ח"כ טלי גוטליב הודיעה הבוקר (רביעי) בישיבה של ועדת החוץ והביטחון כי לא תתמוך בחוק הגיוס. לדבריה, "זה לא הזמן להעלות את החוק" - מסר שהועבר גם לח"כים החרדים.

סימן לדאגה? "חוק הגיוס במתכונתו הנוכחית יביא להחרפת המשבר בצה"ל"
החרדים לא מתפשרים: חקיקת חוק גיוס ופסקת התגברות - או שאין ממשלה

נשיא תנועת פנימה, שי פירון, הציג בוועדה את מתווה השירות לפיו כל מועמד לשירות (מלש"ב) ישראלי יתרום למדינת ישראל. חרדים, בנות דתיות וערבים ישראלים יתרמו בשירות אזרחי לפי משימות לאומיות בבתי חולים, חינוך, תעשייה, כבאות ועוד. המתווה נועד לאפשר לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית לתרום למדינה בהתאמה לצרכי המדינה ותנאי החיים הייחודיים של כל אוכלוסייה.

בתוך כך, לקראת חקיקתו האפשרית של "חוק הגיוס" עם חזרתה של הכנסת מהפגרה לאחר החגים, ערכו במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS סקר שביקש לבדוק את עמדות הציבור בנושא ואת ההשלכות האפשריות של העברת החוק במתכונתו הנוכחית. 

68% מהנסקרים מתנגדים לחוק הגיוס לפיו חרדים יהיו פטורים באופן גורף משירות חובה, לעומת כ-25% התומכים בחוק זה. כ-7% ענו "לא יודע/ת". כמעט שליש (29%) מההורים לבני 18-16 מסרו כי במידה ויחוקק חוק הגיוס הוא ישפיע על האופן בו יעודדו את ילדיהם לשרת בצה"ל. מתוכם, כ-60% מתוכם העידו כי בעקבות החוק יעודדו את ילדיהם שלא להתגייס לצה"ל, ו-31% העידו כי בעקבות החוק יעודדו את ילדיהם להתגייס אך לא לשירות קרבי. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

חרדי בסמוך ללשכת הגיוס בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
חרדי בסמוך ללשכת הגיוס בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בשבוע שעבר נשא הרמטכ"ל הרצי הלוי דברים בטקס "אמץ לוחם" בקריה, במהלכם התייחס לסוגיית הגיוס. "מול סימני השאלה, אני רוצה להציב סימני קריאה. מדינת ישראל חייבת למען ביטחונה להמשיך ולקיים את מודל צבא העם", ציין.

כמו כן, הצהיר: "בייחוד בימי מחלוקת בחברה הישראלית, צה"ל הוא הפתרון המאחד והמלכד, ויש בו מקום לכולם. מול צעירים השוקלים לא להתגייס, האמירה היא ברורה: אנחנו נחיה כאן, במדינת ישראל, תמיד. לשם כך עלינו  להגן. כל מי ששוקלים לא להתגייס, ישאלו את עצמם מה יהיה אם כולם ינהגו כמותם. בימים של מחלוקת, קשה ככל שתהיה, אסור לאבד כיוון. צה"ל הוא המקום הנכון להיות בו".