בעת דיון ביטחוני שנערך היום (ראשון) לקראת חגי תשרי במערכת הביטחון, בנוכחות ראש הממשלה ובכירי המערכת, נרשם ויכוח חריף בין הבכירים, כאשר שר הביטחון, יואב גלנט, העביר ביקורת על השר לביטחון לאומי, בן גביר, שלטענתו קיבל החלטה עצמאית בנושא החמרת תנאי האסירים הביטחוניים, בניגוד לנקבע בדיון קודם.

"לא יכול להיות שאחרי שהתקבלה החלטה ביום חמישי וסוכם לעשות דיון בעניין האסירים, השר בן גביר מקבל החלטה עצמאית", קרא גלנט.  בתגובה, ענה בן גביר כי "זה חוק שאנחנו אוכפים. תתעסק במשרד שלך, אני אתעסק במשרד שלי, אל תתערב לי במשרד". שר הביטחון ציין כי אזורי יהודה ושומרון אינם נמצאים תחת סמכותו של בן גביר, והוא השיב: "יש לי אחריות לביטחון חיים של יהודים, ואתה לא תתערב לי במשרד. אסירים זה לא אתה".

איתמר בן גביר (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)
איתמר בן גביר (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)

הוא המשיך: "תמיד אתם מעלים את הר הבית, אסירים והתלכדות זירות. כל פעם אסור לגעת באסירים כי זה יכול להתסיס, אז אסור לעולם לשנות את התנאים שלהם, הם פרות קדושות. אדוני ראש הממשלה, הם בתנאים יותר טובים מהמלון שהיית", טען. נתניהו ענה: "שם היו לי לפידים וזמבורות", ובן גביר הוסיף כי "בכלא יש בר מתוקים וכבש".

בהמשך הדיון, ראש השב"כ טען: "יש כאלה שרוצים הפרה של הסטטוס קוו ויש כאלה שיהיו חייבים להגיב במקרה כזה. יש צפי לפרובוקציות במגזר הערבי וגם יהיה יותר נוח לרה"מ בארה"ב בלי שינוי סטטוס קוו פה". בן גביר השיב: "בארה"ב ילמדו אותנו איך להתייחס לאסירים. בואו נלמד מהם איך הם מתנהגים לאסירים".

כלא גלבוע (צילום: רויטרס)

הרמטכ"ל, הרצי הלוי, התייחס למצב המתוח, וקרא: "יש הרבה בנזין על הרצפה, צריך לקחת את הגפרורים. חיי אזרחים חשובים יותר משינוי תנאים של אנשים שגם ככה בבתי הכלא. בעניין האסירים נכון לדון אחרי החגים בגלל זה". בן גביר השיב: "חיי אזרחים קודמים ודווקא בגלל זה צריך לשנות תנאי המחבלים. המחבלים בבתי הכלא חוזרים לפיגועים, הקונספציה נכשלה - המלך הוא עירום. כשהם שם לא גרוע להם ומשתלם לחזור לרצוח. כל פעם זה לא העיתוי, ועכשיו כמובן זה בטח לא העיתוי, תנו לי פעם אחת שאמרתם שזה העיתוי. נרצחים פה אנשים ואף פעם לא אמרתם שזה העיתוי".

מזכיר הממשלה הוסיף כי "לא חייבים עכשיו לשנות", ובן גביר תקף: "עכשיו. זה החוק ואני לא מתכוון לעבור על החוק. זו מדינת חוק". מזכיר הממשלה טען כי צריך לפנות לגלי בהרב מיארה, היועמ"שית, ובן גביר ענה: "פעם ראשונה שאני שומע שאתה רוצה יועמ"שית. חזון אחרית הימים".

נתניהו חזר לנושא החוק ושאל: "לגבי החוק, מישהו בדק כמה חוקים מתקיימים? אחוז ענק לא מתקיים. לא עושים מזה עניין ויש תחושה במה הציבור עומד. אם אתה רוצה להשתחרר מהתחושה שאתה עבריין, אני מוכן לקחת את זה על עצמי". בן גביר השיב לרה"מ: "אדוני ראש הממשלה, אתה לא יכול להפר חוק, אני לא יכול, אנחנו לא מעל החוק".

לפני הדיון הסוער, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נפגש באופן חריג עם ראש הממשלה בארבע עיניים בנושא החמרת תנאי האסירים הביטחוניים, לפני הדיון היערכות לחגי תשרי, וזאת כדי לבקש מראש הממשלה לקבל את עמדתו בעניין החמרת תנאי האסירים.

הערב, לאחר הדיון, הודיעה לשכת השר לביטחון לאומי כי "בניגוד לתדרוכים מלשכת ראש הממשלה, החלטת השר המבוססת על פקודת נציבות שירות בתי הסוהר לה מעמד של חוק שרירה וקיימת. סוכם בדיון כי לשכת רה"מ תפנה ליועצת המשפטית לממשלה שתכריע במחלוקת בעניין ביקורי אסירים כאשר השר כאמור מתבסס על החוק, בהחלטתו לקבוע שהביקורים יהיו פעם בחודשיים". מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ההחלטה בענייני אסירים ביטחוניים תתקבל אך ורק על ידי ראש הממשלה והקבינט".