווקא ערב חגי תשרי, כשמשפחות מעוטות יכולת זקוקות יותר מתמיד לסיוע הכספי הם עצרו את תלושי המזון". 

"ההחלטה מבטאת אטימות, וחוסר הבנה של השלכותיה על אלפי נזקקים. אילו השופטים היו מכירים את אוכלוסיית העניים הם היו בוודאי מקבלים החלטה אחרת"' ציין. 

ההעברה התקציבית אושרה מוקדם יותר השבוע בוועדת הכספים. על פי ההחלטה, הזכאות לקבלת התווים תינתן למקבלי הנחה של 70% בארנונה, מקבלי הבטחת הכנסה וכאלה שהוכיחו כי הכנסתם נמוכה ביחס למספר הנפשות במשק הבית.

בתנועה לאיכות השלטון מסרו בתגובה לאישור בוועדה: "רגע לפני החג הצלחנו למנוע את קיפוחם של ניצולי השואה. נעמוד על המשמר בכדי שהזכאות לתווי מזון לא תהיה בהתאם לאמות המוסר של אריה דרעי".

"טוב שאנחנו נותנים את המענה לאנשים החלשים ביותר, כדי לתת את התלושים בשנת 2023 היינו חייבים לעשות זאת דרך משרד הפנים. אני ישן טוב בלילה, אנחנו נותנים מענה לאנשים החלשים ביותר, העניים ביותר, לא משנה איפה הם גרים", ציין שר הפנים משה ארבל

יו״ר הוועדה לטיפול בשורדי שואה, ח״כ מירב כהן (יש עתיד), מסרה בסוגיה: "היום קיימנו דיון נוסף בוועדת הכספים על ההעברה התקציבית למיזם תלושי המזון שיזמה מפלגת ש"ס, לאחר מספר דיונים שקיימנו בנושא בוועדה שלי למען שורדי השואה. ‏בדיון היום הצלחנו לתקן עוד קצת את המודל המקורי שהוצע, וכ-41,000 שורדי שואה עניים גם יקבלו תלושי מזון".