פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לצאת בהצהרה מיוחדת ביום שני בערב, שעות ספורות לפני הדיון הדרמטי בעתירות הנוגעות לצמצום עילת הסבירות בבג"ץ, ולהודיע כי הוא החליט לקדם באופן חד צדדי את מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג, הכולל את ריכוך עילת הסבירות.

המכבדים, המתחמקים והמאיימים: אילו ח"כים לא מתכוונים לקבל את פסיקת בג"ץ?

למעריב נודע כי מתקיימות התייעצויות אינטנסיביות אצל ראש הממשלה לקראת הדיון בבית משפט העליון ביום שלישי. הערב נתניהו צפוי לכנס דיון נוסף שיעסוק בסוגיית חקיקת הרפורמה ומתווה הפשרה שעקרונותיו גובשו מול בית הנשיא והודלפו לתקשורת בשבוע שעבר. מי שצפויים להשתתף בהתייעצות הם שר המשפטים לוין, השר דרמר, מזכיר הממשלה פוקס ועו"ד ראבילו, עורך דינו ומקורבו של נתניהו.

כאמור, ל'מעריב' נודע כי האופציה המרכזית שנשקלת, וזאת במטרה למנוע את הסכנה הקיימת של משבר חוקתי, היא הצהרה של נתניהו לפני הדיון בבג"ץ, בה יכריז כי הקואליציה החליטה, בהיעדר פרטנר למו"מ, לאמץ את מתווה הנשיא באופן חד צדדי. לפי הערכות, נתניהו יצהיר כי הקואליציה תחוקק באופן מיידי את תיקון החוק לצמצום עילת הסבירות, בהתאם למתווה הנשיא.

גורמים בקואליציה מבהירים כי "בניגוד למה שמנסים לצייר יריביהם הפוליטיים, הסכנה האמיתית שבמשבר החוקתי אינה בכוונת האי ציות, לכאורה, להוראת בג"ץ שאין לה שום משמעות אופרטיבית, אלא בסכנת הפינג פונג של פסיקות, חקיקות המבטלות אותן, פסיקות המבטלות את הביטול וחוזר חלילה. את הסכנה הזאת ראש הממשלה נחוש להוריד מסדר היום".

בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אם וכאשר תתקבל ההחלטה לאמץ את התסריט החד-צדדי המדובר, משמעותה תהיה, כאמור הצהרת ראש הממשלה על חקיקה מיידית של תיקון לחוק המצמצם את עילת הסבירות - בניסיון אחרון למנוע משבר חוקתי. במקרה זה הצעת חוק לתיקון החוק המצמצם את עילת הסבירות תוגש באופן מיידי, עוד בתקופת הפגרה.

בעקבות כך, תיתכן פניית הקואליציה לבית משפט העליון בבקשת דחיית הדיון בעתירות שהוגשו נגד החוק לצמצום עילת הסבירות, וזאת לאור העובדה כי הקואליציה החלה בתיקון חד-צדדי של החקיקה.

על פי הערכות בקואליציה, במקרה זה השופטים יפנו לעותרים לשמוע את עמדתם בעקבות המהלך של הקואליציה. הדיון לא יבוטל, אך ככל הנראה יידחה כאשר השופטים יעניקו לקואליציה תקופת זמן לצורך השלמת הליכי החקיקה.

באשר לסעיפים נוספים מתוך מתווה הנשיא, ובראש ובראשונה - באשר לסוגיית הוועדה לבחירת שופטים - צפוי נתניהו להבהיר כי בהמשך הקואליציה תשקול לאמץ חד-צדדית גם את שאר המתווה, בכפוף להתייעצויות שייעשו בנושא.

נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: קובי גדעון לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: קובי גדעון לע''מ)

בכיר בליכוד אומר בשיחה עם 'מעריב' כי "בהחלט ניתן לאמץ את הצעת בית הנשיא להשאיר את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אך  בתנאי של תיקון אחד חשוב שיבטיח איזון בהחלטות הוועדה גם במצב שבו הימין יהיה באופוזיציה. יש להציע חד צדדית הצעת חוק על פיה ראש הסיעה הכי גדולה באופוזיציה ימנה נציג מטעמו בוועדה לבחירת שופטים ותהיה לנציג האופוזיציה זכות וטו בכל החלטות הוועדה". על פי הצעה זו, לשינוי או ביטול של החוק יידרש רוב של 80 חברי הכנסת כדי שלא יבוטל או ישונה אחרי הבחירות.

גורמים בקואליציה מסבירים את נחיצות התיקון בכך כי היום, כאשר הליכוד ושותפיו נמצאים בשלטון, ישנו וטו הדדי בוועדה לבחירת שופטים, אך אם וכאשר הליכוד יהיה באופוזיציה, בוועדה לבחירת שופטים תתרחש חבירה טבעית בין נציגי הרשות שופטת לנציגי הממשלה: "במקרה כזה לחצי העם שבוחר במחנה הלאומי לא יהיה בלוק חוסם של שלושה חברים, כפי שמתקיים היום. כשמחנה השמאל יהיה בשלטון יהיה לו רוב מוחלט לבחור שופטים לפי טעמו והשקפת עולמו. הליכוד חייב לדאוג ליום שבו הימין יהיה באופוזיציה".

עוד אומרים הגורמים בקואליציה כי "אם האופוזיציה תתנגד להצעה זאת, כלומר לחוק שיעניק ליאיר לפיד זכות וטו בוועדה לבחירת שופטים, יהיה ברור שכל מה שהאופוזיציה מחפשת באמת הוא לא האיזון, אלא שליטה מלאה בבתי המשפט".

1,550 יוצאי המ״מ (המבצעים המיוחדים) באמ״ן, מסרו: "אפילו לא לוחם אחד שלנו לא ישוב לשרת על סמך הצהרות של אדם שחשף כבר את כוונותיו הברורות להיות דיקטטור. דיבורים שלו לא שווים כלום. נחזור לשרת אך ורק אחרי גניזה מלאה של כל 225 חוקי ההפיכה, ועיגון בחוק יסוד שכל שינוי  בשיטת המשטר ייעשה בהסכמה רחבה".