ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס היום (ראשון) במהלך כנס הצדק החברתי השנתי של המרכזים לצדק חברתי למתווה הפשרה שהוצג בשבוע שעבר. בנאומו, תקף לפיד בחריפות את ראש הממשלה, לאחר שעל פי הידיעה שפורסמה לראשונה ב"מעריב", ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לצאת בהצהרה מיוחדת ביום שני בערב, בה יודיע כי הוא החליט לקדם באופן חד צדדי את מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג, הכולל את ריכוך עילת הסבירות.  

יסנדל את בג"ץ? נתניהו שוקל להודיע על קידום מתווה הנשיא לפני הדיון בשלישי | פרסום ראשון

"לא הגבתי עד עכשיו על מתווה הפשרה שהוצג בשבוע שעבר, ולא במקרה. כבר לפני חודש אמרתי לצוותו של נשיא המדינה, וגם לחברי באופוזיציה: 'אני מזהיר אתכם מראש, שכמה ימים לפני הבג"צים ולפני נסיעתו של נתניהו לארה"ב, תצוץ פתאום הצעת פשרה שתיראה טובה מכדי להיות אמיתית. תדעו, שזה מפני שהיא אכן לא אמיתית'", סיפר לפיד, והוסיף: "'המטרה שלה לא תהיה להגיע להסכמות, אלא לסדר לנתניהו פגישה בבית הלבן, ובעיקר להערים קשיים על שופטי בג"ץ בזמן שהם דנים בעתירות'".
 
הוא סיפר בנאומו כי "הפארסה של השבוע האחרון הוכיחה שעדיף היה להקשיב לאזהרה הזו. יחד עם זאת, אנחנו צריכים להמשיך לעשות כל מאמץ למנוע את הקרע בעם ישראל. להבדיל מראש הממשלה ושריו, יש לנו אחריות לאומית לגורלה של המדינה הזו. מה שאנחנו צריכים לעשות הוא מה שהצעתי מיד לאחר ההצבעה על עילת הסבירות: אחרי הדיונים בבג"ץ עלינו ללכת ל-18 חודשים של הקפאה בחקיקה של ההפיכה המשטרית. הקפאה כזו צריך יהיה לשריין בחוק. הצגתי לנשיא הצעת חוק שנוסחה בידי פרופ' סוזי נבות, לפיה כל שינוי שנוגע ליסודות הדמוקרטיים של המשטר בישראל, יוכל להתבצע רק בהסכמה רחבה של הקואליציה והאופוזיציה", אמר.

יאיר לפיד (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר לפיד (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף, ציין כי "הקואליציה דחתה בזמנו את הרעיון על הסף, אבל הצעה ל-18 חודשים של הקפאה, הופיעה עכשיו גם במתווה הפשרה שפורסם, כך שכנראה גם בממשלה יש כבר כאלה שמבינים שזה הדבר הנכון".
 
"שנה וחצי של שקט הן מה שהמדינה הזו ואזרחיה זקוקים לו כאוויר לנשימה. זה מספיק זמן כדי להגיע להסכמות רחבות, זה גם הזמן שאנחנו זקוקים לו לשיקום וריפוי של הכלכלה, של צבא העם, של החברה הישראלית. אני חוזר ומציע שאחרי הדיונים בבג"ץ, הכנסת תצביע על הקפאת החקיקה ל-18 חודשים, ואז נוכל ללכת לקיים דיון אמיתי ומעמיק כדי לנסות למנוע את השסע הנורא בעם ישראל".

בתוך כך, גורמים במחנה הממלכתי התייחסו לפרסום הראשון ב"מעריב" גם כן, והבהירו: "אם יהיה מתווה שיעמוד בעקרונותינו, כוונה אמיתית, ויכולת מוכחת להעביר אותו - נהיה מוכנים לדון על הסכמות".

1550 יוצאי המ״מ (המבצעים המיוחדים) באמ״ן, מסרו בעקבות הפרסום כי "אפילו לא לוחם אחד שלנו לא ישוב לשרת על סמך הצהרות של אדם שחשף כבר את כוונותיו הברורות להיות דיקטטור.  דיבורים שלו לא שווים כלום. נחזור לשרת אך ורק אחרי גניזה מלאה של כל 225 חוקי ההפיכה, ועיגון בחוק יסוד שכל שינוי  בשיטת המשטר ייעשה בהסכמה רחבה".

גם בתנועת דרכנו, מגישת העתירה לבג"ץ, הגיבו על הפרסום. מנכ״ל דרכנו, נמרוד דוויק מסר: "אנחנו בשלב המעשים וכדאי שראש הממשלה יפנים את זה. בלי מתווים. תעצור את מהלכי החקיקה תוכיח שיש לך רוח גבית מהקואליציה ותתן מחווה של רצון טוב. בלי זה אין לך מילה. הרוב המתון מצפה לראות צעדים אמיתיים. עד אז, נפגש בדיון".