על רקע מתווה הפשרה במסגרת הרפורמה המשפטית, שעקרונותיו גובשו מול בית הנשיא, חבר הכנסת בני גנץ אמר היום (שני) כי "אותי לא מעניין מה המניע של נתניהו, אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה, אני אהיה שם". גנץ שהשתתף בכנסת השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) הדגיש כי "הנכונות שלי קיימת גם היום, אבל נתניהו יצטרך להוכיח כוונה מוכחת ויכולת לעמוד מאחורי הצעותיו שלו או הצעות אחרות".

אמש פורסם לראשונה ב"מעריב" כי ראש הממשלה שוקל לשאת הערב הצהרה מיוחדת הנוגעת בחוק לביטול עילת הסבירות. זאת, יממה בלבד לפני הדיון המכריע בבג"ץ הנוגע לעתירות נגד חוק היסוד. ראש הממשלה צפוי להודיע כי הוא החליט לקדם באופן חד צדדי את מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג, הכולל את ריכוך החוק לביטול עילת הסבירות.

מאמצי ההידברות: השיחות בבית הנשיא על הרפורמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
מאמצי ההידברות: השיחות בבית הנשיא על הרפורמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

למעריב נודע כי מתקיימות התייעצויות אינטנסיביות אצל ראש הממשלה לקראת הדיון בבית משפט העליון ביום שלישי. הערב נתניהו צפוי לכנס דיון נוסף שיעסוק בסוגיית חקיקת הרפורמה ומתווה הפשרה שעקרונותיו גובשו מול בית הנשיא והודלפו לתקשורת בשבוע שעבר. מי שצפויים להשתתף בהתייעצות הם שר המשפטים לוין, השר דרמר, מזכיר הממשלה פוקס ועו"ד ראבילו, עורך דינו ומקורבו של נתניהו.

כאמור, ל'מעריב' נודע כי האופציה המרכזית שנשקלת, וזאת במטרה למנוע את הסכנה הקיימת של משבר חוקתי, היא הצהרה של נתניהו לפני הדיון בבג"ץ, בה יכריז כי הקואליציה החליטה, בהיעדר פרטנר למו"מ, לאמץ את מתווה הנשיא באופן חד צדדי. לפי הערכות, נתניהו יצהיר כי הקואליציה תחוקק באופן מיידי את תיקון החוק לצמצום עילת הסבירות, בהתאם למתווה הנשיא.

גורמים בקואליציה מבהירים כי "בניגוד למה שמנסים לצייר יריביהם הפוליטיים, הסכנה האמיתית שבמשבר החוקתי אינה בכוונת האי ציות, לכאורה, להוראת בג"ץ שאין לה שום משמעות אופרטיבית, אלא בסכנת הפינג פונג של פסיקות, חקיקות המבטלות אותן, פסיקות המבטלות את הביטול וחוזר חלילה. את הסכנה הזאת ראש הממשלה נחוש להוריד מסדר היום".

בנימין נתניהו בכניסה לישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו בכניסה לישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

ביום שלישי האחרון, לאחר פרסום המתווה, פנה ראש הממשלה ליו"ר המחנה הממלכתי בבקשה להגיע להסכמות סביב הרפורמה במערכת המשפט: ״אני רוצה לפנות לבני גנץ. יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. לשנינו קוראים בנימין. שנינו נלחמנו בשדה הקרב נגד אויב משותף. והיום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות. אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט: לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר. לכן אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות״.

גנץ מצדו השיב: "איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה. אבל מנהיגות, צריכה לשים את השיקול הממלכתי, ואת טובת המדינה בראש. אני מבקש להזכיר לציבור – המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה".

"כפי שאתם יודעים, בימים האחרונים פנה אלי נשיא המדינה שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו היה מסוכם עם ראש הממשלה. מלכתחילה אמרתי לנשיא, שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות - באחריות ובזהירות הנדרשת. המתווה שהוצג, ועיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו. היינו נכונים לדון בו כבסיס, בכדי לעצור את ההפיכה המשטרית והפגיעה במדינת ישראל", הוסיף.