השר לשעבר חילי טרופר שוחח היום (שישי) עם גדעון אוקו ברדיו 103fm והגיב על חילוקי הדעות הרבים שבין חברי האופוזיציה והקואליציה בעקבות מתווה הפשרה שהציג הנשיא.

יועמ״שית הכנסת לבג״ץ: "לדחות את העתירות כנגד התיקון לעילת הסבירות"
בג"ץ יפסול את צמצום עילת הסבירות? "לא נכבד את הפסיקה"
 
כשנשאל האם הרגיש השבוע שהיה סיכוי אמיתי להגיע לפשרה, השיב: "בזהירות רבה, הראשונה הייתה ההצעה של השולחן, היא הייתה הצעה שיש על מה לדון ברמת התוכן שלה. נכון היו לנו הסתייגויות, ומה שבעצם כמובן הטריד כמו תמיד זו בעיית האמון. ברמת התוכן היה על מה לדבר. עם הפרסום, מיד אחריו קרו דברים מאוד מוזרים. אני מאמין כמובן לבית הנשיא שההצעה הזו על דעת הקואליציה וראש הממשלה, אלא שכמה דקות אחרי שההצעה יוצאת הליכוד מכחיש אותה ושלושה בכירים בממשלה, ראש הממשלה, שר המשפטים, השר לביטחון לאומי, שלושתם יוצאים נגד זה ואומרים 'אנחנו מתנגדים לפשרה'."



"אולי יש על מה לדבר אבל אין עם מי לדבר. אני מניח שזאת הייתה עוד אחת מהאופציות שהוא תמיד מחזיק על השולחן. זה שהוא מבין שהוא במקום קשה זה ברור, אל מול זה יכול להיות שיש גם רצון להגיע לפשרה או כל דרך לצאת מהדבר הזה. לא נראה לי שמניעים של איך מאחדים מחדש את העם עמדו פה, אבל מבחינתנו גם אם המניעים לא נקיים העיקר שתהיה תוצאה. ואם היה אפשר להגיע לתוצאה שטובה למדינת ישראל, זו האחריות שלנו לפחות למצות את הסיכוי הזה". 

על דבריו של ח"כ פוגל שאם בג"ץ פוסל את הסבירות אסור לקבל את הפסיקה: "זה די מטורף. שומעים את ראשי המדינה אומרים 'אין מה לקבל את הכרעת בית המשפט, אם אתם חושבים שהיא לא טובה לא חייבים לעמוד בה'. הכלל העקרוני של דמוקרטיה הוא שמה שבית המשפט מכריע מחייב את כולם. בעצם הממשלה אומרת לכל אחד שקיבל את הדו"ח בכביש, קנס על מרמה, 'אתם לא חייבים לעשות את זה'. אם להנהגת המדינה מותר לא לקיים החלטות בית משפט למה לאזרח בקצה אסור?"

עוד הוסיף ואמר: "זה לא שתהיה הכרעה השבוע, אני לא רואה את בג"ץ מתכנס וגם מכריע. יכול להיות שיהיה אפשר להבין לאן הרוח נושבת. אני חושב שכל מי שנמצא, לא משנה באיזה צד של המפה אתה נמצא, זה רע לישראל. הקרע רק יחמיר, שיודיע ראש הממשלה באופן חד משמעי 'אני מפסיק את המהפכה המשפטית - האמנתי אבל המחירים גבוהים מדי'". 

על השאלה האם יש סיכוי שנתניהו יפסיק את החקיקה השיב: "אני לא יודע, אני לא חושב שזה מופרך כמו בעבר. אני חושב שיש שם הבנה עמוקה לפחות ממה שאני מתרשם שהגיעו לקיר ואין להם איך לשבור את הקיר הזה. אני רוצה לקוות שהאחריות הלאומית בסוף תגבר. לי יש במשפחה הקרובה אנשים שבעד הרפורמה הזו, רצינו, חשבנו, טעינו, זה לא שווה את המחירים האלה. אנחנו עדיין אנשי ימין, אבל המחירים לחברה, לצבא, לביטחון, לכלכלה, גבוהים מדי וצריך לעצור. אני חושב שהקול הזה חייב להישמע שם למעלה, לא להעלות את הלהבות, לגלות אחריות לאומית ולהגיד שזו מדינת חוק, כולם שווים בפני החוק. יש פה ממשלה קיצונית שאפילו על דבר בסיסי מעמידה סימן שאלה". 

בסיום דבריו התייחס להידברות בין הצדדים: "אין הידברות ישירה אבל בית הנשיא עדיין עושה מאמצים גדולים. אני מעריך את נשיא המדינה שיושב על הגדר כשהוא רואה את המדינה שלו נקרעת מבפנים. אני גם במקום שחושב שהאחריות הלאומית מחייבת אותנו למצות כל סיכוי. אני עד שלא נסגרת הדלת סופית חושב שהאחריות שלנו מחייבת לנסות להגיע להסכמות רחבות שימנעו את הקרע הנורא הזה שהשבוע עלול להחמיר".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm