הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים תדון היום (שני) בצהריים באישור בנייה של שכונת קדמת ציון, שכונה יהודית שעתידה לקום באזור הכפר אבו-דיס שבמזרח ירושלים. מדובר בבנייה של כ-400 יחידות דיור בסמוך לגדר ההפרדה שחוצה את אבו-דיס. נזכיר כי מתוכנית המאה של הנשיא האמריקאי הקודם, דונלד טראמפ, אבו דיס סומן כבסיס לבירה פלסטינית עתידית.

תכנית המאה אמנם מזמן לא רלוונטית, אך ספק אם בניית שכונה יהודית באזור אבו דיס תתקבל בברכה אצל ממשלו של ג'ו ביידן, כל שכן - שבוע לפני ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בארה"ב.

לכפר כאמור יש חשיבות בנרטיב הפלסטיני שכן שמו הוזכר מספר פעמים בהקשר של חלוקת העיר לשתי בירות במסגרת הסדר מדיני. בתחילת המאה הקימה גם הרשות הפלסטינית את בית המחוקקים הפלסטיני באבו דיס.

לאחר אישור תכנית הבנייה, הגיעה תגובת האיחוד האירופי: "העמדה שלנו ברורה וללא שינוי והועברה לשותפינו הישראלים בהזדמנויות רבות, כולל לאחרונה: התנחלויות שאינן חוקיות לפי החוק הבינלאומי מהוות מכשול מרכזי להשגת פתרון שתי המדינות ושלום בר קיימא וכולל בין כל הצדדים. האיחוד האירופי הבהיר בעקביות כי הוא לא יכיר בשינויים כלשהם בגבולות שלפני 1967, לרבות בירושלים, מלבד אלה שהוסכם עליהם. אנו קוראים לממשלת ישראל לעצור את בניית ההתנחלויות ולא להמשיך במכרזים שהוכרזו".