לקראת הדיון על צמצום עילת הסבירות שיתקיים מחר (שלישי) בבג"ץ, אנשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיכים במגעים מול בית הנשיא, אך לפי שעה לא צפוי נתניהו להכריז על הסכמות או פשרה חד צדדית בטרם הדיון.

לפני הדיון הדרמטי: מתנגדי הרפורמה המשפטית מקיימים הפגנת תמיכה בבג"ץ בי-ם
אזהרה חריפה לקראת הדיון בבג"ץ: "מה שצפוי לקרות בקרוב הוא שינוי משטרי במדינה"

במקביל, נתניהו מתכוון להמשיך בהתייעצויות פנים קואליציוניות בימים הקרובים, ולהודיע עד סוף השבוע על צעדי המשך קידום הרפורמה המשפטית.

מוקדם יותר הערב פורסם כי מאמצי התיווך של בית הנשיא בין בני גנץ לבנימין נתניהו חודשו. לפי הדיווח, נתניהו מעוניין למצות את העניין לפני שיבצע מהלך חד צדדי.

במהלך שיחות ההתייעצות בין בית הנשיא לאנשי נתניהו, עלה, כאמור, הרעיון לחזק את הצעדים החד צדדים לפשרה, אם  לא בתמיכת האופוזיציה - אז בתמיכת הנשיא. לפי הרעיון, הנשיא היה אמור לתת הצהרה ובה להכריז כי הוא תומך בפשרה - אך הרעיון נשלל. בתוך כך, נראה כי הוויכוח הפנימי בקואליציה ככל הנראה החריף בשנית, על רקע ניסיון נתניהו להגיע לפשרה חד צדדית. לוין, סמוטריץ' ובן גביר הבהירו לנתניהו כי לא יהיו מוכנים "להתקפל" בכל מחיר. גנץ התבטא נגד הצעדים החד צדדים וקיבל תמיכה וחיזוק.

גני גנץ, בנימין נתניהו (צילום: עמית שאבי,מרק ישראל)
גני גנץ, בנימין נתניהו (צילום: עמית שאבי,מרק ישראל)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לדיווח ואמר: "אני בעד הידברות, אבל נגד כניעה. הרפורמה חשובה למדינת ישראל, היא תאזן בין שלושת הרשויות -  הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. התקפלות בבית הנשיא פירושה השפלת יותר מחצי מהעם. התקפלות בבית הנשיא פירושה פגיעה בערכי הימין. עוצמה יהודית לא תיתן את היד להתקפלות הזאת. אני קורא לחבריי ראשי הקואליציה, השמיעו את קולכם, בואו נצא נגד ההתקפלות והכניעה".

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', התייחס הערב לרפורמה במערכת המשפט ולהידברות בבית הנשיא, כשלדבריו, הקואליציה נכונה להגיע לפשרות, אך מנהיגי האופוזיציה לא מוכנים להתפשר ולהגיע לוויתורים. 

"שוחחתי בימים האחרונים מספר פעמים עם נתניהו, כולל אתמול והיום", ציין סמוטריץ'. "הוא עדכן אותי במאמצים שהוא מוביל יחד עם הנשיא וגורמים נוספים לנסות להגיע להסכמות נוספות במטרה להרגיע את הרוחות ולחזק את אחדות העם. ראני מברך על המאמץ הכנה והאמיתי של ראש הממשלה להגיע להסכמות רחבות, וחושב שהגיע זמן שראשי האופוזיציה ישתחררו מהגורמים האנוכיים והאנרכיסטיים בראשות שקמה ברסלר, שרק השבוע כינתה אותי ואת חבריי 'נאצים'".