הדרמה המשפטית נמשכת: שר המשפטים יריב לוין העביר היום (חמישי) פנייה בהולה לבג"ץ, בה ביקש לבטל את ההחלטה שניתנה בשעות הצהריים המוקדמות להוציא צו מניעה לשר, ולדרוש ממנו לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים באופן מיידי. 

"שבתאי דקר אותי ברגל": בכיר לשעבר במשטרה הגיש תלונה במח"ש נגד המפכ"ל

במכתב שהועבר מטעם בא כוחו של לוין, עורך הדין אוהד שלם, נכתב: "בכל הכבוד הראוי, בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור המשיבים, ובוודאי כאשר מדובר בשר המשפטים וממשלת ישראל, מה ייכתב בתצהיר התשובה, והדבר נתון – גם הוא – לשיקול דעתם הבלעדי של המשיבים. קביעת בית המשפט מה כולל תצהיר המשיבים, שוללת מהמשיבים את הזכות הבסיסית להשמיע את קולם באופן שמונע את האפשרות לעשיית צדק". 

כאמור, שופטי בג"ץ ענת ברון, דוד מינץ ויעל וילנר החליטו מוקדם יותר היום להוציא צו על תנאי בדיון בעתירות שעניינן אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, והורו לשר המשפטים לוין לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים. כעת שר המשפטים יצטרך להסביר מדוע אין לקבל את העתירות שהוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, יו"ר האופוזיציה לפיד ואחרים. 

מחאה מול ביתו של שר המשפים יריב לוין. באדיבות מחאת המילואימניקים אחים לנשק (צילום :מחאת המילואימניקים אחים לנשק)

בהחלטת השופטים נכתב כי "מוצא בזאת צו על תנאי המופנה למשיבים 1 ו-2 בעתירות כולן, והמורה להם לייתן מדוע לא יפעיל המשיב 1 (לוין) את סמכותו לפי סעיף 7(א) לחוק בתי המשפט, ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי". 

אתמול הגיש לוין את עמדתו בנושא לבג"ץ, וכתב כי "קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה". בעמדתו ביקש לוין מבג"ץ לדחות את העתירות שדורשות לחייב אותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, ואמר כי הסמכות לכינוסה היא שלו בלעדית ואין מקום להתערב בהחלטתו. לדבריו, החלטתו התקבלה במסגרת "מו"מ קונסטיטוציוני מורכב וסבוך במטרה לגבש הסכמה רחבה במחלוקת ציבורית-חברתית-פוליטית", שלשיטתו בית המשפט לא צריך להכריע אותה.

כזכור, בשבוע שעבר פרסם בג״ץ פרסם את החלטתו לגבי הוצאת צו על תנאי טרם הדיון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. בהחלטתו ציין בג"ץ כי על הממשלה ושר המשפטים להתייחס לאפשרות שיוצא הצו המבוקש, כפי שקרה כעת, כאמור.