בארמון ההיסטורי אל מוראבה בריאד בירת סעודיה, נפתח הערב (ראשון) המושב הארבעים וחמישה של מועצת המורשת העולמית של אונסק"ו, ארגון האו"ם לתרבות, חינוך ומדע.

ישראל תסכים לגרעין סעודי? "נתניהו מוכן להגמיש הרבה קווים אדומים"
בארה"ב חושפים: "יש הבנות רחבות על רכיבי נורמליזציה בין ישראל לסעודיה"

באירוע משתתפת לראשונה באורח תקדימי וגלוי בסעודיה, משלחת רשמית של מספר נציגים מישראל. אמנם מדובר בהשתתפות במושב ארגון בינלאומי ולא בשיחות דו צדדיות והמשלחת חיכתה לאשרות עד הרגע האחרון, אך בכל זאת, אישור המארחים הסעודיים התקבל בחוגים הדיפלומטיים כעוד סימן בהתחממות היחסים בין שתי המדינות על רקע המשא ומתן המשולש עם ארה"ב.

גם שליח "מעריב", קבל לראשונה אקרדיטציה להשתתפות בוועידה על שם העיתון וברכות "ברוך הבא" מהמארגנים. גורמים סעודים ומשתתפים ממדינות שונות בכינוס, ביניהם מארצות ערביות שאינן מקיימות יחסים רשמיים עם ישראל, הביעו את שביעות רצונם מהשתתפותה של ישראל. "נקווה שזה סימן לבאות" אמרה למשל דיפלומטית מאוריטנית בכירה. ישראל פרשה כזכור מאונסק"ו, אך ממשיכה להשתתף בפעילות בנושא אתרי מורשת. במועצה חברות רשמית עשרים ואחת מדינות אונסק"ו, אך משתתפים בו מדינות וארגונים רבים נוספים.

סעודיה (צילום: גדעון קוץ)
סעודיה (צילום: גדעון קוץ)

סעודיה (צילום: גדעון קוץ)
סעודיה (צילום: גדעון קוץ)

הסעודים לקחו ברצינות את האירוע הבינלאומי עם מאות רבות של משתתפים כמבחן לאירוע עתידי כמו המונדיאל שהם רוצים לארח. האירוח אדיב ולבבי. התחבורה מהמלונות בלתי פוסקת למרות הפקקים וכבישים רחבים מעטים מדי גם אם מרשימים והם מקררים את אולמות הענק במלון הענק.

סעודיה (צילום: גדעון קוץ)
סעודיה (צילום: גדעון קוץ)

ישראל מתנגדת בחריפות להענקת מעמד של אתר מורשת פלסטיני לתל יריחו. פלסטין היא חברה רשמית באונסקו, ובעקבות גינויים חוזרים ונשנים יזמתה פרשה בשעתה מהארגון. מנכ"לית אונסקו אודרה אזולאי הפועלת להחזיר את ישראל לארגון הבטיחה לשר החוץ אלי כהן בפגישתם בפריז כי המשלחת הישראלית תוזמן לכינוס. 

סעודיה קדמה בסיפוק ובברכה את הסכם הנתיבים בין הודו, המזרח התיכון, ישראל ובתוכו גם אירופה. יורש העצר מוחמד בן סלמן שפגש את הנשיא ביידן וראש הממשלה מודי בוועידת G20 בניו דלהי, אמר כי הפרויקט יגביר את הקשר הכלכלי ואת הסחר בין כל משתתפיו ויקדם יבוא של אספקת אנרגיה ויבטיח בטחון אנרגטי.