ביום שלישי הקרוב יקיים בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ דיון בהרכב מלא בעתירות הנוגעות לצמצום עילת הסבירות. בעוד שהשר יואב גלנט הבהיר הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה כי הוא מתכוון לכבד את הפסיקה שתתקבל בדיון, ישנם לא מעט חברי כנסת מהקואליציה שהכריזו כי הם אינם מתכוונים לעשות זאת, לצד אחרים, בהם ראש הממשלה נתניהו, שהתמחקו לא פעם ולא העניקו תשובה ברורה. 

קול העם: האם בג"ץ צריך לפסול את ביטול עילת הסבירות? | משאל רחוב מיוחד

יכבדו

הראשון שהצהיר כי בכוונתו לכבד את פסיקות בג"ץ הוא שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, שאמר בסוף יולי כי "הממשלה מתחייבת לכבד את החלטות בג"ץ, כפי שכיבדנו בעבר, בדיוק כפי שאנו מצפים מביהמ"ש העליון לכבד חוקי יסוד, כך הייתה המשוואה לאורך כל השנים. נכבד את כל החלטות בית המשפט, בית משפט הוא גוף חשוב בדמוקרטיה הישראלית, יחד עם הממשלה והכנס". עם זאת, הדגיש: "ביהמ"ש חייב להמשיך לכבד את העיקרון לפיו לחוקי יסוד יש מעמד של חוקה, ואני מקווה שהדבר הזה חלילה לא יופר".

ח"כ נוסף מהליכוד שהתבטא באופן דומה הוא חנוך מילביצקי, שאמר ב-103FM כי "אף אחד לא דיבר על לא לקבל את פסיקת בג"ץ, אני לא רואה אירוע כזה ולא אירוע בו העליון מתערב בחוקי יסוד". כמו כן, הדגיש כי "צריך להחליט - אם חוקי יסוד הם חוקים שנותנים להם מעמד חוקי ועל חוקתי, הם צריכים להיות חוקים מיוחדים. אם הם לא כאלה, בית המשפט בכלל לא יכול לפסול חוקים".

הבוקר, כאמור, הצטרף אליהם שר הביטחון יואב גלנט, שכבר הכריז בעבר כי "ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית, ואנחנו נפעל על פי החוק". 

מלבד גלנט, גם השרים גילה גמליאל (הליכוד) ומשה ארבל (ש"ס) אישרו בישיבת הממשלה כי בכוונתם לכבד את פסיקת בג"ץ, כאשר גמליאל השיבה בתגובה לשאלה בנושא: "ברור".  

גילה גמליאל וטלי גוטליב (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גילה גמליאל וטלי גוטליב (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חבר הכנסת אביחי בוארון (הליכוד) אמר ביום חמישי האחרון בהפגנת תומכי הרפורמה מול בג"ץ כי הוא "לא רואה סיטואציה שבה לא נכבד את פסיקת בג"ץ". בוארון הזהיר כי "אי-ציות יביא לאנרכיה, שעלולה לפרק את הדבר המדהים הזה שנקרא מדינת ישראל".

התחמקו

מי שהתחמק עד כה מלענות על שאלה זו באופן שאינו משתמע לשני פנים היה ראש הממשלה בנימין נתניהו. בבליץ הראיונות שערך לאחרונה לתקשורת הזרה, נשאל מספר פעמים האם יכבד את הפסקה, וסירב לענות, כפי שעשה בריאיון לרשת NBC. גם בריאיון לרשת CNN התחמק ואמר: "הדבר שעליו מדובר הוא מצב פוטנציאלי שבמונחים אמריקאים שווה ערך לכך שבית המשפט העליון היה לוקח תיקון לחוקה ואומר עליו שהוא לא חוקתי". לדבריו, "זה סוג הסחרור שמדובר עליו, ואני מקווה שלא נגיע לכך".

שר הבינוי והשיכון, חה"כ יצחק גולדקנופף, נשאל על כך הבוקר בישיבת הממשלה, ולא סיפק תשובה ברורה, כאשר אמר: "נחליט ביחד". 

שר התקשורת, חה"כ שלמה קרעי, סבר לעומתו כי "זה לא המקום הנכון לשאול את השאלה הזו. תלכו לבג"ץ ותשאלו אותו אם הם מתכוונים לכבד את הדמוקרטיה במדינת ישראל". 

שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מי שעורר סערת ענק בשבוע שעבר היה יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, שאמר בהצהרה מיוחדת כי "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה". ראש הממשלה הדהד את דבריו כאשר שיתף אותם ברשתות החברתיות. 

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, חה"כ שמחה רוטמן, אמר בשבוע שעבר בכנס לשכת עורכי הדין בתל אביב כי יכבד פסיקות של בית משפט המחויב לחוק. "במדינה דמוקרטית שיש בה שלטון חוק, כולם כולל כולם מחויבים לחוק. כל פסיקה של בית משפט עליון שמחויב לחוק אני אכבד".

כמו כן, חברת הכנסת קטי שטרית נשאלה במהלך ריאיון לערוץ הכנסת, את אותה השאלה, וגם היא התחמקה. לדבריה "כרגע אני לא רואה מצב שבו בית המשפט יכריז על נבצרות או ביטול עילת הסבירות כי ההוכחה היום שעילת הסבירות היא עילה אחת מבין רבות שקיימות, ועובדה שפסלו חוק שעבר את כל השלבים בצורה הכי דמוקרטית ובכל זאת בית המשפט פסק נגד החוק - כמו חוק טבריה. אם זה ככה, בית המשפט ממשיך לבטל, ממשיך לעשות כרצונו, אין דיקטטורה, לא הפיכה שלטונית, לא כלום".

לא יכבדו

מנגד, מספר חברי כנסת בליכוד כבר הצהירו בפומבי כי לא יקבלו את פסקת בג"ץ, במידה ויתערב בחוק לביטול עילת הסבירות. הבכיר שבהם הוא שר המשפטים, יריב לוין, שאמר בחודש מרץ בתכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 כי אם בג"ץ יפסול את חוקי הרפורמה המשפטית "זה יהיה חציית כל קו אדום ולא נקבל את זה", כלשונו.

חה"כ אריאל קלנר (הליכוד) הצהיר הבוקר ברדיו צפון 104.5FM כי לא יכבד את פסיקת בג"ץ אם התיקון לחוק ייפסל. בריאיון לליאת רון תהה: "איזו סמכות יש לו לפסול חוק יסוד במדינה דמוקרטית?".

חה"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית) הסביר שלשום בריאיון לגדעון אוקו ב-103FM, כי "אם אני מקבל את פסיקת בג"ץ זה אומר שאני מקבל את העובדה שהבחירה שלי הייתה לא לגיטימית והתפקיד שלי כמחוקק בטל ומבוטל".

צביקה פוגל (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
צביקה פוגל (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הוא הוסיף: "בית המשפט מחליט שהוא הופך להיות דיקטטורה משפטית שלטונית בישראל, אני לא יכול לתת לזה יד. אם אני לא אמשול ואשאיר את הברירה הזו רק בידי מערכת המשפט אני חוטא לבוחר, אני לא מוכן לעשות זאת".

גם חברת הכנסת טלי גוטליב התבטאה ברוח דומה לפני כחודש וחצי, כאשר אמרה כי "אין לבג"ץ שום סמכות להתערב בחוק יסוד. צר לי לאכזב אתכם שופטי בג"ץ, אתם ממש לא מעל החוק. פסק דין משולל סמכות הוא בטל מעיקרו. ורק להמחשה - שופט בית משפט השלום שמרשיע אדם ברצח, עבירה שלא בסמכותו, פסק הדין בטל ומבוטל, או כמו שאתם אוהבים מילים לועזיות void, לכן לא אכבד התערבות בחוק יסוד".

חברת הכנסת מאי גולן אמרה בחודש שעבר בריאיון לכאן רשת ב: "קיום מדיניות הימין חשוב יותר מהכל, גם יותר מלקיים את פסיקת בג"ץ". עוד אמרה כי "אנחנו צריכים להתרכז בחקיקה ובלמשול. פסיקת בג"ץ לא מהווה אפילו אחוז ממה שרוב הציבור חושב. הרשות השופטת שתתרכז בלשפוט והרשות המחוקקת - בלחוקק".